Nie sme neposlušné dieťa EÚ, ale líšime sa. Napríklad varujeme pred Ruskom, vraví poľský právnik a tvrdí, že opozícia sa nemôže zmieriť s tým, že už nevládne

0
Zástava Poľska (Autor: APL)

V médiách sa objavili správy o veľkých protestoch v Poľsku, predovšetkým vo Varšave. Aká je tam situácia a proti komu sa vlastne protestovalo?

V uplynulých týždňoch už, našťastie, sledujeme zlepšenie situácie a ochladenie emócií. Opozícia pochopila, že strana Právo a spravodlivosť má silnú legitimitu vládnuť počas celého funkčného obdobia a že nejaké abstraktné protesty – typu niekoľkohodinového okupovania Sejmu – sa v priebehu času menia na groteskné, no a nakoniec sa obrátia proti opozícii. Ľudia vidia, že namiesto práce v parlamente preferujú dve zo štyroch opozičných zoskupení protesty a neustále organizovanie happeningov. Sú to, nepochybne, protesty proti súčasnej vláde, proti vládnucej strane.

Veľká časť opozície sa nemôže zmieriť s tým, že už nevládne a že ich nástupcovia sa s vládnutím vyrovnávajú veľmi dobre – čím si získavajú uznanie veľkej časti spoločnosti. Takže už vieme, proti komu sú tieto protesty namierené, zatiaľ je ťažšie odpovedať na otázku proti čomu. Nikto predsa neuverí tomu, že také radikálne reakcie opozície vychádzajú – priznajme si to – z nešťastného návrhu maršalka Sejmu súvisiaceho s obmedzením možnosti zdržiavania sa novinárov v parlamente. Strana Právo a spravodlivosť sa, našťastie, rýchlo stiahla z presadzovania tejto myšlienky, ale opozícia si stále nachádzala nové abstraktné dôvody len preto, aby ospravedlnila okupovanie parlamentu.

Poľsko je „neposlušné dieťa“ EÚ, udržiava nadštandardné vzťahy s USA a všemožne brojí proti Rusku. Je toto klišé pravdivé?

Myslím si, že je to oveľa zložitejšie. Poľsko sa určite vyznačuje dosť úzkymi – na európsku krajinu – vzťahmi so Spojenými štátmi a je to tak už niekoľko rokov. Ale tieto dobré vzťahy vychádzajú zo zodpovedného a vážneho prístupu poľskej účasti v projekte NATO. Majme na pamäti, že naša prítomnosť v NATO je záujmom poľského štátu už mnoho rokov, a to bez ohľadu na to, či v Poľsku vládne pravica, ľavica alebo centristické zoskupenie. To prináša dobré ovocie, ako napríklad výsledky minuloročného summitu NATO vo Varšave, na základe ktorých došlo k posilneniu východného krídla NATO a k umiestneniu väčšieho počtu amerických vojakov v Poľsku.

A teraz k otázke, či sme neposlušným dieťaťom Európskej únie… Tak ja by som to takto nenazval, aj keď sa, samozrejme, odlišujeme tým, že zdôrazňujeme význam Vyšehradskej skupiny, hovoríme o potrebe zásadných zmien v samotnej EÚ, varujeme pred politikou Ruska. Ďalšou vecou je to, že opozícia a jej komentáre pôsobia tak, že o Poľsku nemá EÚ dobrú mienku, že súčasná vláda je marginalizovaná. To nie je pravda. Pán redaktor, veď sa rozprávame niekoľko dní po príhovore poľského ministra zahraničných vecí v našom parlamente. Keď minister Waszczykowski načrtával smery poľskej zahraničnej politiky, zdôrazňoval našu úzku spoluprácu s Nemeckom, hlavným hráčom EÚ. V rovnakom čase prebiehala úspešná návšteva kancelárky Merkelovej v Poľsku, ktorá sa stretla s pani premiérkou Beatou Szydłovou, s prezidentom Andrzejom Dudom, s prezidentom Jarosławom Kaczyńským, s lídrami opozície Grzegorzom Schetynom a Władysławom Kosiniakom-Kamyszom. Boli to úspešné a partnerské stretnutia a pani kancelárka nenadväzovala na nevhodné vyjadrovanie sa poľskej vlády v rámci Európskej únie, dokonca ani neuvádzala, že vidí akési ohrozenie pre poľskú demokraciu, o ktorom tak často hovorí súčasná opozícia.

Aký bol minulý rok v Poľsku? Aké najvýznamnejšie zákony boli prijaté, čo čaká krajinu v najbližšom období?

Rok 2016 bol pre Poľsko veľmi intenzívny. Veľa zmien prebehlo napríklad v poľskej sociálnej politike, programy 500 Plus (príspevok 500 zlotých mesačne na každé dieťa – mimoriadne úspešný program, do ktorého sa hneď po jeho vyhlásení prihlásili tisícky žien, pozn. red.) a Ubytovanie Plus (podpora bezúročných pôžičiek a pod.) pomáhajú obnoviť materiálnu dôstojnosť v mnohých poľských rodinách a ich pozitívny vplyv na vývoj demografie bol prekvapením aj pre zástupcov vlády.

Z mnohých uskutočnených zmien by som chcel zdôrazniť predovšetkým dve, aj preto, že v roku 2017 budeme vidieť ich skutočné pokračovanie. Prvou témou je reforma súdnictva. Sledujeme nielen posilnenie účinného boja proti zločinu a korupcii, ale aj reformu samotného súdnictva, obnovenie určitého spoločenského dohľadu nad súdmi, prerokúvanie témy zodpovednosti sudcov a ďalších zástupcov v súdnictve, skutočné utesňovanie finančného systému, aby sa zabránilo škandalóznym finančným podvodom súvisiacim s DPH. Samozrejme, je to len začiatok týchto zmien a ja pevne verím, že rok 2017 prinesie v tomto ohľade veľký pokrok.

To isté platí aj pre druhú vec, o ktorej chcem hovoriť – je to hospodárska politika štátu. Ide najmä o tzv. plán podpredsedu vlády Mateusza Morawieckého. Rok 2016 slúžil na určitú špecifikáciu toho plánu, predovšetkým na vybalansovanie medzi skutočnou sociálnou politikou štátu a pomocou pre podnikateľov, na rozvoj podnikania, vedy, inovácií, priemyslu. Rok 2017 už prináša prvé konkrétne právne predpisy v tejto oblasti, ale, samozrejme, vzhľadom na to, aká zložitá je táto záležitosť, bude týchto zákonov oveľa viac. Avšak ja som optimistický s ohľadom na dobré výsledky nadobudnutia platnosti týchto zmien.

- Reklama -