Je nešťastné zakazovať pri šoférovaní nové technológie, pritom zapaľovanie cigarety zakázané nie je, tvrdí expert na dopravu

0
Ilustračná snímka. (Autor: Free pics)

Ako hodnotíte navrhované zmeny v zákone o cestnej premávke? Niektoré by mali začať platiť už od júla.

Ide o viacero samostatných zmien, ktoré hodnotím kladne, ale u niektorých je potrebné doladiť detaily.

Policajné štatistiky hovoria, že cesty na Slovensku sú čoraz bezpečnejšie. V roku 2018 na našich cestách zahynulo najmenej ľudí v doterajšej histórii, na druhej strane pribudlo usmrtených chodcov. Čo možno vidieť za týmito číslami?

Trend poklesu nehodovosti je od zavedenia zákona 8/2009 Z. z., keď sa zaviedlo viacero rozumných pravidiel a začalo sa intenzívne vymáhanie dodržiavania pravidiel cestnej premávky. K tomu prispeli aj nové cesty diaľničného typu a zvýšená pasívna a aktívna bezpečnosť vozidiel. Čo sa týka nárastu usmrtených chodcov, pribudli také nehody, keď sa chodec pred vstúpením na vozovku nepresvedčil, či môže bezpečne cez ňu prejsť. Podľa mňa je to daň za nešťastný spôsob informovania v médiách, keď časť chodcov získala presvedčenie, že majú vždy prednosť a prestali pred vstúpením na vozovku skontrolovať situáciu, či môžu na ňu bezpečne vstúpiť.

Návrh novely je teraz v medzirezortnom pripomienkovom konaní, vás ako odborníka do konania prizvú. Aké budú vaše prípadné výhrady?

Návrh zákona je v medzirezortnom pripomienkovom konaní, ale tam sa už nikto neprizýva. Naopak, každý rezort, ale aj verejnosť ako konkrétny občan, má právo návrh zákona pripomienkovať a, samozrejme, aj pripomienky od mňa tam budú.

Keď sme pri tej bezpečnosti a lepších štatistikách, nebojíte sa, že sa môžu zmeniť, keď novela ako keby vekovo zľahčuje získanie vodičských oprávnení niektorých skupín  pri skupine C a CE sa navrhuje udeliť vodičák už v 18 rokoch (oproti 21 rokom) a vodičské oprávnenie skupiny D a DE už v 21 rokoch (oproti 24 rokom), čiže v minimálnom veku, ktorý platil do roku 2013?

Kedysi na skupinu C aj D stačil vek 18 rokov, takmer každý na základnej vojenskej službe jazdil nielen na bežných nákladných autách, ale aj na vozidlách s výzbrojou. Potom sa udiala nepremyslená zmena a zo dňa na deň sa zvýšila podmienka veku až o šesť rokov. To spôsobilo výpadok nových vodičov na trhu práce. Je to tak, ako keby ste zavreli školy na šesť rokov. Mladí vodiči chýbajú cestným dopravcom aj vo verejnej doprave. Teraz sa len zmierňuje nepremyslené rozhodnutie z minulosti.

Asi najviac vo verejnosti zarezonovali avizované zmeny pri telefonovaní za volantom. Suma pokuty za používanie mobilu by sa mala zdvojnásobiť. Po novom by sa mala pokuta v blokovom konaní zvýšiť na 100 eur, v správnom konaní až na dvojnásobok, teda 200 eur. Je to dostatočné?

Podľa mňa je pokuta dostatočná, ale efekt záleží na intenzite a technických nástrojoch polície na kontrolu. Navyše novelizácia tohto bodu je nedotiahnutá, na jednej strane zmysluplne zakazuje držať v ruke mobilný telefón (na akýkoľvek účel), ale bezdôvodne paušálne zakazuje iné spôsoby ovládania. Pritom nové technológie umožňujú napríklad ovládanie hlasom bez toho, aby sa zariadenie držalo v ruke. Podľa mňa je nešťastné dopredu zakazovať nové technológie, ktoré zvyšujú bezpečnosť cestnej premávky. Pritom manipulácia s otvoreným ohňom zapaľovanie cigarety  zakázané nie je.

