Zábojník o tragickej havárii Kellnera: Zaujal ma pilot

0
Juraj Zábojník, bezpečnostný analytik (Autor: TASR)

“Vrtuľník si vyžaduje obrovskú skúsenosť pilota,” hovorí v súvislosti s haváriou vrtuľníka, pri ktorej zahynul najbohatší Čech Petr Kellner bezpečnostný analytik Juraj Zábojník. Všetko sa bude teraz do detailov vyhodnocovať. Prečo ho ale zaujal pilot vrtuľníka?

Český miliardár  a podnikateľ s obchodnými väzbami na Slovensko Petr Kellner zahynul pri páde vrtuľníka na Aljaške. Spolu s ním zomreli aj  ďalší štyria ľudia. Podľa The New York Times sa vrtuľník, ktorý viezol skupinu lyžiarov zrútil blízko ľadovca Knik na Aljaške. Predpokladá sa, že sa chceli venovať heliskiingu, teda lyžovaniu, pri ktorom lyžiarov vysádzajú z vrtuľníka. Kellner bol najbohatším Čechom a takéto tragické úmrtia vždy vyvolajú aj otázniky. Ako sa na toto nešťastie pozeráte?

V prvom rade mi je to veľmi ľúto, ak dôjde k úmrtiu akéhokoľvek človeka a je jedno, či je bohatý a tvorivý, alebo chudobný. Zostali po ňom deti a rodina a ten žiaľ a smútok, ktorí prežívajú sa nedá ani slovne vyjadriť. Určite bude obrovskou stratou pre celú podnikateľskú skupinu a všetkých zamestnancov, pretože on bol tým hnacím motorom a to je aj otázkou určitých dohôd medzi podnikateľskými subjektami, ktoré sa zvyknú robiť medzi džentlmenmi na princípe face to face. To isté sa týka i druhého účastníka nehody, ktorý bol z Českej republiky.

Na snímke skupina dobrovoľníkov zasahuje na mieste havárie vrtuľníka AS350 B3 neďaleko ľadovca Knik na Aljaške 28. marca 2021. Pri havárii vrtuľníka na Aljaške zomrel najbohatší Čech Petr Kellner. V nedeľu 29. marca 2021 o tom informovali agentúra AP a americký denník The New York Times. Správu v pondelok potvrdil aj hovorca finančnej skupiny PPF, ktorej 56-ročný Kellner šéfoval. Pri nehode, ku ktorej podľa AP došlo ešte v sobotu tamojšieho času, zahynuli ďalší štyria ľudia vrátane pilota vrtuľníka. Jednu osobu vo vážnom, no stabilizovanom stave hospitalizovali v nemocnici v aljašskom meste Anchorage. Podľa AP sa nešťastie stalo počas letu na ľadovec Knik východne od Anchorage, ktorý sa chystala skupina zlyžovať. Trosky lietadla AS350 B3 objavili práve v oblasti spomínaného ľadovca. (Foto: TASR/AP)

Každý je veľkou stratou pre svoje blízke okolie. Ľudia v prvom momente zvyknú povedať pri takejto tragickej udalosti, že taký bol jeho osud, no hovorí sa, že náhody neexistujú a všetko je v živote naprogramované a postavené na základoch akéhosi štýlu života, kde sú samozrejme na miske váh aj určité riziká, no je veľmi dôležité pravidelne ich vyhodnocovať, či a do akej miery prevažujú alebo nie a hlavne ako často. Nie je vylúčené, že sa začnú generovať a publikovať o tejto tragickej nehode rôzne konšpiračné teórie, ktoré budú mať snahu dotvárať akýsi pravdivý skutočný obraz ako to vlastne bolo.

Poďme teda priamo k nehode a vychádzajme z tých informácií, ktoré boli v médiách uverejnené.

Dôležité je vždy položiť si základné dve otázky a to, čo sa v skutočnosti stalo a prečo sa to stalo? Vieme, že účastníkmi okrem známeho podnikateľa pána Kellnera boli ďalšie osoby a to dvaja skúsení horskí vodcovia, ktorí boli nielen zamestnancami a skúsenými odborníkmi rezortu, ktorý zabezpečoval heliskiing, lyžovanie pri ktorom sú klienti vysadení z vrtuľníka na miesto štartu zlyžovania. Boli odborníci na lavíny a sprostredkovávali tieto zážitky. Tieto dve osoby pravdepodobne chybu neurobili, iba ak tak nesprávnym rozhodnutím ísť do toho aj v neprimeranom počasí, ak také bolo.

