štvrtok, 1 decembra, 2022
1.4 C
Bratislava
ÚvodArénaTEST KIA EV 6: Elektromobil, ktorý dáva zmysel

TEST KIA EV 6: Elektromobil, ktorý dáva zmysel

Vyskúšal som si najnovšiu plne elektrickú verziu KIA EV 6, ktorá po dlhom čase vyvracia negatívny názor všetkých odporcov elektromobility. Zdá sa, že negatívnym predsudkom dáva práve toto auto argumenty, ktoré obstoja.

Karoséria

Nie je tak veľa nových áut, ktoré aj svojím dizajnom predpovedajú nový štýl. KIA EV 6 taká však určite je. Klasická „tigria tvár“, ktorá zdobí všetky nové modely tejto juhokórejskej automobilky, síce nie je, zato „tiger“ zostal – tentoraz celou prednou časťou. Na prvý pohľad je zrejmé, že ide o výsostne kompaktné auto, ktoré určite na ceste neprehliadnete. Dĺžku má 4 685 mm, šírku 1 880 a výšku 1 550 mm. Rázvorom náprav 2 900 mm prerastá aj veľké Sorento. V zásade je to crossover postavený na úplne novej platforme E-GMP. Výrazne naznačuje, že auto má dokonalú aerodynamiku. Znateľne má väčšiu svetlú výšku. Aerodynamické línie sa pretavili do priam futuristického dizajnu. S EV6, ktoré evokuje kupé, sa rýchlo stanete stredobodom pozornosti. Predná maska s „tigrou tvárou“, ktorú tvoria nové matrixové LED svetlá, prvýkrát s vyrezávaním tieňov, priťahuje ako magnet. Rovnako inovatívna je kapota, ktorá nahrádza klasické blatníky. Ťažko je aj presne určiť, o aký typ auta ide – je to crossover alebo športový automobil. Zaujímavá je plávajúca strecha aj dynamická línia, ktorá sa dvíha od predných blatníkov až k zadným svetlám. Vzadu svetlá lemujú spojler zadného veka a tie smerové zas tvorí neuveriteľná „diamantová“ štruktúra. Pod nárazníkom nájdete ďalšiu vychytávku v podobe lediek integrovaných do akejsi „ekvalizérovej“ štruktúry. Jednoducho, dizajnéri sa vyhrali s každým detailom. Verzia GT-line k tomu pridáva lesklé čierne dekorácie, čierne disky, matné pozadie svetiel a v našom prípade aj matný „mrazivý“ lak Interstellar Grey, ktorý dodáva EV 6 GT-line vyslovene prémiový nádych.

Interiér

Budúcnosť vstúpila do tohto auta všetkým, čo súčasný trend vyžaduje. Kabína nepripomína žiadnu súčasnú Kiu. Má štíhlu palubnú dosku, ktorá nesie veľký zakrivený displej. Ovládacích prvkov radikálne ubudlo. Elektronický volič prevodovky má kruhový tvar. Vznáša sa spolu so stredovou konzolou.  Ergonómia je zrejmá na  každom detaile. Palubná doska je akoby vsadená do oblúku pod prudko skloneným čelným oknom. Jej objem zmenšilo premiestnenie časti klimatizačného systému pod prednú kapotu. Nesie dvojicu 12,3-palcových zakrivených displejov prekrytých spoločným sklom. Majú úlohu prístrojového panela aj infotainmentu. Nová stredová konzola sa doslova vznáša medzi sedadlami, spolu s otočným ovládačom „prevodovky“, štartovacím tlačidlom, ale aj dvoma držiakmi nápojov, lakťovou opierkou a perfektne umiestnenou indukčnou nabíjačkou smartfónov. Pod ňou ešte ostalo miesto na priam obriu schránku na ďalšie predmety, čo nepochybne príde vhod. Sedadlá patria k tomu lepšiemu v triede. Na priestor sa sťažovať nebudete, dostatok miesta máte na nohy, nad hlavou aj v šírke ramien. Vzadu je to trochu inak. Nastupujete síce cez široké dvere a na nohy je tiež dostatok centimetrov. Objem kufra je 520 litrov, ale je to daň naozaj krásnemu vzhľadu auta, ktoré má ostro sklonené zadné veko.

Rýchlosť nabíjania je dokonalá. Za 20 minút nabijete auto na ďalších 300 kilometrov. Foto: netcarshow.com

Motor

GT-line má dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, aj preto si zaslúžil označenie AWD a k tomu batérie s využiteľnou kapacitou 77,4 kWh. Je sympatické, že na rozdiel od konkurencie Kia udáva práve využiteľnú kapacitu. Zrýchlenie je napriek hmotnosti viac ako dve tony naozaj očarujúca. Stačí prudko stlačiť plyn a v takmer úplnom tichu vás to zatlačí do operadla. Veľkým prínosom je plynulosť dávkovania výkonu, ktorú v aute s viacstupňovou prevodovkou jednoducho nezažijete. Pred zákrutou trošku uberiete a potom EV6 opäť „stúpite na krk“. Reakcia je bleskurýchla. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 5,2 sekundy a maximálna rýchlosť je 188 km/h. V absolútnom tichu treba dávať pozor na ukazovateľ rýchlosti. Veľmi rýchlo a nebadane prekračujete maximálne rýchlostné limity na našich cestách. EV 6 má pomerne veľkú batériu pracujúcu s napätím 800 V. Dokonalá technológia umožňuje aj pomerne nízku spotrebu. V meste som jazdil so spotrebou 15kWh na 100 kilometrov, na diaľnici 23 kWh a mimo mesta na okresných cestách 18 kWh. Výrobca udáva minimálny dojazd okolo 400 kilometrov, mne sa maximálnym využívaním rekuperácie podarilo zvládnuť 520 kilometrov. Auto umožňuje nabíjanie výkonom 240 kW, a to znamenalo, že za 20 minút sa mi podarilo dobiť 70 percent batérie. Jazdné vlastnosti sú vynikajúce. Napokon, elektromobily také sú. Nie náhodou toto nádherné auto získalo prestížny titul Európske auto roka 2022.

728*90
- Reklama -

NAJČÍTANEJŠIE

- Reklama -