Čo hovorí zákon o používaní telefónov a ako sa to zmení

Doteraz je v zákone: V § 4 ods. 2 písm. m) počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému „voľné ruky“ alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla; to neplatí pre vodiča vozidla ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“), ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby pri plnení svojich úloh.

Zmena: V § 4 ods. 2 písm. m) sa slová „používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím“ nahrádzajú slovami „držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia“.

Nový text: V § 4 ods. 2 písm. m) počas vedenia vozidla držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie okrem použitia systému „voľné ruky“ alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla; to neplatí pre vodiča vozidla ozbrojených síl Slovenskej republiky (ďalej len „ozbrojené sily“), ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva a Slovenskej informačnej služby pri plnení svojich úloh.

Aké sú v tomto trendy v zahraničí? Je na tento nešvár doby účinnejší bodový systém, ktorý platí v niektorých krajinách?

Bodový systém je vo viacerých krajinách a je často kontroverzný a neúčinný. Stačí napríklad porovnať Česko, kde je bodový systém a Slovensko, kde nie je bodový systém. Pritom pokles usmrtených pri dopravných nehodách je u nás výraznejší.

Polícia plánuje aj nákup špeciálnych fotoďalekohľadov, ktoré dokážu na kilometrovú vzdialenosť odhaliť, či vodič drží v ruke mobil. Držíme v tomto krok s dobou?

Tieto zariadenia sú potrebné na zdokumentovanie a dokazovanie, bez nich to je len tvrdenie voči tvrdeniu.

V návrhu sa upravuje aj ustanovenie, aby mohli cyklisti jazdiť s malým množstvom alkoholu na cestičke pre cyklistov a v obci vymedzenej dopravnými značkami Obec a Koniec obce. V tomto bolo posledné znenie nepresné a poslanci to musia napraviť. Nepovedie však tento návrh s toleranciou 0,5 promile práve k zhoršeniu štatistík?

Presne opačne, po novom uvedená tolerancia bude platiť od značku po značku, kým prv platila aj pri akomkoľvek zastavanom území mimo obce.

Poďme k ďalšej zmene. Pri prejazde cez železničné priecestia už nebude platiť pevne stanovené pravidlo znižovania rýchlosti. Dosiaľ platí, že 50 metrov pred priecestím je povolená rýchlosť najviac 30 kilometrov za hodinu a ak svieti prerušované biele svetlo, tak najviac 50 kilometrov za hodinu. Nezníži sa tým bezpečnosť v danom mieste? Dodržiavalo sa vôbec to súčasné?

Ide o úpravu, ktorú si vyžiadala prax. Dnes už máme aj priecestia, cez ktoré je možné prechádzať vo vyššej rýchlosti a aj také, kde treba ísť pomalšie, ako to bolo doteraz. Čiže každé priecestie sa bude môcť dopravným značením nastaviť individuálne.

Výrazne sa zmeny dotknú vodičov s vodičákom do dvoch rokov. Podľa štatistík ministerstva vnútra takíto vodiči stoja za každou piatou nehodou so smrteľnými následkami. Ak po novom dvakrát porušia pravidlá cestnej premávky závažným spôsobom alebo prekročia najvyššiu povolenú rýchlosť, budú musieť na základe novely absolvovať dodatočné školenie v autoškole. Rovnako pohovor u dopravného psychológa či opätovné testy z pravidiel cestnej premávky. Sú to účinné opatrenia? Nezmätie to verejnosť s obavou, že ide o prihrávanie klientov autoškolám?

Zo štatistiky je zrejmé, že noví vodiči sú rizikovejší ako tí s dlhšou praxou. Preto sa pristúpilo k systému, ktorý ich doškolí. Áno, je to aj prihrávanie klientov autoškolám, ale nie paušálne všetkých vodičov, ale len problematických.

Autor: Ľudovít Kusal

- Reklama -