sobota, 19 septembra, 2020
13.7 C
Bratislava
Úvod Aréna Šaría je múdra. V Česku je populizmus, v Anglicku som ako doma....

Šaría je múdra. V Česku je populizmus, v Anglicku som ako doma. Xaver Veselý len prekvapene hľadel na moslima Abbasa. Išlo aj o homosexualitu

Na úvod treba uviesť, čo o Moslimskej únii povedal predseda Ústredia moslimských obcí v Českej republike Muneeb Hassan Alrawi pre iDnes.cz: „Moslimská únia predstavuje samotného pána Abbasa, bol vždy takým samotárom, chcel mať jediné hlavné slovo. Neviem, koľko ľudí má okolo seba, ale možno by sa to dalo spočítať na prstoch. Jediná uznaná organizácia je Ústredie moslimských obcí.“ Abbas sa stal notoricky známym obhajobou práva šaría, vystúpil napríklad v relácii Hyde Park na obrazovkách ČT. Pochádza zo Sudánu.

Podľa Abbasa sa moslimom v Česku žije dobre, ale zložito. „Populizmus je veľký problém. Ja som bol teraz v Anglicku. Obrovský, diametrálny rozdiel. Keď som tam bol prvýkrát, bol som trochu šokovaný, že päťkrát som bol v taxi a zakaždým mi povedali: ,Dobrý deň, brat môj; salam alejkum, brat môj‘. Obchody alebo ulice, ktoré sú všade pakistanské, mešity všade, človek sa cíti ako doma.“ A dodal, že v Česku má pocit, že je podozrivý, že sa na neho ľudia dívajú „zvláštne“. Podľa neho je situácia horšia ako pred tridsiatimi rokmi, keď do Československa prišiel.

Veselý sa ho potom opýtal, čo môže za toto zhoršenie stavu. „Chcem vedieť, či je ten problém v nás alebo vo vás,“ priblížil riaditeľovi Moslimskej únie otázku. Abbas začal tým, že Česi, ktorí sa vrátili z cudziny, sú voči nemu oveľa otvorenejší a priateľskejší. Odpor k moslimom prirovnal k odporu k Nemcom či k Rusom alebo ešte skôr k odporu proti Rakúsko-Uhorsku. „Keď to takto vrátite niekoľko sto rokov, tak cudzinec bol niečo nepozitívne. A možno z toho je ten stav, že keď Česi zostanú v Česku a necestujú von, tak v ich génoch sú tie obavy z cudzincov,“ poznamenal Abbas.

 

Moderátor Luboš Xaver Veselý

Moderátora potom zaujímalo, či je dobré, že v Anglicku sú všade mešity. „To je prirodzené. Na celom svete je viac náboženstva. Je to prirodzené, aby sa ľudia miešali, cestovali. Vy ste tu tiež neboli od začiatku ľudstva, vy ste tiež prišli pri sťahovaní národov z časti severného Iránu alebo ste mohli byť na Kaukaze, tak to je prirodzené,“ vysvetľoval riaditeľ Moslimskej únie.

Ďalšia otázka smerovala na jeho výrok v časopise Týden, že považuje právo šaría za múdre. Abbas k tomu uviedol príklad, ktorý čítal na internete a týkal sa postaršej Češky. Tá sa vraj sťažovala, že nemôže nájsť manžela, a písala, že by radšej žila v spoločnosti, kde je mnohoženstvo. Veselý potom konfrontoval Abbasa s problematickými časťami práva šaría ako kameňovanie za neveru či povinné zahaľovanie žien a nevychádzanie z domu bez mužského sprievodu. Abbas argumentoval, že podobné veci sa nachádzajú čiastočne aj v kresťanstve a v judaizme. „Ježiš hovoril, kto z vás je bez viny, nech hodí kameňom. Tak to je ono,“ podotkol. Veselý namietol, že sa odvoláva na niečo, čo v praxi nefunguje. Abbas dodal, že to nefunguje ani v arabských krajinách, zrejme myslel kameňovanie.

