NDS o novom mýtnom tendri: Rokujeme o zlepšení podmienok

    0
    Ilustračná snímka (Autor: TASR)

    “Nový mýtny tender nastavujeme v súlade s cieľmi Európskej únie tak, aby bol kompatibilný pre nový spôsob výberu mýta plánovaný v celej EÚ od roku 2028. NDS zároveň rokuje s prevádzkovateľom mýtneho systému o zlepšení podmienok kontraktu v prospech NDS,” spresnila Michalová.

    Zdôraznila, že v zmysle platnej legislatívy výber mýta NDS používa nielen na rozvoj, ale predovšetkým na prevádzku a obnovu siete diaľnic a rýchlostných ciest.

    “Znamená to, že peniaze boli a sú využívané v prospech motoristov a zlepšenia cestnej siete,” priblížila.

    Michalová pripomenula, že aktuálne platná zmluva (do roku 2022) na prevádzku mýtneho systému bola podpísaná pred desiatimi rokmi počas prvej vlády strany Smer-SD, terajšie vedenie NDS ju zdedilo aj s podmienkami prerozdelenia výnosov.

    “Zatiaľ čo v roku 2010 boli výnosy 141,6 milióna eur, náklady 106,4 milióna eur a čistý výnos predstavoval 35,2 milióna eur, čo znamená 25 %, v roku 2014 bol výnos 181,5 milióna eur, náklady 93,8 milióna eur a čistý výnos 87,6 milióna eur, čo znamená 48 %. V roku 2017 bol už výnos 198,9 milióna eur, náklady 76,8 milióna eur a čistý výnos predstavoval 122 miliónov eur, čo znamená 61 %. Čistý výnos sa teda počas rokov zvyšoval,” poznamenala.

    Michalová dodala, že pomer nákladov na prevádzku služby a výnosov z výberu mýta je ovplyvňovaný okrem iného aj požiadavkami na službu, pričom tieto boli od spustenia prevádzky služby viackrát rozširované, najmä z dôvodu implementácie úprav súvisiacej legislatívy SR, neraz pokrývajúcej predovšetkým zmeny nie priamo súvisiace s výberom mýta (napríklad monitoring ciest 2. a 3. triedy, poskytovanie údajov do dopravných systémov), prípadne požiadavky dopravcov na zvýšenie užívateľského komfortu.

    NKÚ upozornil na neefektívne a nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku. Vyplýva to z výsledkov kontroly zameranej na fungovanie mýtneho systému.

    Ukázala, že len desať centov z jedného eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest bolo v rokoch 2014 až 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic.

    - Reklama -