Laššáková: Milanovú neberú vážne, ona mlčí. Kultúra je na chvoste a potrebuje sa prebudiť

0
poslankyňa NR SR Ľubica Laššáková (Hlas-SD)

Kultúra ostala na chvoste záujmu o čom svedčí aj to, že z plánu obnovy zrejme nedostane ani dve percentá, ktoré chcel od vlády parlamentný výbor, hodnotí stav v rezorte ministerky Natálie Milanovej jej predchodníčka vo funkcii Ľubica Laššáková. A čo hovorí na Pellegriniho operetu?

Ako vnímate súčasný stav kultúry, desať mesiacov po vašom odchode z funkcie?

Objektívne treba povedať, že v kritickom čase, keď zúri pandémia, trpí kultúra najviac. Sanujú sa iné priority v hospodárskom živote krajiny a kultúra sa prirodzene ocitne na pomyselnom chvoste. Faktom však je, že vláda zlyháva pri celkovej pomoci, pretože je najpomalšou, najslabšou a najkomplikovanejšou a tento jej amaterizmus pociťujú všetci ľudia na Slovensku. Čo sa týka kultúry, situácia je viac než zrejmá. Kultúra a ľudia v nej sa sťažujú na nedostatočnú pomoc.

Ministerka dlho nekonala. Bez ohľadu na to, že sme ju vo výbore podporili a za účasti všetkých, ktorí majú čo do činenia s kultúrou, sme jej dali silný mandát na získanie finančnej pomoci, ale vláda sa jej otočila chrbtom. Akoby ju nebrali vážne. Pri sledovaní mediálnych vyjadrení predstaviteľov kultúry z rôznych oblastí cítim, že atmosféra hustne. Z pohľadu opozičnej poslankyne vidím akoby dve reality. Tá prvá z ministerskej úrovne vždy  veľkolepo marketingovo oznámi pomoc pre pandémiou zasiahnuté oblasti kultúry. Tá druhá na úrovni ľudí odpovie, že je pomoc nedostatočná, komplikovaná  a preto sa do výziev nezapoja. Vzápätí vždy nasleduje politické prekvapenie a sklamanie. Nebránim sa oceniť každý dobrý krok ministerky. Nie je čas a doba na hejt, pretože ide o životy ľudí. Ocením a podporím každý krok ministerky, ktorý ľuďom pomôže. Mám však pocit, že zlyháva v spôsobe doručovania pomoci. Uvažujem o tom, že bude potrebné zvolať výbor pre kultúru, aby nás informovala, ako celá pomoc vyzerá.

Výbor Národnej rady SR pre kultúru a médiá v septembri 2020 zaviazal vládu Igora Matoviča vyčleniť minimálne dve percentá z európskych peňazí na rozvoj slovenskej kultúry a kreatívneho priemyslu. Ako ste z tohto pohľadu spokojná s tým, čo uniklo z prvého návrhu plánu obnovy?

Ako sledujem koncipovanie Plánu obnovy a musím povedať, že sa tu stretáva amaterizmus vlády. Tá nielenže nie je schopná riešiť našu prítomnosť, ale ani našu budúcnosť. V hre je 6 miliárd eur a táto vláda nie je schopná predostrieť profesionálny koncept, ktorý naštartuje naše hospodárstvo do budúcnosti. Najskôr obišli verejnú diskusiu, potom utajili materiál a teraz sa hádajú o peniaze. Konflikt Matovič vs. Sulík paralyzuje spoločnosť a prenáša sa prakticky do všetkých sfér spoločnosti. Počnúc bojom s pandémiou a končiac Plánom obnovy. Dekarbonizácia priemyslu a Matovičovo vyjadrenie, že európske peniaze sa budú rozdeľovať podľa výsledkov vo voľbách, je delením si peňazí v priamom prenose. Tým ukazujú, kde majú nastavené priority a vôbec ich nezaujímajú  2 percentá na kultúru. Tá sa akosi stratila zo zreteľa. A opäť sa zastavím pri pani ministerke. Pasívne sa na to pozerá a nehlási sa o svoje 2 percentá. Veď ide o život ľudí, naštartovanie ich profesionálnej budúcnosti. Ak potrebuje podporu, môžeme zvolať výbor a ten prijme uznesenie, o ktoré sa oprie pri rokovaní o Pláne obnovy.

Pri prezeraní tohto návrhu ma prekvapilo, že o podpore kultúry sa v ňom nič nehovorí. Nemáte obavu, že nakoniec sa kultúre neujdú ani tie dve percentá zo šiestich miliárd?

