Deň D sa blíži. Briti oficiálne spustili kampaň k referendu o vystúpení z EÚ

    0
    Zástava Veľkej Británie nad budovou parlamentu v Londýne (Autor: SITA)

    Oba tábory, “Británia silnejšia v Európe” a “Hlasujte za odchod”, zverejnili svoje reklamné pútače, predviedli “kampaňové” autobusy, ako aj programy načrtávajúce diametrálne opačné vízie potenciálneho ekonomického dopadu Brexitu. Kampaň Hlasujte za odchod hovorí, že odchod krajiny z EÚ by jej ušetril miliardy libier, ktoré by mohla využiť na dofinancovanie národnej zdravotnej služby. Minister spravodlivosti Michael Gove tvrdí, že Británia platí únii 50 miliónov libier (62,9 miliónov eur) denne a že tieto peniaze by mohla radšej vynaložiť na “priority britských občanov”.

    Oponenti Brexitu hovoria, že táto suma je zavádzajúca, pretože nezahŕňa peniaze, ktoré Británia dostáva z EÚ naspäť. Aktivisti kampane za zotrvanie v EÚ hovoria, že ak Británia opustí úniu a jej zónu voľného obchodu, vážne tým poškodí svoju ekonomiku. Medzinárodný menový fond tento týždeň varoval, že Brexit “by mohol predstavovať veľké výzvy ako pre Spojené kráľovstvo, tak pre zvyšok Európy. Bývalý minister financií Alistair Darling na akcii za zotrvanie v EÚ povedal, že “nie je nič vlasteneckého na privieraní očí pred presvedčivými varovaniami pred ekonomickou katastrofou”.

    Neoficiálna kampaň pred referendom prakticky prebieha už odvtedy, ako sa premiér David Cameron dohodol vo februári s EÚ na zmene niektorých podmienok členstva pre Britániu. Cameron je presvedčený, že jeho krajina by za týchto upravených podmienok mala v EÚ zotrvať.
    Počas oficiálnej kampane budú mať oba tábory v televízii bezplatné reklamné bloky, na svoju kampaň dostanú nejaké verejné financie a budú na ňu môcť vynaložiť až sedem miliónov libier (8,8 milióna eur) z vlastných zdrojov.

    - Reklama -