Test: DS 3 e-Tense: Francúzsky elektrický premiant

0
Malý crossover DS 3 E-Tense charakterizuje výrazný dizajn, špičkové technológie, komfort a vynikajúca dynamika elektromobilu. Foto: netcarshow.com

V roku 2015 francúzska automobilová spoločnosť PSA oznámila vznik novej značky DS. Je to odkaz na jedno z najúspešnejších áut minulého storočia legendárny model DS19, ktorý sa stal symbolom francúzskych prémiových automobilov. Aj súčasné, nové modely značky DS Automobiles, charakterizujú rovnaké črty – výrazný dizajn, špičkové technológie, komfort a dynamika, ale aj ušľachtilé materiály a rafinovanosť. História pokračuje, dve písmená DS stále a po celom svete zosobňujú definíciu automobilového luxusu. Nové modely DS patria – najmä dizajnovo – medzi najzaujímavejšie autá na našom trhu. My sme vyskúšali z tejto dielne najmenšieho zástupcu – plne elektrický crossover DS 3 Crossback e-Tense. Elektromobil tejto značky sa vyznačuje zaujímavými a jedinečnými technickými vychytávkami.

Avantgardný dizajn evokujúci silu

V kompaktnom SUV DS 3 Crossback sa snúbi elegancia, komfort a technológie. Medzi ostatnými vozidlami vyniká impozantnou siluetou a jeho moderný dizajn dopĺňajú vycibrené štýlové doplnky. Už prvý pohľad naznačí, že francúzsky šarm sa nezaprie. Jednoducho povedané, je to kompaktný crossover s extravagantným dizajnom, kde sa snúbi elegancia, komfort a technológie. Pôsobí expresívne a pôsobivo. Zaujímavé tvary auta v odraze svetla pekne vykresľujú krivky a lak karosérie tiež necháva vyniknúť efektné kľučky, ktoré sa skrývajú do dverí. Mnohé chrómové prvky karosérie, sú nalakované farbou karosérie. Je to asi zámer dizajnérov, myslím si však, že ak by boli zreteľnejšie viditeľné, nemuselo by to byť na škodu. Ale ja nie som dizajnér a možno je to iba môj subjektívny názor. Zaujímavo pôsobia prelisy karosérie na boku, plastové olemovanie blatníkov a malé previsy. To naznačuje, že s autom možno skúsiť aj menšie terény. Spojler nad zadným oknom dolaďuje pôsobivosť zovňajšku auta.

Prémiový interiér

Zaujímavým prvkom je štylizácia dizajnérov opakujúcimi sa motívmi štvorca. Foto: netcarshow.com

DS 3 Crossback je určený náročnejším zákazníkom, obľubujúcim prémiový segment. Je to síce malé, ale určite nesporne zaujímavé auto. A taký istý je aj samotný interiér. Nechýbajú kvalitné materiály a priam bezchybné dielenské spracovanie. Príjemný je pohľad na čalúnenie Alcantara, ktorá je vo veľkej časti interiéru. Zaujímavým prvkom je štylizácia dizajnérov opakujúcim sa motívom štvorca – nájdete ho na prístrojovej doske, vetracích otvoroch, volante alebo aj v grafike palubného systému. Je to efektné, ale pritom funkčné. Treba však povedať, že si na to treba zvyknúť, no to nebude žiadny problém. Interiér je však veľkolepo komfortný a budete sa v ňom cítiť naozaj príjemne. A prémiovo aj vďaka príjemným materiálom v interiéri, a o to jeho tvorcom šlo.

Bezstarostná jazda

Zadná časť vozidla za tretími dverami ukrýva batožinový priestor s objemom 350 litrov. Foto: netcarshow.com

Príjemný vzhľad auta a jeho interiér je iba predzvesťou toho najdôležitejšieho – pocitu zjazdy. Plne elektrické DS 3 je to najlepšie, čo vás čaká hneď po nasadnutí a naštartovaní. Okamžitý záber motora, tichá jazda, ktorú som si doslova užíval. Progresívne riadenie, kde môžete pri manévrovaní na parkovisku otáčať volantom hoci aj prstom, ale pri jazde dáva volant odpor a pocítite istotu pri ovládaní vozidla. Energiu čerpá z lítium-iónovej batérie s kapacitou 50 kWh, ktorá je umiestnená v podlahe. Výrobca udáva, že na jedno nabitie prejde 320 kilometrov. V zimných podmienkach som si trúfol maximálne na 300 kilometrov a radšej som vyhľadal nabíjaciu stanicu. Vďaka pohotovému infotainmentu nebol žiadny problém vyhľadať tú najbližšiu. Musíte však počítať s tým, že na Slovensku je najmä tých rýchlonabíjacích staníc ešte žalostne málo. DS3 Crossback E-Tense podporuje nabíjacie stanice s výkonom až 100 kW, pri ktorom sa batéria dobije na 80 % už za 30 minút. Z bežnej domácej zásuvky trvá dobitie na 50 kilometrov dojazdu asi päť hodín. Výrobca dáva na batériu záruku osem rokov alebo 160 000 kilometrov, pričom na samotné auto je to päť rokov alebo 100 000 kilometrov.

Spoľahlivý motor

Je to plnohodnotný crossover, ktorý sa nezľakne ani ľahšieho terénu. Foto: netcarshow.com

Auto poháňa elektromotor, ktorý dodáva pohon iba na prednú nápravu. Má maximálny výkon 100 kW, čo je v prepočte 136 koní. Krútiaci moment je 260 Nm a aj napriek tomu, že oproti benzínovej verzii je auto pre batériu ťažšie o 300 kilogramov, nepocítil som to. Auto má vynikajúce dynamické parametre. Stovku zvládne za 9,1 sekundy, na päťdesiatku v meste sa dostane už za 3,5 sekundy. DS 3 Crossback so spaľovacím motorom je síce výrazne lacnejšie, ale každý z nás je pred jasnou voľbou – jazdiť ekologicky alebo sa spoľahnúť na klasické spaľovacie motory. V tomto prípade je moja voľba jednoznačná. Jazdiť s elektrickým autom je zábava a cesta budúcnosti. A to niečo stojí. Vynaložené prostriedky na kúpu takého auta sa prejavia pozitívne najmä po prejdení desiatok tisíc kilometrov. Oproti benzínovej verzii sú prevádzkové náklady výrazne nižšie. A to už stojí za úvahu. Elektromobily majú svoju cestu do budúcnosti už jasnú a je úplne zbytočné o tom polemizovať.

- Reklama -