Liberáli navrhujú pre baníkov Jaguar expres do Nitry. Je to nemiestne a tragikomické, zvozilo ich ministerstvo

    0
    Predseda SaS Richard Sulík a poslanci Karol Galek a Renáta Kaščáková (Autor: rp)

    „Z peňazí daňových poplatníkov ide rok čo rok približne 100 miliónov eur na dotácie do uhoľných baní. Je to obrovská suma, na ktorú sa musia daňovníci skladať, a v podstate sa živí priemysel, ktorý, ak máme byť úprimní, nemá žiadnu budúcnosť,“ uviedol predseda SaS Richard Sulík na brífingu za účasti poslancov Národnej rady SR Karola Galka a Renáty Kaščákovej. Vláda podľa Sulíka nehľadá riešenia pre baníkov, ale skôr pre majiteľa baní Čičmanca. Spomínaných 100 miliónov eur predstavuje podľa neho asi 2 200 eur mesačne na jedného baníka, ich mzdy sú však len časť tejto sumy.

    Detaily návrhu SaS

    „Je tu teda otázka, čo s niekoľko tisíc baníkmi, ak by štátne dotácie prestali,“ konštatoval. Pritom nádejný zamestnávateľ Jaguar Land Rover v 70 km vzdialenej Nitre podľa slov predsedu SaS nemá dostatok zamestnancov. „Baníci, ktorí by sa uvoľnili v Prievidzi, alebo aspoň časť z nich, by mohli pracovať v Nitre,“ dodal Sulík.

    Podľa tímlídra SaS pre energetiku Galka cesta vlakom z Prievidze do Nitry trvá asi 2 hodiny a má 26 zastávok, pričom niektoré úseky na trati umožňujú vlaku ísť len rýchlosťou 60 km/h. Odhaduje, že v prípade modernizácie trate a znížení počtu zastávok na tri alebo štyri by sa čas prepravy z Prievidze do Nitry dal vtesnať do hodiny.

    „SaS preto navrhuje, aby si štátna železničná spoločnosť sadla za jeden stôl spolu so spoločnosťou Jaguar a aby spolu upravili grafikon pre dopravu ľudí z hornej Nitry,“ uviedol. V SaS toto rýchle spojenie s navrhovanou frekvenciou trikrát denne tam a späť nazvali Jaguar expres.

    Karol Galek (SaS) vysvetľuje výhody železničnej dopravy baníkov do automobilky pred cestnou

    Kandidátka liberálov na predsedu Trenčianskeho kraja Kaščáková tvrdí, že baníci za 650 eur mesačne riskujú holý život. Je presvedčená, že uzatvorením baní región neutrpí, bude to, naopak, preň príležitosťou. „Budúcnosť tohto regiónu nie je v baníctve, ale nad zemou,“ dodala.

    Diskusia s novinármi

    Predseda SaS Richard Sulík sa na začiatku tlačovej besedy vyjadril, že premiér Robert Fico berie úplatky. Na otázku novinára, či to môže rozvinúť, odpovedal, že existuje výpoveď očitého svedka, manželky pána Jánoša, ktorá videla baliť peniaze do alobalu. „Chcel by som ale aj povedať, že to bola len informácia na okraj,“ uviedol.

    Na tlačovej besede vedenia baní začiatkom júna v Bratislave zaznelo, že strana SaS ohrozuje demagogickými vyhláseniami jedenásťtisíc pracovných miest. Poslankyňa Kaščáková na to reagovala tým, že sa často deklaruje vyšší počet zamestnancov v bani, ako je skutočný stav. Za demagogické považuje osobne skôr vyhlásenia predstaviteľov baní. Argumentovala, že boli takisto zrušené ZDA Partizánske, kde prišlo o prácu 14 000 ľudí a poradili si s tým. „Nevidím naozaj dôvod na to, aby sme teraz umelo udržiavali zamestnanosť v baniach len preto, že sa bojíme povedať si pravdu, že v baniach to do útlmu pôjde,“ konštatovala. „My robíme pravý opak, ponúkame perspektívu, aby neboli tie pracovné miesta ohrozené,“ dodal k tomu predseda SaS.

    Na otázku, či Jaguar bude vedieť využiť baníkov, Sulík odvetil, že pred časom pracoval ako personálny riaditeľ v spoločnosti SAS Automotive sídliacej v Devínskej Novej Vsi, ktorá bola priamy dodávateľ pre Volkswagen. „Boli sme rovno v susednom areáli, čiže mám dostatočné osobné skúsenosti s automobilovou výrobou, hlavne čo sa týka ľudí… To nie je atómová fyzika, keď niekde stojíte pri páse a robíte niektoré konkrétne úkony. My sme zaúčali ľudí, ktorí v živote s tým nerobili, nemali v podstate žiadne vzdelanie, ale mali vôľu robiť,“ zhrnul, pričom o vôľu baníkov pracovať nemá najmenšie obavy. Podľa neho budú v prípade Jaguaru aj Volkswagenu aj typy automobilov veľmi podobné. „Budú to nejaké veľmi hodnotné exkluzívne terénne autá, ktoré sa tam robia, čiže naozaj veľký rozdiel nevidím a verte mi, tá pásová výroba existuje v každej jednej automobilke. Inak automobilka tejto veľkosti nemá šancu prežiť,“ uviedol.

