Tunel Višňové je pomník nekompetentnosti tejto vlády, kritizuje Sulík

    0
    Richard Sulík (Autor: TASR)

    “Dohoda, ktorú minister dohodol s taliansko-slovenským konzorciom, je pre Slovensko nevýhodná. Nielenže zbavuje zhotoviteľa niektorých sankcií, ktoré mu hrozili za neskoré odovzdanie a meškanie jednotlivých fáz stavby, ale Slovensko doslova od neho vykúpi celé stavenisko aj s technickým zariadením za viac ako 15 miliónov eur,” povedal poslanec Národnej rady SR za SaS Miroslav Ivan. Podľa predsedu SaS Richarda Sulíka je tunel Višňové “pomník nekompetentnosti tejto vlády”.

    Poslanec NR SR za hutie OĽaNO Ján Marosz podotkol, že tunel, cez ktorý mali vodiči jazdiť už tento rok, bude dokončený výrazne neskôr a vodiči budú stáť v kolónach pod Strečnom o niekoľko rokov dlhšie. “Navyše, sa stavba predraží. Presné čísla však minister stále nepovedal. Tunel mal byť dokončený tento rok. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už priznáva, že tak bude zrejme až v roku 2023,” vyjadril sa Marosz.

    Zmluva medzi NDS a združením Salini Impregilo – Dúha sa ukončí na základe vzájomnej dohody oboch strán, a to okamžite s tým, že zhotoviteľ, ktorým je taliansko-slovenské konzorcium, by mal v stanovenej lehote vypratať stavenisko.  Ak dôjde k dokončeniu úseku na základe otvoreného procesu verejného obstarávania, mal by sa tiež zvýšiť príspevok z fondov Európskej únie. Marosz však upozorňuje, že pokiaľ sa verejné obstarávanie na nového zhotoviteľa predĺži, hrozí prepadnutie eurofondov a stavbu bude musieť zaplatiť vláda prostredníctvom štátneho rozpočtu. “Ide približne o 400 miliónov eur, za čo by sme mohli postaviť dve špičkové nemocnice,” upozornil poslanec.

    Dúha: Za ukončením zmluvy sú spory o zvýšenie platieb

    Za ukončením zmluvy na výstavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je rozdielny výklad zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a konzorciom Salini Impregilo – Dúha. Sporné boli najmä nároky na dodatočnú platbu za rozdiely, ktoré vznikli medzi projektom predloženým v súťaži a projektom, ktorý je nutné zrealizovať podľa aktuálnych noriem a požiadaviek NDS. Informoval o tom v stredu člen konzorcia, spoločnosť Dúha.

    Zmluvu o ukončení výstavby diaľničného úseku konzorciom z dielne Ministerstva dopravy SR v stredu odobrila vláda. Národná diaľničná spoločnosť sa podľa schváleného materiálu nevzdáva zmluvných nárokov voči zhotoviteľovi. Ide najmä o zmluvné pokuty. V prípade ich potvrdenia zo strany medzinárodnej komisie na riešenie sporov ich bude môcť od zhotoviteľa vymáhať.

    Podľa názoru združenia sa podmienky a podklady určené v súťaži líšili od reálneho stavu. Vplyv na to mali aj legislatívne zmeny, pričom dodávateľ stavby nemal záujem preprojektovať pôvodný projekt a vybavovať dodatočné stavebné povolenia v takom rozsahu, ako si to vyžadovali nové okolnosti. “Okrem legislatívnych zmien išlo aj o technickú úroveň podkladov, ktorá bola vzhľadom na viac ako desaťročný odstup, odkedy boli pripravované, nedostatočná,” uviedla spoločnosť v tlačovom vyhlásení. 

    Suma, o ktorú sa NDS s konzorciom sporila, dosiahla podľa spoločnosti Dúha viac ako 100 miliónov eur. “Tieto návrhy však neboli akceptované zo strany NDS a stavebného dozoru, a to pre nenájdenie konsenzu, či ide o súčasť pôvodnej ponuky alebo ide o práce navyše,” dodala spoločnosť. 

    Za zastavením prác a ukončením zmluvy tak podľa Dúhy nie sú žiadne technické, odborné ani kapacitné dôvody, ktoré by konzorciu zabraňovali dokončiť dielo podľa zmluvy. Jediným dôvodom ukončenia zmluvy je tak rozdielny názor na predložené nároky, konkrétne uznanie preplatenia nákladov a rozhodnutie, či patria alebo nepatria do pôvodnej zmluvnej ceny.

    - Reklama -