Danko sľubuje národnú leteckú linku Bratislava – Košice. Odborníci krútia hlavami, ekonomický nezmysel, odkazujú

    0
    Andrej Danko (Autor: TASR)

    Letecké spojenie medzi hlavným mestom a metropolou východu už dnes existuje. Prevádzkuje ho česká letecká spoločnosť ČSA. Jej lietadlami sa cestujúci môžu za necelú hodinu prepraviť na druhú stranu Slovenska šesťkrát do týždňa. Aby však linka bola pre spoločnosť rentabilná, letenky vychádzajú aj na stovky eur. Navyše nejde o linku Bratislava – Košice, ale o linku Praha – Košice, na ktorej je Bratislava len medzipristátím.

    Danko sa v pondelok vyjadril, že Slovensko je jedným z mála štátov v Európe, kde vnútroštátne letecké spojenie medzi metropolami chýba. „Ani si nemyslím, že je to také finančne náročné,“ vyhlásil. Podľa jeho plánu by pri realizácii prepravcu mohli istú časť práce prebrať aj župy, aby sa predišlo štátnemu dumpingu.

    Odborníci však nad Dankovými plánmi krútia hlavou. Analytik INEKO Ján Kovalčík pre denník Nový Čas vysvetlil, že župy už teraz odmietajú dotovať letiská, prípadná linka by generovala obrovské straty a využívali by ju rádovo stovky ľudí. Na stratovú linku by sme sa pritom z daní skladali všetci. Ambície šéfa národniarov sú podľa neho skôr iba politická sebareprezentácia.

    Ekonomický nezmysel

    Juraj Ondruš z občianskeho združenia Airlines.sk tvrdí, že národný letecký prepravca je na Slovensku ekonomický nezmysel. Náklady by podľa neho boli enormné. Len údržba linkového lietadla by mesačne stála státisíce eur. Aby sa ľuďom oplatilo využívať linku, museli by podľa jeho slov stáť letenky do 50 eur a pri takejto cene je prevádzka neudržateľná.

    Prevádzkový riaditeľ lotyšského štátneho leteckého prepravcu Martin Sedlacký poukazuje je tiež na to, že vlakom a autobusom by letecká linka skrátka nemohla konkurovať. Jedinou výhodou oproti železničnej a cestnej osobnej doprave je totiž v prípade leteckej dopravy dĺžka cestovania, ale aj pri tej treba rátať nielen čistý čas letu, ale aj nejaký čas na vybavenie na letisku. Ekonomicky nemá podľa neho linka proti ostatným druhom dopravy šancu, vyjadril sa pre Denník N.

    Vytvoreniu spojenia bude predchádzať štúdia realizovateľnosti, ktorá musí zhodnotiť možnosti štátneho rozpočtu a faktory, ktoré by vytvorenie takého spojenia ovplyvňovali. Jej spracovanie je naplánované na rok 2018, pričom ministerstvo dopravy predpokladá najskorší možný termín začatia prevádzky linky na rok 2020, potvrdil to štátny tajomník rezortu dopravy Peter Ďurček.

    - Reklama -