    Zo strany SaS padol aj argument úrazovosti v baníctve. Na otázku PL, či v automobilovom priemysle úrazy nie sú, Sulík odpovedal: „Samozrejme, že aj v automobilke môže dôjsť k úrazu, aj ja som zažil u subdodávateľa tiež nejaké pracovné úrazy, len teda neboli to žiadne smrteľné.“ Poslanec Galek pripomenul, že pri banskom nešťastí v roku 2009 zomrelo 20 baníkov. V porovnaní s tým je bezpečnosť práce aj samotná prevádzka v automobilke oveľa bezpečnejšia a technologicky vyspelejšia.

    Keď chceli PL bližšie informácie o tom, ako baníctvo ohrozuje spodné vody, predseda SaS konkretizoval, že sa rozprával s generálnym riaditeľom bojnických kúpeľov Slavomírom Eliašom, ktorý má problémy s nedostatkom vody. „Napríklad pán Čičmanec potrebuje pestovať paradajky a tak ďalej,“ dal to do súvisu s majiteľom baní.

    „Ja potvrdím, že sme mali niekoľko rozhovorov s pánom riaditeľom Eliašom o tejto téme a, samozrejme, tá problematika je živá, pretože to geologické podložie je také, že nikto nevie a určitosťou predvídať, čo sa stane, keď sa otvorí napríklad ďalšie ťažobné pole,“ nadviazala Kaščáková. „Čo sa týka ťažby termálnej vody pre pána Čičmanca, tak máme informácie, že sa využíva vrt, ktorý bol pôvodne určený ako skúšobný, akurát sa začal používať ako ťažobný. A kvalita tej vody, resp. jej množstvo a výdatnosť, sa tým, samozrejme, ohrozuje,“ dodala poslankyňa.

    Galek v súkromnom rozhovore pre PL uviedol, že Hornonitrianske bane boli v roku 2015 druhým najväčším znečisťovateľom. Odkázal nás na júlovú analýzu Inštitútu pre environmentálnu politiku na stránkach ministerstva životného prostredia, kde revidovali výdavky na životné prostredie. „V prípade zatvorenia elektrárne v Novákoch ušetríme okamžite 100 miliónov z našich peňaženiek, lebo my všetci sa na to skladáme v cenách elektriny, ale súčasne 500 miliónov na zdravotné úkony,“ podotkol. Okrem toho z Národného centra zdravotníckych informácií dostali vyjadrenie, že v okrese Prievidza je o 17 % vyšší výskyt onkologických ochorení. „To má priamy súvis práve s elektrárňou, pochopiteľne, je tam aj chemička,“ doplnil.

    Reakcia ministerstva hospodárstva

    „Je nemiestne a tragikomické spájať budúcnosť baníkov a regiónu len so železničným spojením do jednej z automobiliek, ktorá zatiaľ ani nezačala výrobu. V skutočnosti SaS o baníkov vôbec nejde, tému len politicky zneužíva v predvolenej kampani. Nie je žiadna náhoda, že ju spojila s predstavením svojho kandidáta do VÚC,“ reagoval Michal Dzurjanin z odboru komunikácie kancelárie ministra. Informoval, že ministerstvo hospodárstva v súvislosti s pripravovanými zmenami v energetike pripúšťa diskusiu o skrátení termínu podpory ťažby uhlia skôr, ako je schválený termín v roku 2030, neznamená to však zatvorenie baní bez alternatívy pre zamestnancov.

    Ministerstvo hospodárstva očakáva konštruktívne návrhy riešenia a ďalšieho postupu najmä zo strany zamestnávateľa, teda Hornonitrianskych baní Prievidza. Rezort diskutuje s predstaviteľmi EÚ o možnom využití európskych prostriedkov a intenzívne podporuje príchod investorov do regiónu, ktorí pomôžu diverzifikovať pracovné možnosti. Ako príklad uvádza podporu výroby spoločnosti Brose v Prievidzi.

    V Hornonitrianskych baniach Prievidza pracuje približne 4 000 zamestnancov. Jaguar Land Rover však podľa webu pluska.sk už pred rokom a pol v súvislosti s prípravou pracovnej sily do svojej prevádzky prejavil záujem o spoluprácu s nitrianskou Strednou odbornou školou polytechnickou. Automobilka má v hľadáčiku odbory mechanik nastavovač, mechanik strojov a zariadení, programátor obrábacích a zváracích strojov a zariadení, mechanik elektrotechnik a obrábač kovov.

    - Reklama -