Oni ale nie sú sami, ktorí o tom rozhodujú, pretože sú tam operátori riadiacej veže, ktorí vychádzajú z aktuálnych údajov počasia a v konečnom dôsledku je tam samotný pilot vrtuľníka.

Na snímke vrtuľník Aljašskej národnej gardy na mieste havárie vrtuľníka AS350 B3 neďaleko ľadovca Knik na Aljaške 28. marca 2021. (Foto:TASR/AP)

Zaujala ma informácia, ak je pravdivá, že pilot mal niečo cez 30 rokov. Keďže som sa dlhé roky venoval ochrane životov ústavných činiteľov a najväčších osobností sveta, tak otvorene hovorím, že ja by som pravdepodobne ako bezpečnostný poradca upozornil na túto skutočnosť VIP osobu. Prečo to hovorím? Pán Kellner bol majetkovo úplne niekde inde, ako mnoho prezidentov sveta a mnoho iných významných osobností, o ktorých sa denne píše. Preto bezpečnostné opatrenia pri takýchto osobách musia byť naprojektované a postavené úplne na iných pilieroch, ako pri nejakom miestnom bezvýznamnom podnikateľovi. Musia sa brať do úvahy všetky čo i len najmenšie riziká. Vrtuľník si vyžaduje obrovskú skúsenosť pilota.

Neviem, v akej boli výške, aké boli poveternostné podmienky, ale jedno viem isto, že ten stroj sa správa úplne inak vo výškach pod Mount Everestom v nejakom piatom tábore, ako v prvom základnom. Ide o každý kilogram navyše, ktorý môže spôsobiť tragédiu pri jeho pristávaní, alebo odlete z miesta. Hlavy štátov sveta z princípu nesmú prepravovať piloti, ktorí nemajú dostatočnú vekovú hranicu, nalietané neskutočné množstvo hodín a čistý profesionálny register, z ktorého je jasné, že nedošlo v minulosti k nejakým incidentom. To je nesmierne dôležité a musí to byť Alfa a Omega, hlavne ak je účastníkom nejakého príbehu človek akým bol Kellner.

Neviem kto sa staral o jeho bezpečnosť, akých profesionálov mal pri sebe, ako vyhodnocovali všetky ohrozenia, to znamená miesta pobytu, časové hľadisko a desiatky ďalších vplyvov o ktorých sa bežne nehovorí, ale ak nejaká horská chata kde bol ubytovaný objedná vrtuľník na takýto adrenalínový šport, treba tam vyhodnocovať mnoho faktorov. To nie je ako ísť lanovkou pod Mount Blanc z francúzskeho mestečka Chamonix.

Na snímke miesto havárie vrtuľníka neďaleko ľadovca Knik na Aljaške 28. marca 2021. Pri havárii vrtuľníka na Aljaške zomrel najbohatší Čech Petr Kellner. (Foto: TASR/AP)

Treba vyhodnocovať množstvo faktorov… To sa určite stane, lebo ako sme už riešili, smrť takéhoto človeka vyvolá rôzne konšpiračné teórie. Čo teda môžeme čakať a ako dlho to celé môže trvať ?

Teraz do toho vstúpi Národná rada pre bezpečnosť dopravy a bude vyhodnocovať všetko čo s tým súvisí a to aký to bol stroj, či mal prípadné poruchy, ak áno, kedy boli, v akom rozsahu boli realizované technické kontroly a samozrejme celý profil pilota, jeho skúsenosti a rozhodovacia schopnosť ako sa zachovať, keď je v ringu s neúprosným počasím, ktorý je silný súper a niečo si v súboji s ním dokazovať je vždy na veľmi tenkom ľade. Práve preto je najsilnejšou prednosťou každého pilota jeho dispozícia správne a včas sa vedieť rozhodnúť a nedať sa ovplyvniť túžbami klientov, alebo protokolmi prezidentov, ktorí mnohokrát nepriamo tlačia na posádky a ani si neuvedomujú, že nejde o žiadny osud, ale o následok nesprávne vyhodnotenej situácie.

Tých havárií poznáme neúrekom po celom svete. Inšpektori musia teraz konať rýchlo a pozbierať trosky, pretože ak príde snehová búrka, tá zakryje všetko a znovu vyhrá príroda.

Každý sme len človek a jediné čo môžeme zmeniť v daných okamihoch svojho života je zmeniť rozhodnutie seba samého, lebo ak to neurobíte, zmeníte vo svojom okolí úplne všetko.

- Reklama -