Súťaž na R1 cez Donovaly ešte počas tejto vlády? A takto to bude s ícečkami

    0
    Diaľnica D1 (Autor: SITA)

    Najbližší rok a pol chce ministerstvo venovať pozornosť posúdeniu tejto cesty z pohľadu konceptu hodnota za peniaze (value for money). To by malo priniesť odpoveď na otázku, aké by mali byť možnosti financovania tohto prepojenia.

    Zároveň chce rezort dokončiť aj technické riešenie výstavby cesty. Majú sa na nej totiž nachádzať tri tunely, dlhé spolu vyše 12 kilometrov. Možno sa však ministerstvu podľa Stromčeka podarí nájsť aj výhodnejšie riešenia, napríklad Donovaly zrejme bude možné rozšíriť aj povrchovým variantom. “Našou ambíciou je, aby táto vláda rozhodla o tom, akým spôsobom realizovať túto stavbu, a potom ju, samozrejme, aj začať súťažiť,” avizoval Stromček.

    Jeho oponent v diskusii, poslanec Národnej rady (NR) SR za opozičnú SaS Miroslav Ivan si však myslí, že severo-južné prepojenie Slovenska by malo byť prioritnejšie riešené cez rýchlostnú cestu R3 spájajúcu Martin a Kremnicu. Táto cesta sa nachádza podľa neho aj v prioritách transeurópskych trás a momentálne spojenie v danom úseku je v hroznom stave. “Títo ľudia už dlho čakajú na realizáciu tejto trasy. Myslím si, že oveľa väčšou prioritou by mal byť práve tento úsek,” konštatoval Ivan.

    Stromček mu však oponoval s tým, že sa už štúdiou posudzovalo, či uprednostniť pokračovanie rýchlostnej cesty R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka alebo budovať radšej rýchlocestu R3. “Ukázalo sa, že najvýhodnejšie spojenie nie je cez Martin, ale cez Banskú Bystricu a Ružomberok,” zdôraznil. Čo sa týka problémovej panelovej cesty medzi Martinom a Kremnicou, tá sa podľa štátneho tajomníka bude rekonštruovať a panely sa z nej odstránia.

    Diskutujúci sa venovali aj téme železničnej dopravy. Aktuálne totiž prebieha súťaž na súkromného vlakového dopravcu, ktorý by mal prevádzkovať železničnú dopravu na trase medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Podľa Stromčeka by mal byť víťaz v tomto tendri známy v priebehu niekoľkých mesiacov a najskôr od decembra 2017 by mal dopravca začať na trati jazdiť.

    Vláda si vo svojom programovom vyhlásení stanovila za cieľ aj prehodnotenie zrušenia InterCity (IC) vlakov na trase medzi Bratislavou a Košicami. Poslanec Ivan si myslí, že pokiaľ by IC vlaky boli stratové a naďalej by vytvárali stratu, ktorú by mali platiť daňoví poplatníci, tak by sa vracať späť nemali.

    Podľa Stromčeka dnes ministerstvo IC vlaky prehodnocuje a analyzuje. V prípade, ak budú ekonomicky udržateľné a bude ich možné dlhodobo prevádzkovať, od decembrovej zmeny cestovného poriadku by sa mohli vrátiť na trať.

    - Reklama -