Predraženie kompy cez Dunaj nie je podľa Veroniky Remišovej a Gábora Grendela z hnutia OĽaNO jedinou kauzou, v ktorej figuruje firma Process Management. Poslankyňa spolu so straníckym kolegom na pondelkovej tlačovke poukázali na ďalšiu zákazku bez súťaže či zverejnenia, v ktorej znova figuruje táto spoločnosť.
Tentoraz nie je obstarávateľom Štátna vodohospodárska výstavba, ako v prípade kompy, ale Národná diaľničná spoločnosť. Znova však ide o nemalé peniaze a opoziční poslanci upozorňujú na podobnosť s kauzou „kompa“.
„Firma Process Management, s. r. o., sa za bývalej vlády zviditeľnila extrémne predraženým tendrom na kompu pre Štátnu vodohospodársku výstavbu. Ako si možno pamätáte, vďaka tomuto super kšeftu sa mala predražiť kompa na úseku Dunaja medzi Vojkou a Kyselicou z 500 000 eur na takmer trojnásobok,“ povedal v úvode rannej tlačovky Gábor Grendel.
Bez oznámenia a súťaže
Tentoraz vysúťažil Process Management štátnu zákazku od Národnej diaľničnej spoločnosti na poskytovanie poradenských služieb. Jej hodnota je 2 milióny 200 000 eur. Napriek tomu však podľa vysvetlenia z vestníka Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) nebolo potrebné vypisovať žiadnu súťaž ani vopred takýto tender zverejňovať. „Ako prišli súdruhovia z NDS na to, že to bude stáť 2,2 milióna eur?“ pýta sa Grendel a dodáva, že ani túto informáciu sa z vestníka ÚVO nedozvieme.
V obstarávaní ide pritom podľa vysvetlenia z vestníka o sumu za „poradenské služby v oblasti projektu zavedenia európskej elektronickej mýtnej služby (EETS)“. Grendel k tomu s iróniou poznamenal, že po voľbách mala síce nastúpiť zmena, ktorú volila väčšina ľudí, ale napriek tomu prišla „vláda kontinuity a pokroku“ a dôkazom tejto kontinuity je podľa poslanca aj spomínaná „zákazka v Národnej diaľničnej spoločnosti“.
Kontrole veľkú nádej nedávajú
Podľa oznámenia z vestníka Úradu pre verejné obstarávanie, ktoré má podľa Grendela „príznačné označenie 11922 DES“, je však všetko v poriadku a „rokovacie konanie bez predbežného zverejnenia“ je vraj v súlade so smernicami Európskej únie z roku 2014.
„Len by som chcela upozorniť, že rokovacie konanie bez zverejnenia je tou najprimitívnejšou formou ohýbania verejných zákaziek,“ skonštatovala Veronika Remišová.
Na to, či je alebo nie je takýto tender v súlade s pravidlami transparentnej súťaže, sa chcú poslanci opozičného hnutia OĽaNO spýtať Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), na ktorý podajú podnet na preverenie tejto zákazky. „Tam, kde je len jeden uchádzač, neexistuje žiaden tlak na cenu, žiadna súťaž. Nikto nemá motiváciu na pre štát výhodnejšiu ponuku, aby štát ušetril, aby tá služba bola čo najlacnejšia,“ uviedol Grendel na pondelkovej tlačovke.
Poslankyňa Veronika Remišová uviedla, že si nerobí ilúzie o vyšetrení tohto tendra a dôvodov, pre ktoré nebol vopred zverejnený a nebola k nemu teda ani vypísaná súťaž. Predsedníčkou ÚVO je totiž Zita Táborská, ktorá v minulosti s firmou Process Management dlhodobo spolupracovala.
