TEST Honda Jazz Crosstar e:HEV: Medzikrok k plnej elektrike

0
Nový Crosstar je na rozdiel od "klasického" Jazzu výrazne oplastovaný. Foto: netcarshow.com

Samozrejme, netýka sa to nami testovanej Hondy nijako znevažujúco. V snahe EU zakázať výrobu áut so spaľovacími motormi je to príliš ambiciózny plán, ktorý sa azda ešte raz zváži alebo aspoň zreviduje. Práve Honda Crosstar eHEV by mohla načrtnúť cestu. Japonský výrobca má s motormi eHEV bohatú skúsenosť. Našťastie niečo podobné majú aj ďalšie automobilky. Žeby tadiaľ viedla cesta?

Prvý crossover

Svetlá výška sa oproti Jazzu zvýšila o 16 mm. Foto: netcarshow.com

Honda nemala doteraz vo svojom portfóliu typický crossover, ale s týmto modelom do tejto kategórii vstúpila veľmi pôsobivým autom. Vychádza z Hondy Jazz najnovšej generácie predstavenej v roku 2020. Na rozdiel od nej má plastovú ochranu spodných partií karosérie, vrátane nárazníkov, prahov a oblúkov blatníkov bez lakovania. Jemné škrabance a odreniny budú menej nápadné. Dynamický vzhľad dopĺňajú väčšie čierne vložky v prednom nárazníku, klasická maska, ktorú bežný Jazz nemá aj čierne pozadie LED svetiel. K tomu pridáva Crosstar čiernu kontrastnú strechu, strešné nosiče, no a čo je najpodstatnejšie aj väčšiu svetlú výšku. O nárast podvozka sa postarali 16-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 185/65, čím sa svetlá výška vozidla zvýšila zo 136 na 152 mm. Na náročný terén to síce nie je, ale niekedy aj dojem postačí. Kombinácia malého MPV a SUV nie je bežná, ale Honda opäť urobila čosi nové. A nie prvýkrát. Crosstar si totiž zachoval všetky prednosti Jazzu, na ktoré konvenční konkurenti nemajú. Pri dĺžke 4 090 mm a rázvore 2 520 mm ponúka neuveriteľne priestranný interiér.

Interiér

Do auta sa vďaka vyššej karosérii nastupuje naozaj pohodlne napriek tomu, že to nie je obrovské auto. Vnútri vás prekvapia mimoriadne pohodlné sedadlá, dostatok miesta na nohy aj nad hlavou či v šírke ramien. Pochváliť musíme aj výhľad. Jazz má síce rozdvojený predný stĺpik, čo nebýva z tohto pohľadu práve výhodou, lenže jeho predná časť je extrémne úzka a tá nosná natočená na vodiča užšou stranou. Volant je podľa mňa príjemným prvkom pre svoju veľkosť a množstvo možností nastavenia. Klasická páka prevodovky nahradila menej pochopiteľné tlačidlá v konkurenčných modeloch, infotainment sa ovláda konzervatívnejšie, teda je vhodný aj pre starších ľudí neutápajúcich sa v bludisku digitálneho sveta. Audiosústave ostal otočný ovládač hlasitosti, klimatizácia má samostatný panel, čo sa dnes tak ľahko nevidí, a skvelá je aj základná ergonómia. Veľkosť sedadiel je na japonské pomery priam „obrovská“ a pre „prerasteného“ Európana, ako som ja, je mimoriadne vyhovujúca a pohodlná. Palubná doska je čalúnená, teda aspoň je najpoužívanejšia časť, príjemný je textilný poťah sedadiel. Auto doslova prekypuje množstvom malých i väčších odkladacích priestorov, čo považujem za veľkú výhodu. Ak sme spomínali výborné sedadlá, tak tie nechýbajú ani vzadu. Sú veľké, priestranné, pohodlné a cestujúci majú aj prekvapivo dostatok miesta na nohy i hlavu. Konštrukcia tejto karosérie umožnila naozaj „veľké“ veci. Dobre známe sedadlá vzadu Magic Seats možno sklopiť až k podlahe alebo ich sedáky vyklopiť ako v kine. Prvá konfigurácia umožňuje zväčšiť kufor Jazzu Crosstar z 298 až do 1 199 litrov. Navyše je tu takmer úplne vodorovná podlaha a ďalšia schránka pod podlahou, hneď za nakladacou hranou. Pri vyklopení „sedákov“ zas vzniká za sedadlom vodiča a spolujazdca obrovský priestor od podlahy až k stropu. A v takomto „megapriestore“ odveziete aj náklad, ktorý do iných áut tejto triedy nedáte ani náhodou.

Elektráreň pod kapotou

Autá japonského výrobcu Honda s hybridnou technológiou označovanou eHEV si vyslúžili uznanie. Aj v nami testovanom crossoveri je pod kapotou táto jedinečnosť. V aute sa skrýva pohon, ktorý má bližšie k elektromobilom ako k hybridom. Hlavným trakčným motorom je totiž elektromotor s výkonom 80 kW spolupracujúci s virtuálnou prevodovkou s klasickým voličom. Energiu čerpá elektromotor z malej batérie a zo 70-kilowattového generátora, ktorý poháňa atmosférický 4-valec 1,5 i-VTEC s výkonom 72 kW. Táto „elektráreň“ na palube pripomína niektoré plug-in hybridy. Rozdiel je v tom, že systém Hondy si vystačí s menšou batériou, ktorá sa nedá nabíjať z externého zdroja. Je teda ľahší a kompaktnejší. Funguje to dobre. Jazz Crosstar stovku zvládne za 9,9 a jeho maximálka je len 173 km/h, ale má hladké rozjazdy, na plyn reaguje s pohotovosťou elektromobilu. Nami testované vozidlo si vystačilo so spotrebou 4,9 litra benzínu. V zimných podmienkach je to o čosi viac.

Cena testovaného vozidla je 25 290 eur.

- Reklama -