Taliansko a Holandsko sa chcú podeliť o kreslo nestáleho člena Bezpečnostnej rady OSN

    0
    OSN (Autor: SITA)

    Nestále členstvo v BR OSN je dvojročné. Na základe dohody šéfov diplomacií, ktorá má byť gestom jednoty Európskej únie, by bolo Taliansko nestálym členom rady v roku 2017 a nasledujúci rok by jeho miesto zaujalo Holandsko.

    Valné zhromaždenie OSN rozhodovalo v utorok o piatich nových nestálych členoch vplyvnej Bezpečnostnej rady OSN. Kreslo vyhradené pre Áziu získal Kazachstan, ktorý sa v kľúčovom hlasovaní presadil proti Thajsku. Afriku bude zastupovať Etiópia a Latinskú Ameriku Bolívia; obe krajiny nemali protikandidáta.

    Pre Európu boli vyhradené dve kreslá. Švédsko, jedna z najdôležitejších darcovských krajín sveta, získala hneď v prvom kole hlasy 134 krajín.

    Keďže medzi Talianskom a Holandskom nastal “absolútny pat”, delené členstvo v BR OSN je podľa talianskeho ministra zahraničných vecí Paola Gentiloniho dobrý spôsob, ako môžu dva európske štáty vyslať posolstvo jednoty. Jeho holandský kolega Bert Koenders povedal, že hlasovanie bolo “jasným signálom ocenenia našich dvoch krajín”.

    Vo štvrtok sa budú holandsko-talianskou dohodou zaoberať vyslanci skupiny západoeurópskych štátov pri OSN a až potom sa o nej bude opäť hlasovať vo Valnom zhromaždení OSN.

    Takéto riešenie nie je v OSN bežné, ale má precedens, keď sa v roku 1960 o kreslo nestáleho člena Bezpečnostnej rady delili Poľsko a Turecko.

    V Bezpečnostnej rade OSN je zastúpených 15 štátov, päť z nich ako stáli členovia (Spojené štáty, Rusko, Čína, Francúzsko a Británia), ktorí majú ako jediní právo veta. Ostatných desať štátov sa volí na dva roky. Každý rok sa k 31. decembru končí členstvo piatim nestálym členom, päť nových krajín nastupuje od 1. januára.

    Voľbe nestálych členov zvyčajne predchádzajú roky diplomatického úsilia kandidátskych krajín, ktoré zahŕňa aj darčeky. Tentoraz Holanďania pred hlasovaním rozdávali darčekové tašky obsahujúce malé tulipány a dreváky, Taliani stavili na čokoládu značky Baci.

    - Reklama -