Táborská bola podľa životopisu od roku 2008 súčasťou poradenského tímu pre verejné obstarávanie v oblasti PPP projektov. Zmluvným partnerom bola v tejto veci práve eseročka Process Management a kontaktnou osobou bol Peter Varga, konateľ spoločnosti Process Management. Podľa Veroniky Remišovej z OĽaNO preto nie je veľká nádej, že by Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) v tejto kauze niečo vyšetril.
Prečo nebola súťaž?
Súťaž o zákazku, ktorej súčasťou je aj kontrola a „podpora riadenia projektu zavedenia európskej elektronickej mýtnej služby (EETS)“, Národná diaľničná spoločnosť nevypísala, pretože ani nemusela, a uviedla na to podľa Remišovej klasickú výhovorku. Tou bola časová tieseň a potreba kontinuity projektu.
„Firma Process Management sa údajne podieľala aj na rokovaní s EÚ“, ale Veronika Remišová sa pýta prečo, keď „táto kompetencia spadá pod ministerstvo dopravy a rokovať s EÚ by malo predovšetkým ministerstvo dopravy“. Elektronické mýto bolo podľa poslankyne hnutia OĽaNO predražené o pol miliardy eur.
„V Nemecku si prevádzkovateľ nechá 11 % vybraných prostriedkov, na Slovensku si firma SkyToll ponechala vlani 75 % vybraných financií. Toto je ten slávny biznis, pri ktorom radila firma Process Management,“ uviedla Remišová na margo elektronického mýta, na ktorom sa podieľala aj spoločnosť Process Management.
Poslankyňa OĽaNO komentovala aj údajnú nutnosť „zachovať kontinuitu“, čo bol tiež jeden z argumentov, ktoré Národná diaľničná spoločnosť uviedla spolu s časovou tiesňou ako dôvody pre nevypísanie súťaže na poradenské služby v oblasti elektronického mýta. „To znamená, že ak sa niekto raz dostane k lukratívnej zákazke, tak v tejto oblasti bude profitovať na večné časy len preto, že je potrebné zabezpečiť kontinuitu?“ adresovala Remišová otázku na ministra dopravy.
Minister dal šéfovi NDS žltú kartu
Reakcia ministerstva dopravy na tlačovku OĽaNO prišla popoludní. Šéf rezortu Roman Brecely (#Sieť) v úvode poďakoval opozičným poslancom za to, že upozornili na spoločnosť Process Management v súvislosti s tendrom NDS. Už minulý týždeň vraj minister požiadal o ukončenie spolupráce s touto firmou železnice a urobil to isté aj teraz.
„Oficiálnou nótou som požiadal riaditeľa NDS o ukončenie spolupráce s touto spoločnosťou. Niežeby tam boli právne problémy, ale je tam pre mňa morálny problém. Táto spoločnosť nemá čo robiť vo verejnej správe,“ skonštatoval minister Brecely. Spolupracovať s firmou Process Management ministerstvo dopravy podľa slov šéfa rezortu nemieni.
Brecely uviedol, že „spoločnosť chcela pokračovať v pôsobení bez verejného obstarávania a to už je prešľap“, a generálnemu riaditeľovi NDS preto „udelil žltú kartu“. Minister zdôraznil, že rázne pripomenul riaditeľom štátnych podnikov, ktoré spadajú pod jeho rezort, aby si urobili v podnikoch poriadok a predišli takýmto tendrom.
Následne minister na otázky neodpovedal a spred mikrofónov bol doslova odtiahnutý hovorkyňou ministerstva Karolínou Duckou.
O reakciu na vyhlásenia opozičných poslancov z hnutia OĽaNO sme požiadali aj vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) hneď po skončení pondelkovej tlačovej konferencie Veroniky Remišovej a Gábora Grendela. Vyjadrenie do redakcie prišlo od hovorkyne spoločnosti Michaely Michalovej až po tlačovke ministra s týmto znením.
„Národná diaľničná spoločnosť bude postupovať v zmysle nariadenia ministra dopravy Romana Brecelyho.“
- Reklama -