Predpokladám, že do februára budúceho roka bude na Ukrajine pokoj zbraní, tvrdí Alexander Duleba

0
Alexander Duleba, riaditeľ Výskumného centra Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku (Autor: Jozef Hübel)

Alexander Duleba sa roky zaujíma situáciou na Ukrajine a v Rusku a je považovaný za experta na vývoj, analýzy a znalosť situácie v tejto časti sveta. Čo je podľa neho predpokladom dosiahnutia mieru na Ukrajine? “Oddelil by som to na dve časti. Na to, čo sa týka vzťahov s Ruskom a krízy na východnej Ukrajine a na vnútropolitickú situáciu na Ukrajine. To sú dve veci, ktoré samozrejme súvisia, no nemusia byť na sebe celkom automaticky závislé. Pokiaľ ide o východnú Ukrajinu, očakávam zhruba do februára budúceho roku, že bude prímerie, možno aj dlhšie, to sa nedá vylúčiť. Ale minimálne dovtedy očakávam prímerie z toho dôvodu, lebo sme sa posunuli v interpretácii Minských dohôd”, tvrdí analytik.  

Podľa neho sa ale nedá mier na Ukrajine dosiahnuť bez toho, aby nedošlo k širšej medzinárodnej dohode: “Kľúčovú úlohu tu zohráva normandská štvorka, teda Francúzsko, Nemecko, Rusko a Ukrajina reprezentovaní Hollandom, Merkelovou, Putinom a Porošenkom. Scenár k riešeniu krízy na Donbase, ktorý by bol prijateľný pre všetky strany tak, ako o tom hovoria. To sú tri kroky. Sú to transparentné voľby na územiach, ktoré kontrolujú separatisti, z nich vzídu legitímni lídri, ktorých Kyjev podľa Minských dohôd uzná ako partnerov na rokovania o štatúte a vznikne dohoda o štatúte týchto území v rámci Ukrajiny. Aký to bude štatút, nevedno, ale tieto tri kroky sú nevyhnutné. No prvým sú lokálne voľby z uplynulých dní, ktorých výsledky nebude možné spochybniť ani v Kyjeve, ani v Moskve, ani v Berlíne, ani v Paríži”, zdôrazňuje Alexander Duleba, ktorý v dvoch častiach rozhovoru prezradí nielen to, v akom reálnom stave sa nachádza súčasná Ukrajina, ale aj to, aké sú aktuálne ukrajinsko-ruské vzťahy, aké má Ukrajina šance dostať sa z krízy, ale aj to, ako sa Slovenska priamo dotkne vlečúca sa ukrajinsko-ruská energetická vojna o plyn.  

- Reklama -