Analytici: Obchody zatvorené v nedeľu? Tržby sa presunú na iný deň. Zníži sa potreba zamestnancov

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: TASR)

    „Keď sme sa pozreli na platby kartou našich klientov, ktoré zrealizovali od marca 2019 do februára tohto roka (v polovici marca bola už väčšina prevádzok zatvorená, a to nielen v nedeľu), potvrdilo sa nám, že na nákupných zvykoch našincov sa nič nemení. Podľa počtu a objemu platieb sú najsilnejšími nákupnými dňami štvrtok a piatok. Naopak, najslabšími sú tie víkendové,” priblížila hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

    Potvrdzujú to aj údaje ČSOB. Piatky a štvrtky sú dni, kedy klienti ČSOB nakupujú v kamenných prevádzkach a platia v nich kartami najčastejšie.

    „Sobota je až štvrtým najpopulárnejším dňom na nákupy. Celkový objem transakcií vykonaných v nedeľu je v porovnaní s celotýždňovým 7-dňovým priemerom na 58 % úrovni,” konštatuje banka na základe štatistík o platbách kartami jej klientov v kamenných prevádzkach bez čerpacích staníc, kaviarní, reštaurácií a fast-foodov. Ide o údaje z obdobia od utorka 7. januára do pondelka 23. marca tohto roka, s cieľom eliminovať vplyv zatvorených prevádzok počas sviatočných dní na štatistiku.

    Priemerné tržby podľa analýzy Poštovej banky počas piatka dosahovali približne 1,8 milióna eur a vo štvrtok iba približne o 100.000 menej. Kým v ostatné pracovné dni sa tržby držali na úrovni 1,5 milióna eur, v nedeľu klienti Poštovej banky minuli v priemere len 850.000 eur.

    „V sobotu evidujeme takmer dvojnásobne vyšší počet platieb kartou ako počas druhého víkendového dňa,” dodala Žáčková.

    Počas koronakrízy zároveň vyvstala otázka, či ponechať obchody v nedeľu zatvorené.

    „V období krízy a recesie, ktorým práve prechádzame, však zatvorenie obchodov v nedeľu nemusí byť až taký dobrý nápad, ako sa na prvý pohľad zdá,” upozornila analytička Poštovej banky Jana Glasová.

    Analytička pritom nepredpokladá, že by len z tohto dôvodu ľudia začali nakupovať menej. Spotrebitelia podľa nej časom svoju spotrebu prispôsobia novovzniknutej situácii a nákupy presunú na iné dni. Určitý, zrejme len krátkodobý pokles by však niektoré obchody mohli zaznamenať.

    „K poklesu tržieb by asi došlo aj v reštauráciách a kaviarňach v nákupných centrách, keďže by tam bol menší pohyb ľudí. Prepad maloobchodných tržieb ale v dôsledku voľnej nedele neočakávame, keďže z ekonomického hľadiska platí, že naša kúpyschopnosť závisí od toho, koľko zarábame, a nie od toho, koľko dní v týždni môžeme nakupovať,” ozrejmila Glasová.

    Zatvorenie obchodov v nedeľu by však podľa nej mohlo mať horší vplyv na trh práce, zamestnanosť a mzdy ľudí pracujúcich v sektore obchodu. Zatvorenie obchodov v nedeľu by totiž znížilo potrebu pracovnej sily v tomto sektore.

    „Keď budú predajne zatvorené, nebudú tam potrební predavači, pokladníci, skladníci ani SBS-kári. Preto očakávame, že povinné zatvorenie obchodov počas nedele bude viesť k nárastu nezamestnanosti v sektore obchodu. A to isto nie je v tomto období žiaduce, keďže nezamestnanosť bude narastať tak či tak pod vplyvom aktuálnej koronakrízy a recesie, ktorou práve prechádzame,” podotkla analytička.

    Poukázala tiež na to, že sa to môže odraziť aj na mzdách, keďže v nedeľu prináleží zamestnancom príplatok za prácu.

    Ilustračná snímka. Zdroj: TASR

    Koronakríza menila tiež priority Slovákov v nakupovaní.

    „V piatok (13. 3.) po prijatí prvých prísnejších vládnych opatrení naši klienti minuli v potravinách o 60 % viac ako týždeň predtým (6. 3. 2020), kedy bol potvrdený prvý prípad nákazy novým koronavírusom na Slovensku. V lekárňach vzrástol počet kartových transakcií až o 65 % a ich objem o 72 %,” vyčíslila Žáčková.

    Najväčší prepad tržieb zaznamenali podľa analýzy poskytovatelia služieb, kiná, cestovný ruch, verejná doprava a predajne s oblečením, obuvou, elektrom, nábytkom.

    Z analýzy Poštovej banky je súčasne vidieť, ako zavedením opatrení poklesol počet i objem platieb aj v ďalších týždňoch. V týždňoch, keď sa začalo s uvoľňovaním, boli zaznamenané nárasty.

    „V prvej fáze iba mierne, klienti boli opatrní, a po druhej a tretej fáze boli tieto nárasty už výrazne väčšie. V polovici mája, po tretej fáze uvoľnenia vládnych opatrení, sa objem platieb kartou dostal na úroveň ako v týždni pred zavedením opatrení a zatvorení väčšiny obchodov,” skonštatovala Žáčková.

    - Reklama -