Nesrovnal je nekompetentný politik, ktorý je v kauze PKO namočený až po uši. Mesto vrátil do rúk developerom a električka do Petržalky? Tvrdé slová exprimátora Ftáčnika

0
Bývalý primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. (Autor: SITA)

Na pozícii primátora vás vystriedal Ivo Nesrovnal, vy dnes pôsobíte na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK. Napĺňa vás pedagogická činnosť?

Mojím domovským povolaním je práca vysokoškolského učiteľa. Keď som neuspel vo veľkej politike v roku 2002, tak som sa vrátil na školu. Odtiaľ som sa vydal do komunálnej politiky a teraz som zase späť. Áno, pedagogická činnosť ma napĺňa. A popri tom ako aktívny občan pozerám na to, čo sa deje na Magistráte.

Ako hodnotíte kroky, ktoré primátor Nesrovnal prijal?

Zatiaľ veľmi rozporuplne, lebo primátor robí presný opak toho, čo sľúbil vo volebnej kampani. Sľúbil, že vypovie zmluvu na prestavbu Hlavnej stanice, lebo on ako manažér vie, čo treba urobiť. Zmluvu nevypovedal a vyhovára sa, že už na to nie je vhodný čas. Sľúbil, že urobí koncepciu Dunajskej promenády, vrátane riešenia problému PKO a výsledkom je hanebný predaj PKO za jedno euro, pri ktorom sa mesto vzdalo všetkých práv hovoriť, ako bude vyzerať nábrežie a promenáda. Sľúbil odpolitizovať mestské podniky a výsledkom bola fraška pri obsadzovaní riaditeľov podnikov, kde bolo dopredu dohodnuté, kto to bude. 

Na zastupiteľstve, keď poslanci už pod vedením primátora Nesrovnala schválili seniorpasy pre občanov nad 70 rokov, ste vystúpili a argumentovali, že vo verejnej doprave im postačí preukázať sa občianskym preukazom. Uznesenie však prijali a nakoniec aj súd rozhodol, že seniorpasy sú zbytočné. Prečo myslíte, že padli takéto rozhodnutia?

Myslím, že je to nekompetentnosť primátora. Napriek tomu, že bol štyri roky poslancom mestského zastupiteľstva, dokonca predsedom finančnej komisie, mnohé veci išli mimo neho a teraz ich objavuje ako nové. Keď mu úradníci predložili návrh na zavedenie tretej etapy integrovanej dopravy v kraji, vrátane návrhu na zavedenie seniorpasov pre občanov starších ako 70 rokov, vôbec nedomyslel, že prijatím tohto rozhodnutia bude zbytočne preháňať seniorov. Starší ľudia, mnohí vo vysokom veku, už aj s paličkou museli stáť v dlhých radoch bez toho, aby im niekto vysvetlil, načo im bude seniorpas dobrý. Preto som inicioval petíciu za uľahčenie dopravy seniorov v integrovanej doprave a spoločne s Jednotou dôchodcov navrhujeme, aby okrem seniorpasu stačil seniorom nad 70 rokov aj občiansky preukaz, tak ako je to v Prahe. Súd zatiaľ na návrh iného združenia prijal predbežné opatrenie, ale vo veci samej zatiaľ nerozhodol. Mali by to urobiť poslanci ako odpoveď na našu petíciu.

Ďalšou citlivou otázkou je spoplatnenie verejnej dopravy pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. Po zavedení sa poplatky pre ŤZP a ŤZP-S idú rušiť… Občania vyjadrujú svoje rozhorčenie na sociálnych sieťach a niektorí aj vyjadrili názor, že je to politický ťah súčasného primátora…

To je ďalší príklad necitlivého prístupu zo strany primátora Nesrovnala. Najprv zníži zľavu pre zdravotne postihnutých zo 100 % na 50 % a keď som o tom napísal blog a chytili sa toho médiá, tak rýchle hľadal riešenie a prijali rozhodnutie o zvýšení zľavy z 50 % na 90 %. Zdravotne postihnutí sa ozvali petíciou, v ktorej žiadali návrat k zľave 100 % a tú im teraz zastupiteľstvo na návrh primátora schválila. Takej politike sa dá ťažko rozumieť.

Veľkú kritiku vyvolal primátorov krok – rozhodnutie o výrube stromov na Františkánskom námestí, verejnosť ho kritizovala aj za návrh, ktorý poslanci schválili – zbúranie PKO. Ako tieto jeho kroky hodnotíte?

