Národná banka Slovenska oceňuje prístup bánk o odklade splátok a riešiť problém klientov individuálne

0
Národná banka Slovenska - ilustračná snímka (Autor: TASR)

Národná banka Slovenska (NBS) dlhodobo považuje mechanizmus odkladu splátok za jedno z najúčinnejších opatrení vo vzťahu k domácnostiam a malým a stredným podnikom počas pandémie nového koronavírusu. Iniciatívu Slovenskej bankovej asociácie (SBA) o ďalšom uplatňovaní tohto mechanizmu pre klientov preto víta. O stanovisku NBS k štvrtkovému rokovaniu Ministerstva financií (MF) SR a SBA informoval hovorca NBS Peter Majer.
      

“Aktuálne vstupujeme do obdobia, kedy sa pomerne veľká časť schválených odkladov dostane do štandardného režimu splácania. Korektná identifikácia úverového rizika bankami je preto veľmi dôležitá,” podotkol Majer. Ako potvrdil, NBS sa s navrhovaným riešením bankovej asociácie už oboznámila. Podľa nej je v súlade s pravidlami Európskeho orgánu pre bankovníctvo (EBA) aj s očakávaniami NBS, ktoré komunikovala koncom minulého roka.
      

“Očakávame, že klientom, ktorým bude schválený odklad podľa Lex korona, nebudú banky vyznačovať do 31. marca 2021 príznaky zhoršenia bonity do príslušných registrov. Tento prístup je aj v súlade s usmerneniami EBA,” vyjadril sa Majer.
      

Ako zhrnula NBS, klienti bánk majú možnosť aj po ukončení odkladu splátok komunikovať s bankou a dohodnúť individuálne riešenie ich finančnej situácie. “Z piatich percent klientov, ktorí mali problém vrátiť sa k štandardnému splácaniu, má približne tri štvrtiny nastavenú individuálnu reštrukturalizáciu so svojou bankou a pokračujú v splácaní s novými podmienkami,” vyčíslil Majer.
      

Banky dnes ukázali podľa slov NBS snahu pomôcť svojim klientom a to tak, že do 30. júna tohto roka môže klient požiadať o individuálne riešenie. Tieto prípady však musia byť v zmysle bankovej regulácie, ktorá je harmonizovaná na európskej úrovni, individuálne posúdené, aby sa zabezpečila korektná identifikácia úverového rizika.
      

NBS odporúča klientom, ktorí sa dostali do ťažkej finančnej situácie, kontaktovať ich banku a hľadať riešenie na preklenutie tohto obdobia.

- Reklama -