Mazda MX 30 sa vydala cestou elektromobility

0
Mazda MX 30 je krásne auto s nezameniteľným dizajnom. Foto: netcarshow.com

Táto slávna japonská automobilka sa dlho priam tvrdošijne bránila opustiť výrobu veľkoobjemových klasických motorov. Pri príležitosti stého výročia založenia firmy prišla doslova s prevratnou novinkou. Teda, aspoň čo sa tohto výrobcu týka – plne elketrické auto.

Zadné dvere sa otvárajú do protismeru ako v slávnom modeli RX 8. Foto: netcarshow.com

Na prvý pohľad je zrejmé, že nový model nevyzerá nijako futuristicky ale je to “klasické” konvenčné auto len pod kapotou je elktrický motor. Nevedno, či ide o snahu “ísť s dobou” alebo je za tým snaha o zníženie nákladov a rovnaké auto ponúkať so spaľovacími motormi i elektromotorom. To však nie je dôležité. Oveľa zaujímavejší je fakt, že nová Mazda MX 30 vyzerá úžasne.  Auto totiž vychádza z konvenčnej CX-30, z ktorej prevzala rázvor kolies a niektoré diely predovšetkým v interiéri a podvozok prevzala zasa z Mazdy 3. Zároveň sa udialo toľko dizajnových zmien, že vám elektromobil ani nepríde na um porovnávať  s oboma modelmi, od ktorých prevzalo niektoré diely a podvozok. Zo zákulisia sme sa dozvedeli, že pôvodne malo ísť o plug-in hybrid, ale napokon je z toho čistý elektromobil.

Vydarený dizajn a interiér

Cestujúci na zadných sedadlách majú trochu menej miesta na nohy. Foto: netcarshow.com

Vodič a spolujazdec na predných sedadlách si doslova užijú jazdu v pohodlí a perfektne dielensky spracovanom interiéri. Trošku horšie to budú hodnotiť cestujúci na zadných sedadlách. Tí, zasa, ocenia ohodlné nastupovanie cez dvere,ktoré sa otvárajú v smere jazdy do pravého uhla. Niečím podobným je známy Rolls Royce, ale to sme zašli priďaleko. Stačí si spomenúť na model tejto značky RX 8 s podobnou vychytávkou. Volant a prístrojový štít je bez zmeny prebratý z iných modelov značky, rovnako aj multimediálny systém rozšírený o informácie o nabíjaní a prevádzke elektromobilu. Je to kompaktný crossover so splývajúcou zadnou časťou, navyše s odlišnou farbou strechy. My sme mali k dispozícii červenú karosériu a čiernu strechu. Táto farebná kombinácia je populárna aj u iných výrobcov. Zaujmú hlboko vsadené predné svetlomety do kolmej prednej časti auta, ako aj C stĺpik lemujúci zadné združené svetlá. Za tie by sa nemuseli hanbiť ani výrobcovia iných prémiodvých značiek. Celkovo je Mazda MX 30 krásne auto.

Tiché srdce auta

Skosená línia zadnej časti s nádherne riešenými zadnými svetlami. Foto: netcarshow.com

Pod typicky predĺženou prednou kapotou je umiestnený elektromotor. Energiu motoru dodáva relatívne malá batéria s kapacitou 35,5 kWh. Tá umožní dojazd deklarovaný výrobcom na 200 kilometrov, ale reálne je to o čosi menej. My sme si vyskúšali s maximálnou obozretnosťou prejsť vyše 230 kilometrov, ale priznám sa, to bolo skôr posúvanie než dynamická jazda. Navyše s obavou, že ostanem niekde visieť. Napriek tomu je reálny dojazd postačujúci na jazdu na krátke každodenné jazdy. Musíte mať však možnosť spoľahlivého dobíjania, v rodinnom dome najlepšie s wallboxom, čo zaberie necelých päť hodín. Verejných nabíjacích staníc je stále žalostne málo s čím súvisí aj malý záujem o elektromobily. Malá batéria však menej zaťažuje životné  prostredie a aj cena nie je až taká vysoká. Veď veľkosť batérie a jej kapacita sa priamo odráža na samotnej cene elektromobilu. Auto podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s maximálnym výkonom 50 kW, vďaka čomu sa nabije na 80 % za 30 až 40 minút. Nabíjanie zo zástrčky 240 voltov je však veľmi zdĺhavé a použiť sa dá len v núdzových prípadoch.

Ineriér vozidla je moderný a vynikajúco dielensky spracovaný. Foto: netcarshow.com

Napriek malému akumulátoru má auto veľmi dobré jazdné vlastnosti. Jazdí ľahko a vďaka nízkemu ťažisku si vychutnáte aj zákruty. Podvozok je výborne naladený a to aj napriek 18 palcovým kolesám. Riadenie je citlivé a presné.  Výkon motora 107 kW síce neohromí ale keďže je účinný už od nulových otáčok, dovolí príjemne a razantné štarty. Vo vyšších rýchlostiach je už výkon postupný s citeľnou rezervou a je vždy dostatočný pri náhlej akcelerácii. Bonusom je okamžitá odozva na pohyb „plynového“ pedálu. Intenzitu rekuperácie energie je možné ovládať prostredníctvom páčok pod volantom. Po odskúšaní všetkých piatich stupňov som auto nechával v strednom a rekuperáciu som sa snažil ovplyvňovať prostredníctvom brzdového pedálu. Je to výborný crossover s veľkou perspektívou. Ktovie, čo s vozidlom urobí väčšia batéria, s ktorou sa ráta.

Predná maska so zaujímavo umiestnenými svetlometmi. Foto: netcarshow.com

Mazda MX 30 je prvé elektromauto tohto výrobcu, ale kvalitou spracovania, krásnym dizajnom aj vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami je dobrým prísľubom do budúcnosti. Je to dobrá voľba pre tých, ktorí chcú mať ekologické, krásne a spoľahlivé auto na kratšie vzdialenosti a do mesta.

- Reklama -