Niekoľko veľkých amerických aerolínií prichádza so zmenou pri rezervácii leteniek. Po novom nebudú zákazníkov zväzovať v kolónke „pohlavie“ len dve možnosti. Každý zákazník bude môcť zaškrtnúť aj možnosť neuvedené alebo neurčené. O podobnom opatrení uvažuje aj nemecká Lufthansa. Je to dobrý a progresívny krok alebo väčšinová spoločnosť ustupuje hlasnej menšine?
Väčšinová spoločnosť ustupuje hlasnej menšine, to v každom prípade, ale toto je ten najmenej nebezpečný prípad. Jednak ak súkromné letecké spoločnosti nastavia toto pravidlo, ostatní ich môžeme bojkotovať a lietať inými. A jednak ak niekto nechce uvádzať svoje pohlavie, potom prečo nie.
V Nemecku napokon zaznamenali pokrok v podobných opatreniach už v roku 2017, keď tamojší ústavný súd vyzval Bundestag, aby uzákonil možnosť tretieho pohlavia v dokladoch. O rok neskôr Bundestag takúto zmenu skutočne schválil. Ako sa na to dívate?
Toto už je nebezpečnejšie, pretože je to oficiálna politika štátu. Môže to mať negatívny vplyv na psychické zdravie mladých ľudí, ktorí sú ľahko ovplyvniteľní. Je to vlastne vzbura voči realite, realitou je binárne pohlavie; aj keď existuje možnosť, že sa niekto narodí do nesprávneho tela, a potom sa ponúka hormonálna a chirurgická zmena pohlavia, stále sú len dve pohlavia – na tej realite nič nemení, keď sa niekto považuje za príslušníka pohlavia tretieho, štvrtého, piateho, šestnásteho… Keď sa niekto považuje za Napoleona, stále to nie je dostatočný dôvod volať ho „sir“.
Zbláznil sa podľa vás moderný svet? A čo sa s tým dá robiť?
Každý vek má chyby, ktoré si neuvedomuje. Starí Rimania nechápali, prečo iní žijú v despocii a nie podľa práva, ale sami sa bavili gladiátorskými zápasmi. Kresťanský stredovek nechápal, ako sa ctihodní Rimania mohli baviť pohľadom na zabíjanie ľudí, ale nevidel nič zlé na upaľovaní heretikov. My, moderný svet, žasneme, ako na tom mohli nevidieť nič zlé, ale my nevidíme nič zlé na umelých potratoch. Atď. Každý vek sa v niečom zbláznil. Najistejšie je byť na strane ľudskej slobody a dôstojnosti; uznávať, že realitu vrátane morálnej si nevytvárame sami, ale spoznávame ju rozumom a svedomím a následne uznávame.
Ktorí prední politici, či už v Česku, alebo vo svete, pre vás predstavujú nádej pre budúcnosť?
Žiadnych takých nevidím. Asi môj najväčší obdiv – vzhľadom na to, ako chytro manévruje za veľmi ťažkých okolností v prospech svojej krajiny a jej slobody – má izraelský Bibi Netanjahu.
Benjamin Netanjahu Zdroj: TASR
V Nemecku sa opäť diskutuje o nebezpečenstve teroristických útokov. Pred niekoľkými dňami zadržala nemecká polícia dvojicu Maročanov podozrivých z chystania nového útoku a prehľadala byty 12 ďalším. Na konci januára nemecká polícia zadržala z rovnakého dôvodu trojicu Iračanov. Hrozí opäť návrat k strachu z rokov 2015 a 2016 alebo ide o ojedinelý výkyv?
Uvidíme. Ale situácia od začiatku roka 2015 do polovice roka 2017 bola skutočne tristná. Minulý rok sa akoby upokojila. Takže uvidíme.
V Nemecku sa množia aj útoky voči ženám. Ide o náhodné veci alebo možno v podobných veciach nájsť súvislosť?