Abbas potom odpovedal všeobecnejšie, že sa miešajú tradície rôznych krajín s náboženskými príkazmi. Mnoho ľudí si podľa neho myslí, že burka je islamská, ale vraj videl židovské ženy zahalené v židovskej obdobe burky. „Sú kresťania v Iraku, ktorí takisto nosia burku, tak to je tá tradícia. Možno keby ste sa vrátili v histórii Japonska alebo Číny, tak nájdete podobné veci, ktoré ani nie sú spojené s islamom.“ Islam podla neho nezakazuje, aby ženy vychádzali von. V čase proroka vraj ženy pomáhali na bojisku ako zdravotné sestry alebo boli obchodníčkami, takže podľa Abbasa prisudzujú niektorí ľudia islamu tradície, ktoré s ním nesúvisia. Veselý potom ešte pripomenul status ženy napríklad pri súdnych konaniach, keď je vraj svedectvo ženy menej hodnotné. To riaditeľ Moslimskej únie zdôvodňoval hormónmi a mesačným cyklom a aj tým, že predtým mali ženy menej skúseností, nehovoriac o tom, že údajne sa tento verš v Koráne týka hlavne obchodu, pôžičiek a svedectiev spojených s nimi.

Podľa Abbasa nie je šaría nebezpečná. „V Poľsku zakázali trest smrti. A ja som čítal článok v 100+1, že vraždy sa zvýšili o 75 % a veľa ľudí začalo premýšľať o tom, že by sa to malo vrátiť. My ako ľudia môžeme uvažovať o takých blahomilých predstavách, o ktorých si myslíme, že by boli lepšie pre človeka, ale Boh, keď robil zákony, tak videl, akí sme a čo je pre nás lepšie,“ poznamenal Abbas. A múdrosť práva šaría demonštroval aj na príklade, keď jedna žena dala svoje dve deti, chlapca a dievča, na adopciu a neskôr sa súrodenci v dospelosti stretli a vzali sa. Abbas múdrosť práva šaría v tomto príklade vidí v tom, že hoci islam dovoľuje opatrovníctvo, nepovoľuje zmenu mena, takže by súrodenci vedeli o svojom vzťahu.

Veselý ďalej vyrukoval s tým, že v práve šaría je zakázaná západná hudba a televízia, lebo je to dielo satanovo. Abbas poprel, že by to bola pravda. Podľa neho je medzi ľuďmi spor, či šaría zakazuje hudbu, ale niektorí učenci sa prikláňajú k tomu, že nie. Takže ide predovšetkým o otázku vkusu.

 

Riaditeľ Moslimskej únie Mohamed Abbas

Moderátor potom stočil debatu na homosexualitu, za ktorú je v niektorých krajinách aj trest smrti. „Ja myslím, že homosexualita je niečo, čo je právom zakázané. A že je to nebezpečné pre spoločnosť, to je môj názor. Že Boh, keď stvoril muža a ženu, tak ich stvoril, aby sa ľudia rozmnožovali,“ povedal Abbas s tým, že homosexuáli sa nemôžu rozmnožovať, čo môže viesť až k zániku spoločnosti. Veselý argumentoval, či je teda nebezpečný aj neplodný heterosexuál, na čo Abbas tvrdil, že nie je. „Boh mu nedal deti,“ podotkol, ale Veselý sa ozval, že Boh takisto urobil z niekoho homosexuála. „Boh v tej chvíli spal alebo čo sa stalo?“ vyzvedal moderátor. Podľa Abbasa je to otázka výberu, homosexuáli sú vraj tak orientovaní pre svoj životný príbeh a v nejakej chvíli si homosexualitu vybrali. Potom so smiechom dodal, že dotyčný si predsa vždy môže vybrať, či bude spať so ženami, alebo s mužmi. Veselý mu odporučil, aby sa spýtal lekárov alebo vedcov, ktorí mu údajne povedia, že o sexualite sa rozhoduje už v prenatálnom štádiu. Abbas nesúhlasil. Homosexualita je podľa neho jedna zo skúšok, ktorým musí človek čeliť.

Celý rozhovor nájdete na webe xtv.cz.