Na Františkánskom námestí spadol strom a iba zázrakom sa nikomu nič nestalo. Po dendrologickom prieskume sa ukázalo, že stromy nie sú v poriadku, po ich výrube sa objavila pravá príčina, ktorou bolo zabetónovanie koreňov vtedy, keď sa dláždilo Hlavné aj Františkánske námestie. Takže stromy sa tam zachrániť nedali a nie je to chyba súčasného primátora. Zato v PKO je namočený až po uši. Pri prerokúvaní tohto bodu som upozornil, že mesto by malo počkať na rozhodnutie Najvyššieho súdu, pretože ak by rozhodol v prospech mesta, malo by úplne inú vyjednávaciu pozíciu, ako poslancom maľoval primátor. Jeho hanba je v tom, že on v čase rozhodovania zastupiteľstva vedel, že Najvyšší súd rozhodol v prospech mesta, t. j. že primátor Ďurkovský nemal súhlas mestského zastupiteľstva, keď podpisoval zmluvu o búraní PKO. Toto poslancom zatajil a po roku v plnom rozsahu išiel v ústrety developerovi. To je naozaj hanba.

Ľudia sú rozhorčení aj z parkovacej politiky a návrhu, ktorý neprešiel – 100 % zvýšenie daní z nehnuteľností… Mnohí diskutujú na sociálnych sieťach, spisujú petície. Ako to hodnotíte?

Primátor za ten rok a pol, čo je vo funkcii, ukázal, že nevie komunikovať s poslancami a ani s obyvateľmi mesta. Keď pán Nesrovnal cynicky povedal, že mesačné zvýšenie dane z nehnuteľnosti o 100 % je len na úrovni jednej kávy, to môže urobiť iba človek, ktorý sa nedokáže vcítiť do života bežného Bratislavčana. Parkovaciu politiku zatiaľ iba sľubuje, ale nič konkrétne ešte nepredložil. Nevie presvedčiť ani starostov mestských častí, ktorí mu na predstavenie parkovacej politiky pre médiá neprišli, lebo mali pocit, že mu nejde o vec, ale iba o divadlo.  

Primátor po svojom nástupe do funkcie hovoril o nútenej správe hlavného mesta… V minulom období, keď ste boli primátorom vy, bol nielen poslancom, ale zároveň predsedom finančnej komisie, takže o finančnej situácii musel presne vedieť. Prečo to podľa vás robil?

To je tiež ukážka jeho práce v minulom volebnom období, keď štyri roky predsedal finančnej komisii. Aj vtedy strašil nútenou správou, ku ktorej ale nikdy neprišlo, lebo sme tvrdo štyri roky pracovali na oddlžení mesta. A dokázali sme znížiť dlh mesta a jeho organizácií o viac ako 70 miliónov eur.

V akej finančnej kondícii sa nachádzalo hlavné mesto, keď ste ho odovzdávali?

Odovzdával som mu mesto v podstatne lepšej kondícii, ako som ho preberal ja v roku 2010. Malo nižšie dlhy, dokázali sme znížiť úrokové sadzby na tie dlhy, ktoré sa za štyri roky splatiť nedali, čiže mesto v tomto období platí menej na úrokoch. Vybavili sme úver na rozvojové projekty za veľmi výhodných podmienok. A presadili sme v rámci ZMOS, že samosprávam na Slovensku sa navýšili výnosy z danej z príjmov fyzických osôb, vďaka čomu budú mať primátor a poslanci za tieto štyri roky o 60 miliónov eur viac, ako sme mali my. Som zvedavý, čo za to Bratislavčanom ponúkne.

Podarilo sa mu dlh znížiť?

Za rok 2015 ani za rok 2016 nie. Na úrovni mesta dlh neznižuje napriek tomu, že mesto má viac peňazí z výnosu daní. Už to pre primátora nie je priorita, aj keď sľubuje, že oddlžovať bude v roku 2017 a 2018. Počkáme si a uvidíme, čo dokáže.

Primátor Nesrovnal sľuboval aj transparentné konkurzy do mestských podnikov, no skončilo to fraškou, od ktorej dala ruky preč aj Transparency International. Dostali sa do mestských podnikov odborníci tak, ako sľuboval?