Veľmi dobre poznáte odpoveď. V nepomerne omnoho väčšej miere sa sexuálneho násilia voči ženám v západnej Európe než domorodí muži dopúšťajú imigranti moslimského vyznania a ich potomkovia.
Žiadateľom o azyl vo východných spolkových krajinách hrozí oproti tým v západnej časti Nemecka desaťkrát väčšie nebezpečenstvo, že sa stanú obeťou trestného činu z nenávisti, ako uviedla analýza inštitútu ZEW. Čím to je? Historickou skúsenosťou? A hrozí, že sa v Európe zdvihne vlna nenávisti voči prisťahovalcom?
Predovšetkým je nutné povedať, že násilie proti žiadateľom o azyl, ktorí sami dodržiavajú zákony a násilia sa nedopúšťajú, je jednoznačne zlé a odsúdeniahodné; odsudzovať by to mal každý slušný človek. Ale k vašej otázke: obyvatelia západného Nemecka naposledy zažili totalitarizmus v roku 1945 a potom boli vychovaní nielen k humanizmu (čo je O. K.), ale aj k multikulturalizmu, ktorý tvrdí, že civilizačné rozdiely nie sú až také dôležité (čo je preukázateľný omyl). Naopak obyvatelia východného Nemecka totalitarizmus naposledy zažili v roku 1989, vedia teda, aký tvrdý môže život byť a aký nebezpečný je svet. Vidia, že integrácia islamských komunít sa v západoeurópskych mestách nepodarila, a nechcú teda do svojich miest pustiť také početné islamské komunity. Neveria natoľko ilúzii, že človek aj ľudia sú vlastne predovšetkým a len dobrí.
Vlna nenávisti voči prisťahovalcom sa zdvihne vždy, ak je ich násilná kriminalita vyššia než domáci priemer. Násilná kriminalita ukrajinskej a vietnamskej komunity v ČR nie je vyššia než domáci priemer, preto sa proti nim žiadna nenávisť nedvíha.
Bývalý armádny šéf Jiří Šedivý v rozhovore pre Reflex povedal, že do Európy bude chcieť prísť nová generácia migrantov z Afriky, v dôsledku čoho sa európska spoločnosť radikalizuje pod heslom, že „násilie plodí násilie“. Dá sa s týmto pohľadom súhlasiť? A čo by mala Európa robiť?
Áno, súhlasím s generálom Šedivým. Riešením je, aby imigračná politika nebola neobmedzená, ale naopak obmedzená, prezieravá, rozvážna a reštriktívna.
Ako naložiť s džihádistami, ktorí sa chcú vracať do Európy? Európske štáty ich budú prijímať späť, pokiaľ ide o ich občanov…
Pokiaľ ide o európskych občanov, potom sa ponúka súdiť ich za vlastizradu a podporu či praktizovanie terorizmu. Otázkou však je, či sú ešte európskymi občanmi. Keď sa pridali k tzv. Islamskému štátu, preniesli na neho svoju lojalitu od svojich pôvodných krajín, čím na svoje občianstvo rezignovali. Po porážke IS sú zajatcami víťazov, ktorí by s nimi naložili podľa miestneho práva a zvyklostí. A potom je ešte tretia možnosť, akési európske Guantánamo na danom území, kde by boli v bezpečí internovaní a vypočúvaní až dovtedy, kým sa rozhodne o ich ďalšom osude, to jest postaviť pred európske súdy alebo odovzdať spravodlivosti z rúk miestnych víťazov nad IS.
Ako sa má Európa zachovať k utečencom, ktorí sem prišli v rokoch 2015 a 2016? Majú sa vrátiť domov alebo by tu mali zostať?
Podľa práva. Ktorí majú stále nárok na azyl, poskytnúť im azyl. Tých, ktorým už dôvody na azyl odpadli, vrátiť do krajín pôvodu.
autor: Marek Korejs