O tom práve hovorím. Rujú sa o to, ako si peniaze  podelia do rezortov a kultúra je na chvoste. Pani ministerka mlčí a toto je výsledok jej pasivity. Niekedy mám pocit, že je to ministerstvo bez kresla. Žije si svoj život samospádom  zo dňa na deň. 

Na čo konkrétne v rámci kultúry by sa mali tieto peniaze použiť?

V prvom rade očakávam, že s návrhom príde pani ministerka. Ak jej niečo vyčítajú predstavitelia kultúry, je to nedostatočný dialóg a komunikácia. Môžeme zvolať výbor, vytvoriť platformu, kde sa  navrhnú priority po dohode s kultúrnou obcou. Len treba urýchlene konať a nečakať. Čas letí a rokovania s EÚ o 6 mld. pre Slovensko sa začnú onedlho.

Mimo tejto kovidovej témy, hoci tá paralyzuje kultúru od jej nástupu, Bojuje podľa vás vaša nasledovníčka vo funkcii, Natália Milanová, dostatočne za rezort?

Nechcem vyzerať, že nič iné nerobím len kritizujem pani ministerku. Je ťažká doba a vedie rezort, ktorý koalíciu nezaujíma a napokon aj v Programovom vyhlásení vlády sa jeho priority nachádzali na konci. Pamätám si, ako predseda vlády v tejto súvislosti povedal niečo v tom duchu, že posledný môže byť raz prvý. Chce sa mi podotknúť, že za desať mesiacov sa nič nezmenilo. Posledný zostal posledným. Som však veľmi rada, že Ministerstvo financií vyčlenilo pre kultúrne neziskovky istý objem prostriedkov, počkáme si, či sa to skončí rovnako ako vždy a ministerka opäť zlyhá pri ich doručení ľuďom.

Ľubica Laššáková: “Rujú sa o to, ako si peniaze  podelia do rezortov a kultúra je na chvoste. Pani ministerka mlčí a toto je výsledok jej pasivity. Niekedy mám pocit, že je to ministerstvo bez kresla.”

Hovoríte o nej, že sa “venuje témam, ktoré skôr napovedajú čo ju trápi v súkromí, než čo sa deje v živote okolo nej”. Čo tým myslíte?

Zaregistrovala som tvrdý hejt voči nej, keď sa pokúsila o osobné PR na fb. Je ťažká doba, mnohí v kultúre prežívajú zo dňa na deň a takýto status považujem za nešťastný. Navyše sa nechala vo svojom veku očkovať, a to všetko v čase, kedy je nedostatok vakcín a tie potrebujú seniori. Som presvedčená, že jej hlavnou úlohou je pomáhať v týchto ťažkých časoch ľuďom a nie sprostredkovávať svoje pocity z rána, kedy sa prebudila. Ak niekto potrebuje prebudiť, tak je to kultúra pod jej vedením. Čo tak začať Plánom obnovy a 2 percentami pre kultúru.

Ste spokojná s aktivitou samotných kultúrnych inštitúcií ako sa vyrovnávajú s pandémiou? Čo hovoríte napríklad na divadlá, ktoré hrajú online…

Hľadajú sa rôzne formy ako prežiť a treba podporovať akúkoľvek kreatívu, ktorá pomôže. Spoločnosť čelí ťažkej skúške a úspešní budeme iba vtedy, ak sa navzájom podporíme. Spoločnosť je nervózna, rastie radikalizmus priamo úmerne s tým, ako vláda zlyháva pri pomoci. Hádky a politický amaterizmus dnes spoločnosť naozaj nepotrebuje. Online predstavenia sú dobrou ideou.


Na sociálnej sieti kritizujete papalášizmus súčasnej koalície. A čo výlet lietadlom na operetu, z ktorého je dodatočne snaha o podporu umelcov. Ten papalášizmom nebol?

Celú tému považujem za politicky motivovanú. Vládni predstavitelia už predtým dávali najavo, že chystajú útok. HLAS – sociálna demokracia rastie a teší nás podpora ľudí. Zjavne to vyvoláva v časti koalície nervozitu, aj pre naše odhodlanie spustiť referendum. K samotnej téme chcem povedať jedno. Peter Pellegrini vždy podporoval kultúru na všetkých úrovniach a prijať pozvanie významného slovenského tenoristu a navyše na predstavenie, ktoré prenáša v priamom prenose nemecká televízia, považujem za zodpovedné rozhodnutie. Ľudia, ktorí šíria dobré meno po svete v rôznych oblastiach života, si zaslúžia našu podporu. Robila som tak ako ministerka kultúry a robil tak aj Peter Pellegrini. Považujem za scestné, ak sa z toho snažil niekto urobiť politickú kauzu. Nechápem to. Poškodzujeme touto účelovou politizáciou samých seba.

