Totalita je v kresťanstve úplný odklon od Ježiša. V islame je to inak, ozrejmuje psychológ

0
Psycholog Pavel Říčan (Autor: Archiv PŘ)

Tesne pred vianočnými sviatkami došlo k dvom vražedným útokom. V Turecku zastrelili ruského veľvyslanca, v Nemecku na vianočných trhoch zabili dvanásť ľudí. Do akej miery hrá pre naplánovanie podobných zverských útokov rolu predvianočný čas?

Predvianočné davy sú skvelá príležitosť zabiť veľa ľudí naraz. Ale tiež sa trafiť do tých “bezbožných prasiat” práve, keď najviac žerú! Pri vražde veľvyslanca žiadny takýto vzťah nevidím. To bola pomsta za ruské vojnové zločiny v Aleppe. Bol zabitý popredný člen príslušnej zločineckej organizácie. Bohužiaľ.

Zaoberali ste sa psychoterapiou, psychológiou osobnosti, výskumami agresie a šikanovania, psychológiou náboženstva a spirituality. Môžete opísať pohnútky a psychologický profil podobných vrahov?

Môže ísť o ľudí vnútorne rozvrátených, v osobných problémoch, ktorí ich nie sú schopní riešiť. V “mučeníckej” smrti vidí šancu z nich uniknúť, zároveň sa stať pre mnoho ľudí hrdinom, azda aj prísť razom do raja. Taká viera sa nám javí ako fanatizmus, ale u moslimov nie je až taká vzácna. A pomyslite na čečenské “čierne vdovy”, ktoré pomstili desaťtisíce zavraždených a inú možnosť nemali. Potom je tu možno aj racionálny motív – finančné zabezpečenie rodiny, ktorá bude za čin svojho člena bohato odmenená. Masoví vrahovia počas vojny, ktorí “len počúvali príkazy”, sa pri psychologickom vyšetrení väčšinou javili ako celkom nenápadné osobnosti a to isté môže platiť pre mnohých teroristov. To je na tom to hrozné a mimoriadne nebezpečné.

Americký spisovateľ Bill Warner sa vo svojich zadarmo prekladaných a rozdávaných knihách snaží dokázať, že je islam dobyvateľská ideológia. Dokladá to tým, že kým bol Mohamed v Mekke, žil ako kazateľ, teda nositeľ náboženských myšlienok a získal slovom len málo nasledovníkov. Keď sa ale dostal do Mediny, zmenil sa na bojovníka, dobyvateľa a rozšíril islam dovtedy nebývalým spôsobom. Naznačuje dualitu Koránu, akúsi náboženskú stránku a stránku dobyvačnej ideológie. Ako na to pozeráte vy?

Keď sa pozriete pár storočí späť, vidíte kresťanské spojenie “trónu a oltára”. Dnešným pojmom totalita. V kresťanstve je to však úpadok, úplný odklon od Ježiša, zatiaľ čo v islame to takto koncipoval Muhammad sám. V islame je preto reforma návratom ku koreňom ťažko mysliteľná, aj keď myšlienka “vrátiť sa k mladému Mohamedovi” znie zaujímavo a sympaticky. To by bol sen!

Majú určitý typ dualizmu v sebe naozaj všetky náboženstvá?

Akákoľvek výpoveď o “všetkých náboženstvách” je pri tej obrovskej pestrosti nemožná, ale úpadok spirituality spôsobený jej zneužívaním na ovládanie druhých je bežný, kam oko dovidí. Bežný áno, všeobecný a nutný nie.

Všetci, ktorí podpísali Výzvu vedcov, sú v knihách Warnera popisovaní ako dhimmí, teda tí, čo sa snažia moslimov stále ospravedlňovať…

Tiež vidím snahu tých, ktorí chcú dobré vzťahy s moslimami, nad kadečím privierať oči. A je to hlúpe. Ako kresťania, a vôbec ako Západniari, máme byť k moslimom otvorení, priateľskí, hľadať možnosti spolupráce, ale neidealizovať. Tým by sme sa len zosmiešňovali, v prvom rade v očiach moslimov.

Prečo sa sekularizácia, čo sa týka kresťanstva, viac či menej ujala, ale čo sa týka islamu, tak nie?

Sekularizácia je úplne zvláštny jav v dejinách náboženstva. Je plodom kritického myslenia, ktoré sa presadilo práve v kresťanskom svete a ktoré je dôležitou, hoci nie jedinou, šancou pre reformu a obnovu kresťanstva. Niektorí islamskí myslitelia po ňom akosi “pokukujú” a ja verím, že ho časom pretlačia, ale zatiaľ má islam ešte stále svoj “stredovek”.

Za uplynulý rok priplávalo do Európy vraj 350 000 migrantov. Ako myslíte, že sa tento neustály prílev skončí?

Tých 350 000 je podstatne menej ako minuloročný milión. Doterajších Európanov ubúda a to rýchlejším tempom. Snažíme sa o riešenie pri rešpektovaní celosvetovo platného námorného a azylového práva. To je veľká vec a neľahká. Ak sa podarí s Líbyou to, čo sa podarilo s Tureckom, budeme zase o kus ďalej. Zvlášť, ak dokážeme Afrike investíciami vracať aspoň časť z toho, o čo ju okrádame. Aj keď najviac tam však kradne Čína. Integrácia utečencov – azylantov aj tých, ktorí dostanú ochranu len počas vojny v Sýrii – sa darí oveľa lepšie, než nám nahovárajú, bohužiaľ, dosť úspešne Putinovi trolovia. Súčasťou problému je Vyšehrad so svojou politikou čierneho pasažiera, ktorú tiež podporuje Putin svoju dezinformačnou kampaňou a jeho českí sluhovia – viete, koho myslím. Skvelé je, že sa pod tlakom migrácie Európa zjednocuje, hoci váhavo. Máme už celoeurópsku pohraničnú stráž. Do určitého času neslýchané! Vážne sa hovorí o európskej armáde. Samozrejme, je to stále napäté. Obrovská výzva pre európskych demokratov, ako hovorí Angela Merkelová.

Myslíte si, že môže aj v Európe vzniknúť určitá forma kalifátu ako v Sýrii a Iraku?

Citujem profesora Erazima Koháka: Ale houby! Dodávam: Ak budeme ešte dlho dobrovoľne vymierať – “demografická samovražda” alebo zatvoríme všetky kostoly a neudržíme tradičné európske hodnoty ani v sekularizovanej podobe, tak je aj tak všetko – viete kde.

Na čo sa majú Európania pripraviť v budúcom či ďalších rokoch?

Citujem voľne ďalšieho múdreho profesora Petra Pitharta: Pripravme sa na nepredvídateľné! Toľko nečakaných zvratov v minulom storočí a to naše nebude pokojnejšie? Ako pedagogický psychológ dodávam: Investujte všetko do detí, do ich zdravia, výchovy a vzdelania. Peniaze aj svoj čas a prácu na sebe. Naučte ich skromnosti, družnosti a obetavosti. A nádejnému pohľadu do budúcnosti.

- Reklama -