Dopravný analytik: Nechápem štát, v ktorom predseda parlamentu riadi železnice, minister financií kreslí diaľnice a prezident robí dobrého anjela

0
Ondrej Matej, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (Autor: TASR)
Juhozápadný obchvat Prešova má byť najdrahšou diaľnicou, aká sa kedy stavala na D1. Jeden kilometer cesty má vyjsť okolo 45 miliónov eur. Prečo tomu tak je?
 
Nepoznám žiaden juhozápadný obchvat Prešova, poznám len diaľnicu D1 v úseku juh-západ Prešov. Hovorím to zámerne, lebo sa o tom hovorí veľa nezmyslov. To nie je obchvat. Potom dochádza k nedorozumeniam, že Prešovčania potrebujú obchvat.
 
Inak si nedovolím vôbec povedať, že je to najdrahšia diaľnica v prepočte na kilometer. Každá stavba sa musí oceňovať samostatne a každá stavba má svoje špecifiká. My dlhodobo v Inštitúte pre dopravu a hospodárstvo upozorňujeme, že takéto konštatovanie je nezodpovedné voči ľuďom, ktorí to pripravovali. Ak je to predražené, tak kompetentní by to mali vedieť a súťaž zrušiť.
 
To, čo sa dá ale nahlas povedať, je, že určite sa na tomto projekte vybláznili architekti. Napríklad betónová vozovka mala byť len v tuneli. Efektívna návratnosť takejto vozovky je vtedy, keď tým úsekom prejde viac ako 50-tisíc áut. Toto spĺňa len jediný úsek, a to Trnava- Bratislava. Prečo to tak naprojektovali? Neviem.
 
Čo si myslíte o tom, že minister financií Peter Kažimír poslal list prezidentovi Andrejovi Kiskovi, v ktorom píše, že podľa jeho analytikov by sa dalo na tomto úseku ušetriť neuveriteľných 400 miliónov eur?
 
Nech mi to pán Kažimír ukáže. Na základe čoho sa to má ušetriť? Viete, tu sa hádžu čísla krížom krážom, ale pokiaľ to on neukáže, tak to nevieme. Namiesto 900 miliónov eur by to podľa ministra financií malo byť okolo 500, tak potom chcem vedieť, o akej ceste hovorí.
 
Na druhej strane, ale minister dopravy Arpád Érsek priznal, že by sa dala nájsť úspora okolo 200 miliónov eur. V tomto prípade by to však vyžadovalo prekreslenie severného obchvatu Prešova.
 
Áno, ale musí sa prekresliť celý, nie len prvá etapa a musí sa zodpovedať, či sa postaví jeden profil a ďalej už nič. Toto nie je známe ani z jedného ministerstva. Najdrahšia diaľnica je tá, ktorá sa plánuje dvojprofilovo a nestavajú sa obidva profily naraz. Nikto to nerobí, len Slovensko má túto tendenciu. To je tak, keď sa analytici pletú do procesov stavebníkom. Neviem, na čom sa ale dohodli.
 
Druhý problém je ten, ktorý súvisí s financovaním. My sme sa tu dostali do veľmi nepríjemnej situácie. Prešov má smolu v tom, že je to križovatka, na ktorej sa rozdeľuje D1 smerom dole a R4 ako súčasť celej medzinárodnej cesty. Ôsmeho februára Európska komisia rozhodla, že bude možné používať fondy na financovanie tých diaľnic, ktoré na seba nadväzujú.
 
Môžeme použiť tieto peniaze?
 
Ak to pôjdeme prekresľovať, tak nie, lebo uzávierka je do 15. 7. 2017. Chybou teda bude, že o to nebudeme môcť požiadať, lebo to nestihneme. Prekresľovanie nám zaberie minimálne ďalšie tri – štyri roky. A ako vieme zagarantovať, že to bude v konečnom dôsledku lacnejšie, keď ide elektrina hore, stavebné materiály hore a podobne?
 
Je teda nutné sa uberať touto cestou?
 
Nerozumiem tomu. Nechápem štát, v ktorom predseda parlamentu riadi železnice, v ktorom minister financií kreslí diaľnice a v ktorom prezident robí dobrého anjela. Chyba je v tom, že chceme mať všetci všetko. Nepleťme si dve veci. Ak sa bavíme o medzinárodných koridoroch, čo je nadradená infraštruktúra, tak tým nenahrádzame dopravu pre ľudí v danom meste. Je pravdou, že sme mali dohliadnuť na to, aby úseky boli súťažené za čo najnižšie náklady a hlavne projektované tak, aby tam neboli také veci, ako napríklad betónová vozovka na celom úseku. 
 
Ale nie je to o Prešovčanoch a Prešove. Všetci si pletú hrušky s jablkami. Minister financií sa má starať o deficit štátneho rozpočtu a zabezpečovať peniaze. Analytici sa nemajú montovať do kreslenia vecí, ktorým nerozumejú.
 
Nemáte pocit, že sa tu teda prehadzujú z jednej strany na druhú stámilióny eur?
 
Samozrejme. S peniazmi sa tu úplne šachuje. Tu sa hádžu milióny hore-dolu. Odborníci sa tomu smejú. Veď s týmto konečne prestaňme! V tejto krajine musí nastať normálny systém. Ministerstvo dopravy je zodpovedné, aby túto infraštruktúru pripravilo a postavilo, čo najefektívnejšie. Žiadne kartelové dohody, predražovanie a podobne.
 
Je podľa vás chyba, že minister dopravy pristúpil na Kažimírov podnet, žeby sa dalo ušetriť?
 
Nevnímam to ako chybu, ale skôr ako kompromis v tejto situácii, že sa to celé nezrúti. Musí však niekto zodpovedať otázku, či myslia definitívne iba jeden profil, alebo bude aj druhý. Nikto však nevie, čo platí dneska a či to bude platiť aj zajtra.
 
Najväčšou chybou však je, a to je aj dôvod, prečo nemáme prepojené Košice s Bratislavou, že stále všetko meníme.
 
Čo je dôvodom práve tohto nesystematického postupu?
 
Dôvod je, že u nás na Slovensku je výstavba spolitizovaná. Každý sa chce chváliť pred voľbami, koľko diaľníc postavil a poklepávať kamene. Taktiež každý minister odniekiaľ pochádza a pre neho je priorita toto, lebo mu to dá politické body. To je dlhodobá problematika. Na škodu je aj to, že stavba diaľníc je vnímaná medzi ľuďmi cez vplyvné stavebné skupiny. Ale na chybe sú všetci zainteresovaní.
 
Viete, koľkokrát je pri cene diaľnice vyvolaných nezmyselných investícíi? Napríklad pri diaľnici v Považskej Bystrici sú v cene zahrnuté aj okná pre základnú školu. To by sa v Nemecku nestalo.

 

- Reklama -