Čo hovoríte na dnešný stav kultúry, desať mesiacov po vašom odchode z funkcie?

Objektívne treba povedať, že v kritickom čase keď zúri pandémia, trpí kultúra najviac. Sanujú sa iné priority v hospodárskom živote krajiny a kultúra sa prirodzene ocitne na pomyselnom chvoste. Faktom však je, že vláda zlyháva pri celkovej pomoci, pretože je najpomalšou, najslabšou a najkomplikovanejšou a tento jej amaterizmus pociťujú všetci ľudia na Slovensku. Čo sa týka kultúry, situácia je viac než zrejmá. Kultúra a ľudia v nej sa sťažujú na nedostatočnú pomoc. Ministerka dlho nekonala. Bez ohľadu na to, že sme ju vo výbore podporili a za účasti všetkých, ktorí majú čo do činenia s kultúrou, sme jej dali silný mandát na získanie finančnej pomoci, ale vláda sa jej otočila chrbtom. Akoby ju nebrali vážne. Pri sledovaní mediálnych vyjadrení predstaviteľov kultúry z rôznych oblastí cítim, že atmosféra hustne. Z pohľadu opozičnej poslankyne vidím akoby dve reality. Tá prvá z ministerskej úrovne vždy  veľkolepo marketingovo oznámi pomoc pre pandémiou zasiahnuté oblasti kultúry. Tá druhá na úrovni ľudí odpovie, že je pomoc nedostatočná, komplikovaná  a preto sa do výziev nezapoja. Vzápätí vždy nasleduje politické prekvapenie a sklamanie. Nebránim sa oceniť každý dobrý krok ministerky. Nie je čas a doba na hejt, pretože ide o životy ľudí. Ocením a podporím každý krok ministerky, ktorý ľuďom pomôže. Mám však pocit, že zlyháva v spôsobe doručovania pomoci. Uvažujem o tom, že bude potrebné zvolať výbor pre kultúru, aby nás informovala ako celá pomoc vyzerá.

Výbor Národnej rady SR pre kultúru a médiá v septembri 2020 zaviazal vládu Igora Matoviča vyčleniť minimálne dve percentá z európskych peňazí na rozvoj slovenskej kultúry a kreatívneho priemyslu. Ako ste z tohto pohľadu spokojná s tým, čo uniklo z prvého návrhu plánu obnovy?

Ako sledujem koncipovanie Plánu obnovy a musím povedať, že sa tu stretáva amaterizmus vlády. Tá nielenže nie je schopná riešiť našu prítomnosť, ale ani našu budúcnosť. V hre je 6 miliárd eur a táto vláda nie je schopná predostrieť profesionálny koncept, ktorý naštartuje naše hospodárstvo do budúcnosti. Najskôr obišli verejnú diskusiu, potom utajili materiál a teraz sa hádajú o peniaze. Konflikt Matovič vs. Sulík paralyzuje spoločnosť a prenáša sa prakticky do všetkých sfér spoločnosti. Počnúc bojom s pandémiou a končiac Plánom obnovy. Dekarbonizácia priemyslu a Matovičovo vyjadrenie, že európske peniaze sa budú rozdeľovať podľa výsledkov vo voľbách, je delením si peňazí v priamom prenose. Tým ukazujú, kde majú nastavené priority a vôbec ich nezaujímajú  2 percentá na kultúru. Tá sa akosi stratila zo zreteľa. A opäť sa zastavím pri pani ministerke. Pasívne sa na to pozerá a nehlási sa o svoje 2 percentá. Veď ide o život ľudí, naštartovanie ich profesionálnej budúcnosti. Ak potrebuje podporu, môžeme zvolať výbor a ten prijme uznesenie, o ktoré sa oprie pri rokovaní o Pláne obnovy.

Pri prezeraní tohto návrhu ma prekvapilo, že o podpore kultúry sa v ňom nič nehovorí. Nemáte obavu, že nakoniec sa kultúre neujdú ani tie dve percentá zo šiestich miliárd?

