Štát ustúpil RegioJetu, priznal porážku, nedokáže konkurovať. IC vlaky od nového roka končia

    0
    Radim Jančura, šéf RegioJetu (Autor: Archív)

    ZSSK nedokáže naplniť očakávania akcionára pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú, uviedla spoločnosť.

    „Ekonomická kondícia InterCity vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ uviedol Pavol Gábor, generálny riaditeľ ZSSK. InterCity vlaky štát nedotuje.

    Hoci tržby IC vlakov pokrývajú náklady prevádzky a priebežný výsledok na úrovni EBITDA (bez nákladových úrokov a odpisov) je kladný, celkovo v tomto roku vygenerujú účtovnú stratu na úrovni roka 2014, podotýka ZSSK.

    Štát ustúpil súkromnému vlakovému dopravcovi RegioJet. Minister dopravy Ján Počiatek už vo štvrtok pripustil možnosť redukcie počtu štátnych IC vlakov, pre ktoré súkromný RegioJet pohrozil ukončením prevádzky svojich vlakov na trati medzi Bratislavou a Košicami. Budúcnosť ukáže, ako sa RegioJet zachová. IC vlaky RegioJetu sa momentálne značne využívajú a aj tak pri súčasných cenách cestovného RegioJet oznámil odchod. Je otázne, či vlaky môžu byť ziskové pri silnejšej prevádzke bez zvýšenia cien či bez štátnych dotácií.

    Štátne IC vlaky predstavujú komerčný projekt štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorý priamo nedostáva dotácie zo štátneho rozpočtu a neplatí v ňom ani bezplatné cestovné. Napriek tomu aj pred príchodom súkromníka a zlacnením cestovného jazdili štátne IC vlaky so stratou. RegioJet podal ešte v roku 2014 podnet na Protimonopolný úrad. Koncom novembra okrem odchodu z vyťaženej trate pohrozil podaním žaloby na náhradu škody za zneužitie dominantného postavenia ZSSK s údajným cieľom vytlačiť ho z trhu.

    Pôvodný článok nájdete TU.

    - Reklama -