Tunel v Železničnej spoločnosti Cargo? Hovorca mal niekoľko verzií. Odborník si myslí, že PL zachránili Slovensku viac ako 100 miliónov eur

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: TASR)

    O čo vlastne ide?

    Spoločnosť Cargo Wagon, a. s., bola do roku 2015 štátnou spoločnosťou. Išlo o dcérsku spoločnosť štátnej Železničnej spoločnosti Cargo (ZSSK Cargo), ale 66 percent z nej za ministra dopravy Jána Počiatka získala švajčiarska spoločnosť AAE Wagon, a. s. (člen skupiny VTG/AAE). Spoluinvestorom sa stala tajuplná maltská spoločnosť Solveq Funds.

    ZSSK Cargo sa v roku 2015 dohodla s (už súkromnou) Cargo Wagon, že jej predá 12 342 železničných vozňov za 216,6 mil. eur. Následne si od nej železnice spätne prenajali 8 216 vozňov na osem rokov (s opciou na ďalších osem rokov), čo má stáť až 248 miliónov eur. Súčasný poslanec Karol Galek za SaS už vtedy hovoril o tunelovaní.

    V novembri minulého roka bol zverejnený dodatok ku základnej zmluve za 216 mil. eur. Zverejnená Kúpna zmluva – dodatok č. 000002 mala výšku 330 000 eur s lehotou platnosti do 31. 12. 2023. Išlo teda o identický dátum spomínaných osem rokov prenájmu vagónov zo zmluvy z roku 2015. V preambule zmluvy sa píše, že nájomca požiadal o navýšenie počtu prenajatých vozňov a prijímateľ požiadavke vyhovel. Teda znova sa navýšil počet vozňov, ktoré predtým patrili štátu a teraz sa prenajímajú od súkromníka.

    Ako reagovala ZSSK Cargo?

    Problémom však bol dodatok s názvom Kúpna zmluva – dodatok č. 000003 vo výške spomínaných 330 miliónov eur. V prílohe v Centrálnom registri zmlúv nebola zverejnená zmluva a nemohli sme zistiť, na čo sú určené tieto milióny. Dôvod sme sa pokúšali zistiť od Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, od spoločnosti Cargo Wagon a tiež od ZSSK Cargo. Ministerstvo nám odpísalo, že sa máme obrátiť na železničnú spoločnosť. Riaditeľ spoločnosti Cargo Wagon Pavel Holomek povedal, že povinnosť zverejniť zmluvu sa týka ZSSK Cargo.
     
    Železničná spoločnosť však celý deň nereagovala. Na druhý deň sa nám podarilo spojiť s manažérkou propagácie ZSSK Cargo Alexandrou Hrubou, ktorá najskôr nechápala, kde je chyba. Následne – po tom, ako sme jej poslali printscreenové obrázky z Centrálneho registra zmlúv – nás odkázala na hovorcu Martina Halandu s odkazom od riaditeľky, že nie sú na to kompetentný odbor.
     
    Hovorca ZSSK nakoniec až v ten deň (štvrtok 26. 1.) večer prišiel s vysvetlením, že prišlo ku chybe a nasledujúce ráno bude zverejnená príloha k zmluve. Nová zmluva bola zverejnená v piatok okolo obeda v Centrálnom registri zmlúv, avšak s tým, že namiesto 330 miliónov eur tam bolo uvedených 713 710 eur.  Podľa zmluvy má ísť o dodatok k spomínanej zmluve z roku 2015 v hodnote 216 602 040 eur.
     
     
    Pôvodná zmluva, zverejnená 25. 01. 2017. Zdroj: crz.gov.sk

    Prvé vysvetlenie: 330 miliónov je summa summarum

    Nezrozumiteľné bolo, prečo v CRZ bola predtým uverejnená suma 330 miliónov eur. Hovorca Martin Halanda prišiel s vysvetlením: „Toto je dodatok číslo tri k tej veľkej zmluve z roku 2015. Keď notifikujete dodatok nejakej zmluve, tak vždy musíte dať konečnú sumu na tej pôvodnej. To je tých 330 miliónov eur. Summa summarum ku pôvodnej zmluve s dodatkami.“ Následne sme ho však upozornili, že to nesedí. Keď totiž spočítame sumy v spomínaných dodatkoch, vychádzalo to na 217 645 750 eur a nie 330 miliónov, ako tvrdil hovorca. Halanda na to povedal, že musí zavolať kolegom.
     
     
    Prepísaná zmluva z piatka 27. 01. 2017, Zdroj: crz.gov.sk

    Druhé vysvetlenie: prišlo k ľudskej chybe

    V pondelok po víkende prišlo nové vysvetlenie. Podľa hovorcu ZSSK došlo k zlyhaniu ľudského faktora. „Dodatok k zmluve medzi ZSSK CARGO a Cargo Wagon, a. s., bol nesprávne notifikovaný na CRZ vinou ľudskej chyby zamestnanca ZSSK CARGO, rovnako omylom sa k notifikácii dostala aj suma 330 miliónov eur. Po upozornení sme chyby neodkladne odstránili a dodatok je zverejnený na CRZ v plnom znení so správnymi sumami. Vedenie spoločnosti prijalo okamžite aj ďalšie opatrenia, aby sa podobná situácia neopakovala,“ povedal pre PL hovorca Martin Halanda.

    Odborník na dopravu: Viem si predstaviť, že to nebola chyba

    Parlamentné listy oslovili aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo, ktorý už predtým kritizoval vládne kroky pri predaji Cargo Wagona do rúk súkromnej spoločnosti AAE Wagon. Kritika spočívala hlavne v tom, že za týmto predajom videl netransparentnú a skrytú privatizáciu. Ondreja Mateja zo spomenutého inštitútu dokonca spoločnosť Cargo Wagon žalovala. Súd nakoniec vyhral.

    „Dopredu sme hovorili, že sa stane to, na čo ste prišli. Upozorňovali sme na to, že touto transakciou a touto zmluvou môže prísť k týmto dodatkom. Zmluva so sumou 216 miliónov eur sa tak bude navyšovať, avšak bez kontroly štátu a daňových poplatníkov. Súkromník tak bude vyťahovať sústavne peniaze zo štátu. Je to úplná svojvôľa manažmentu ZSSK Carga a Cargo Wagona, pretože oni nezverejnili v prílohe kľúč, ako sa bude navyšovať a objednávať,“ povedal Matej.

    Odborník na dopravu si dokonca myslí, že sme v redakcii zabránili prelievaniu peňazí. „Z tých výhovoriek sa len utvrdilo, že je v tom bordel. Hypoteticky by som si vedel predstaviť, že to s tými 330 miliónmi nebola chyba, ale pokus to dodatkovať o 114 miliónov eur. Vďaka vám, že si to niekto všimol, sa oni možno zastavili a vy tak ste zabránili prelievaniu peňazí,“ uzavrel Ondrej Matej.

    - Reklama -