Politický marketér Wolf: Do volieb nás čakajú ešte vedrá špiny, nie preteky v kreativite. Prezradil, kto má najlepšiu a kto najhoršiu kampaň

0
Politický marketér Karol Wolf (Autor: TASR)

Predvolebná kampaň nám beží, do volieb ostáva už len mesiac február. Ako zatiaľ hodnotíte politický marketing strán, uchopili svoj priestor smerom k voličovi efektívne?

Kampaň vnímam ako normálnu predvolebnú kampaň. V rámci nej sa dejú aj veci, ktoré nie sú bežné, ale to ku kampaniam patrilo a patrí.

 

Nebuďme teraz politicky korektní a povedzme si to priamo – kto má podľa vás najlepšiu a kto najhoršiu kampaň?

Pre politickú kampaň je kľúčový ukazovateľ efektivita. Najefektívnejšiu kampaň podľa mňa vedú OĽaNO a ĽSNS. Dobré kampane predvádzajú aj strany Za ľudí a Smer – SD. Za zle cielenú a zle nastavenú považujem kampaň strany Vlasť Štefana Harabina.

 

Viete pomenovať tri najkreatívnejšie nápady, ktoré vás oslovili? 

Páči sa mi bilbord Za ľudí s Andrejom Kiskom a heslom Hlavu hore. Je kompozične veľmi dobre urobený a najmä iný ako ostatné, takže zaujme. Unikátne bolo video Igora Matoviča z Francúzskej riviéry. Inak ma nič špeciálne neoslovilo.

 

V rámci kampane sa vyvinul dopredu Smer – SD, má pomerne veľa reklám na YouTube. Ide o tzv. vtipné videá, ktoré vyvolali aj protivideá. Ako hodnotíte, že Smer prešiel z bilbordov na YouTube? Hoci napríklad Igor Matovič povedal, že odkedy spustili kampaň, padajú im percentá. Vidíte to tiež tak?

Smer má komplexnú kampaň a oproti minulým sa naplno pustil aj do online priestoru. To je do istej miery novinka, ale inak je to úplne normálne. Video so škôlkarmi bolo podľa mňa dobre zacielené – satiricky rozpráva príbeh o nezbedných deťoch a vychovávateľovi. Je to presne v súlade s dlhodobou líniou strany – a najmä Roberta Fica –, ktorá označuje opozíciu za nevychované deti a amatérov. Smer neklesá pre videá, ale klesá kontinuálne už takmer dva roky. Teraz sa, zdá sa, stabilizoval niekde na rozpätí 18 až 20 percent. To je zrejme pevné jadro jeho voličov.

 

Na druhej strane Progresívne Slovensko, ktoré valcovalo internet pred prezidentskými voľbami s kandidátkou Čaputovou a voľbami primátorov Matúšom Vallom, je nejako ticho. Boli to nadnesené očakávania, ak sme sa chystali na podobný boom, a nestal sa?

PS-Spolu nie sú ticho, ale už to nie sú premianti spred roka. Klesli z hodnôt okolo 15 % na čísla okolo 8 až 10 percent. Do ringu vstúpila strana Za ľudí, ale aj ostatní sa pustili naplno do súboja, takže už to nie je valcovanie internetu z jednej strany. PS-Spolu má za sebou aj prvé problémy a pokiaľ boli zvyknutí na rastovú vlnu, teraz si musia zvykať na klesajúci alebo v lepšom prípade stabilný trend. Určite o tom vedia a určite sa chystajú na záverečný šprint.

 

Čo sa týka celebrít – najvýraznejšou osobnosťou je, zdá sa, v tejto chvíli Gizka Oňová, ktorá podporuje, ako vidíme na sociálnych sieťach, Dobrú voľbu, respektíve kandidátku Annu Ghannamovú, s ktorou riešia problémy a zároveň robia šou pre seniorov.

Gizka Oňová kampani Dobrej voľby určite neškodí – skôr si myslím, že v dvojici s Annou Ghannamovou a témami pre seniorov pomôže. Ak ju na to angažovali, bola to z ich strany „dobrá voľba“.

 

Myslíte, že do volieb budeme ešte svedkami nejakej politicko-marketingovej kreatívnosti?

Netuším, ale skôr si myslím, že budeme ešte svedkami vedier špiny, ktorá sa nahromadila v útrobách slovenskej politiky. Určite by bolo zábavnejšie sledovať preteky v kreativite, ale obávam sa, že skôr budeme sledovať preteky v spomínanom vylievaní vedier špiny.

Autor: Lucia Balichová

- Reklama -