Novinkou v postupe, ktorý nakoniec schválili poslanci, bolo, že manažérov podnikov, teda ich generálnych riaditeľov bude vyberať mesto v konkurzoch, ktoré budú mať aj verejné vypočutia. To sa aj stalo, ale potom prenikli správy, že mená víťazov boli dopredu dohodnuté. A dojem pokazilo aj to, že primátorov poradca obchádzal poslancov a sľuboval im výhody, ak podporia primátorov návrh, aby ľudí do podnikov menoval on. Bolo to všetko len divadlo pre verejnosť, lebo nikto nehovorí o tom, že všetky ostatné miesta v predstavenstvách sa obsadzovali tak ako pred štyrmi rokmi na základe politickej dohody poslaneckých klubov. A k tomu ešte primátor nechal schváliť výmenu riaditeľov niektorých rozpočtových a príspevkových organizácií, ktorých poslanci ani nevideli.

Začiatkom decembra minulého roka uplynul rok od primátorovania pána Nesrovnala. Ak by ste mali bilancovať – čo splnil, čo voličom sľuboval a čo nie?

Ako jednu z mála vecí pozitívne hodnotím, že stihol dokončiť rekonštrukciu Starého mosta, menej už to, že bezdôvodne vyhodil hlavnú dopravnú inžinierku ešte pred samotným dokončením. Otázniky vzbudzuje aj to, koľko trvá kolaudácia, akoby to nemal za mesto kto zastrešovať. Pri negatívach je toho podstatne viac, v tom zozname by sme mohli pokračovať. 

Primátora často v súčasnosti vídame prezentovať sa v nových električkách a trolejbusoch, ktoré za pomoci eurofondov vysúťažilo bývalé vedenie Dopravného podniku Bratislava v čase, keď ste boli primátorom. Necítite krivdu? Zvlášť, keď je známe, že primátor Nesrovnal ešte ako poslanec hlasoval proti nákupu nových autobusov a pri hlasovaní za nákup električiek a trolejbusov sa zdržal hlasovania?

Jeho hlasovania boli a sú ukážkou toho, že mestu a jeho chodu nerozumel a myslím si, že vo viacerých oblastiach to platí aj dnes. Ja som rád, že Bratislava má nové električky a trolejbusy z európskych fondov a nové autobusy, ktoré zaplatí mestský rozpočet, lebo z toho majú úžitok Bratislavčania. Sú to dôležité kroky na ceste k posilneniu úlohy verejnej dopravy v meste a necítim v tomto smere žiadnu krivdu.

Jedným z predvolebných sloganov Iva Nesrovnala bolo – vrátiť Bratislavu Bratislavčanom. Myslíte si, že to primátor plní?

Myslím, že zatiaľ skôr vracia developerom, čo si od nich požičal na volebnú kampaň. Aj keď tvrdil, že si kampaň platil sám, nie sú o tom žiadne dôkazy. A jeho kroky vo funkcii primátora ukazujú, že musí vracať, inak sa tým krokom rozumieť nedá.

Zabojujete v budúcich voľbách o post primátora?

Túto otázku mi kladú viacerí, dokonca aj takí, ktorí podporovali a volili Iva Nesrovnala za primátora. Dnes vedia, že to bol krok vedľa a rozmýšľajú, čo bude o dva a pol roka. Hovorí sa, že dvakrát do tej istej rieky nevstúpiš, ale mne na Bratislave záleží, takže vážne o tom uvažujem.

Hovoríte plynule niekoľkými cudzími jazykmi, máte titul docenta… Nezamýšľali ste sa nad kariérou politika v zahraničí?

Raz ma nahovorili, aby som sa prihlásil na konkurz do Bruselu, ale vo vnútri som cítil, že moje miesto je tu, na Slovensku, možno aj preto bol výsledok neúspešný. Dnes vidím to svoje miesto v Bratislave, v komunálnej politike, ktorá je k ľuďom najbližšie.  

A na záver otázka: aký je váš tip? Kedy sa dočkáme električky do Petržalky?

Túto istú otázku sa pýtali poslanci primátora na marcovom zastupiteľstve, ale odmietal povedať akýkoľvek termín. Najskôr asi preto, že ani netuší, kedy by mohla byť kolaudácia ukončená. Pamätám sa, ako hovoril, že v januári budú môcť chodiť po moste chodci, potom hovoril, že to nejde, lebo treba skolaudovať všetko. Môj tip je, že by to mohlo byť v júni. V každom prípade by malo mesto povedať, prečo to tak dlho trvalo. 

- Reklama -