O tom práve hovorím. Rujú sa o to, ako si peniaze  podelia do rezortov a kultúra je na chvoste. Pani ministerka mlčí a toto je výsledok jej pasivity. Niekedy mám pocit, že je to ministerstvo bez kresla. Žije si svoj život samospádom  zo dňa na deň. 

Na čo konkrétne v rámci kultúry by sa mali tieto peniaze použiť?

V prvom rade očakávam, že s návrhom príde pani ministerka. Ak jej niečo vyčítajú predstavitelia kultúry, je to nedostatočný dialóg a komunikácia. Môžeme zvolať výbor, vytvoriť platformu, kde sa  navrhnú priority po dohode s kultúrnou obcou. Len treba urýchlene konať a nečakať. Čas letí a rokovania s EÚ o 6 mld. pre Slovensko sa začnú onedlho.

Mimo tejto kovidovej témy, hoci tá paralyzuje kultúru od jej nástupu, Bojuje podľa vás vaša nasledovníčka vo funkcii, Natália Milanová, dostatočne za rezort?

Nechcem vyzerať, že nič iné nerobím len kritizujem pani ministerku. Je ťažká doba a vedie rezort, ktorý koalíciu nezaujíma a napokon aj v Programovom vyhlásení vlády sa jeho priority nachádzali na konci. Pamätám si, ako predseda vlády v tejto súvislosti povedal niečo v tom duchu, že posledný môže byť raz prvý. Chce sa mi podotknúť, že za desať mesiacov sa nič nezmenilo. Posledný zostal posledným. Som však veľmi rada, že Ministerstvo financií vyčlenilo pre kultúrne neziskovky istý objem prostriedkov, počkáme si, či sa to skončí rovnako ako vždy a ministerka opäť zlyhá pri ich doručení ľuďom.

Hovoríte o nej, že sa “venuje témam, ktoré skôr napovedajú čo ju trápi v súkromí, než čo sa deje v živote okolo nej”. Čo tým myslíte?

Zaregistrovala som tvrdý hejt voči nej, keď sa pokúsila o osobné PR na fb. Je ťažká doba, mnohí v kultúre prežívajú zo dňa na deň a takýto status považujem za nešťastný. Navyše sa nechala vo svojom veku očkovať, a to všetko v čase, kedy je nedostatok vakcín a tie potrebujú seniori. Som presvedčená, že jej hlavnou úlohou je pomáhať v týchto ťažkých časoch ľuďom a nie sprostredkovávať svoje pocity z rána, kedy sa prebudila. Ak niekto potrebuje prebudiť, tak je to kultúra pod jej vedením. Čo tak začať Plánom obnovy a 2 percentami pre kultúru.

Ste spokojná s aktivitou samotných kultúrnych inštitúcií ako sa vyrovnávajú s pandémiou? Čo hovoríte napríklad na divadlá, ktoré hrajú online…

Hľadajú sa rôzne formy ako prežiť a treba podporovať akúkoľvek kreatívu, ktorá pomôže. Spoločnosť čelí ťažkej skúške a úspešní budeme iba vtedy, ak sa navzájom podporíme. Spoločnosť je nervózna, rastie radikalizmus priamo úmerne s tým, ako vláda zlyháva pri pomoci. Hádky a politický amaterizmus dnes spoločnosť naozaj nepotrebuje. Online predstavenia sú dobrou ideou.


Na sociálnej sieti kritizujete papalášizmus súčasnej koalície. A čo výlet lietadlom na operetu, z ktorého je dodatočne snaha o podporu umelcov. Ten papalášizmom nebol?

Celú tému považujem za politicky motivovanú. Vládni predstavitelia už predtým dávali najavo, že chystajú útok. HLAS – sociálna demokracia rastie a teší nás podpora ľudí. Zjavne to vyvoláva v časti koalície nervozitu, aj pre naše odhodlanie spustiť referendum. K samotnej téme chcem povedať jedno. Peter Pellegrini vždy podporoval kultúru na všetkých úrovniach a prijať pozvanie významného slovenského tenoristu a navyše na predstavenie, ktoré prenáša v priamom prenose nemecká televízia, považujem za zodpovedné rozhodnutie. Ľudia, ktorí šíria dobré meno po svete v rôznych oblastiach života, si zaslúžia našu podporu. Robila som tak ako ministerka kultúry a robil tak aj Peter Pellegrini. Považujem za scestné, ak sa z toho snažil niekto urobiť politickú kauzu. Nechápem to. Poškodzujeme touto účelovou politizáciou samých seba.

- Reklama -