Hnutiu ANO nová kauza okolo Babiša neuškodila. Práve naopak

    0
    Andrej Babiš (Autor: TASR)

    V novembrovom volebnom modeli, ktorý pre Českú televíziu vypracovala agentúra Kantar CZ, hnutie ANO posilnilo na 32,5 percenta, pričom o mesiac skôr vykazovalo 27 percent, uviedla v nedeľu na svojej stránke spravodajská televízia ČT24. V novembri zverejnil web Seznam Zprávy reportáž s Andrejom Babišom mladším, nakrútenú vo Švajčiarsku. Ten patrí v kauze farmy Čapí hnízdo medzi obvinených a v reportáži uviedol, že sa proti svojej vôli dostal na Ruskom anektovaný Krym, kam ho nechala odviezť jeho ošetrujúca psychiatrička, aby v prípade nemohol vypovedať. Babiš vzápätí poprel, že by bol jeho syn unesený. Z Českej republiky podľa svojich slov odišiel sám a dobrovoľne, súčasne upozornil na to, že jeho syn je psychicky chorý. Kauzu označil za súčasť scenára, ktorý ho má zničiť a dostať z politiky. Opozícia sa Babišovej menšinovej vláde pokúsila na mimoriadnej schôdzi parlamentu 23. novembra vysloviť nedôveru, ale nenašla dostatok hlasov.

    Vyššia podpora hnutia ANO je zrejmá medzi ženami

    Analýza dát ukázala, že spomínaná reportáž nemala na priaznivcov hnutia ANO negatívny dopad. Naopak, noví voliči hnutia ANO takmer bez výnimky uviedli, že bola dôvodom ich príklonu k ANO. Vyššia podpora hnutia ANO v porovnaní s októbrom je zo sociodemografického hľadiska zrejmá medzi ženami, osobami nad 45 rokov alebo s nižším vzdelaním, prípadne medzi ľuďmi žijúcimi v menších obciach.

    Preferencie však v modeli vzrástli aj najsilnejším opozičným stranám. Tento trend je viditeľný najmä u Pirátov, ktorí si v novembri polepšili o tri percentuálne body a dosiahli 19 percent. Priaznivci pribudli aj ODS, ktorá získala 16 percent (nárast o dve percentá). Za nimi ale v novembrovom modeli nasleduje veľká priepasť. Najlepšie sú na tom komunisti z KSČM so šiestimi percentami. Sociálni demokrati, koaličný partner ANO, majú rovných päť percent a sú tak na hranici zvoliteľnosti.

    Do volebného modelu vstúpilo 885 respondentov

    Aktuálny prieskum pre ČT v rámci pravidelného projektu Trendy Česka vykonala spoločnosť Kantar CZ v dňoch 3.-25. novembra na reprezentatívnej vzorke 1200 respondentov, ktorá odráža reálne sociodemografické rozloženie spoločnosti (pohlavie, vek, kraj, vzdelanie, miesto bydliska). Do volebného modelu vstúpilo 885 respondentov, ktorí nevylučujú svoju účasť na voľbách a nepovažujú za pravdepodobné, že výber svojej preferovanej strany zmenia.

    - Reklama -