Vrchol cynizmu? Islamský štát má vlastnú zákaznícku linku. Radí na nej, ako páchať atentáty. Tajné služby bijú na poplach

    0
    Militanti z Islamského štátu (Autor: SITA)

    24-hodinový helpdesk alebo, ak chcete, zákaznícku linku zriadili džihádisti pomocou premyslenej siete komunikačných kanálov. Celosvetová chobotnica teroristických poradcov je podľa informácií americkej televízie NBC riadená približne šiestimi hlavnými administrátormi. Tí sú schopní poskytovať záujemcom rôzne odborné inštrukcie a rady v oblasti terorizmu, plánovania útokov aj spravovania utajených komunikačných kanálov.

    Tisícky potenciálnych útočníkov

    Cieľom teroristického helpdesku Islamského štátu je najmä verbovanie nových členov, ale online poradcovia dokážu údajne pomôcť aj s plánovaním útokov na diaľku. Podľa analýzy amerického Centra pre boj s terorizmom (Combating Terrorism Center, CTC) je alarmujúci najmä fakt, že takýmto spôsobom môže IS získať na svoju stranu tisícky potenciálnych útočníkov, ktorí by boli schopní páchať atentáty po celom svete. Desivé je, že radikáli dostanú všetky potrebné informácie a školenia na diaľku cez helpdesk.

    Prepracovaný systém

    „Vyvinuli sériu rôznych platforiem, na ktorých môžu trénovať jeden druhého v digitálnom zabezpečovaní tak, aby sa vyhli spravodajským službám a mohli verbovať nových členov, šíriť propagandu a plánovať operácie,“ píše vo svojej správe Aaron F. Brantly, analytik amerického Centra pre boj s terorizmom (CTC).

    Brantly je hlavným autorom štúdie, ktorá sa zaoberá tým, ako Islamský štát používa zabezpečené komunikačné kanály. Analýza vznikla zo stoviek hodín sledovania toho, ako 24-hodinový helpdesk džihádistov vlastne pracuje. „Oni (administrátori) odpovedajú na všetky možné otázky, od jednoduchých až po technicky zložité, aby umožnili džihádistom stať sa súčasťou globálneho terorizmu,“ píše v analýze tím odborníkov pod vedením Aarona Brantlyho.

    Videohry ako forma komunikácie

    Už krátko po atentátoch sa objavili informácie o tom, že teroristi na svoje zosúladenie používali komunikáciu cez hráčsku komunitnú sieť PlayStation Network či aplikáciu WhatsApp. „Komunikácia cez PlayStation 4 je ešte ťažšie sledovateľná ako cez aplikáciu WhatsApp,“ uviedol po útokoch v Paríži belgický minister vnútra Jan Jambon pre portál Quartz.

    Podľa analýzy amerického Centra pre boj s terorizmom majú džihádisti z IS možnosti, ktoré boli ešte pred pár rokmi nevídané. „Operujú rýchlosťou kybernetického priestoru namiesto toho, aby sa spoliehali na osobnú komunikáciu,“ píše sa v správe. Existencia teroristického helpdesku zdvihla zo stoličiek nielen agentov vo Washingtone. Tajné služby po celom svete bijú na poplach, pretože ťažko zistiteľná komunikácia znamená obrovské problémy pri odhaľovaní plánovaných teroristických útokov.

    IS ako duch

    Správa, ktorú riaditeľ FBI James Comey v októbri predložil americkému senátnemu výboru, hovorí o obavách z toho, že sa militantom z Islamského štátu darí zastierať svoje plány, komunikáciu aj identitu. „Niektoré kontakty medzi IS a jeho potenciálnymi členmi sa stále dejú cez verejne dostupné sociálne siete, ale pribúda stále viac zakódovaných správ na súkromných platformách,“ uviedol Comey.

    Čo je džihádistický helpdesk?

    Správa Aarona Brantlyho z CTC opisuje džihádistický helpdesk ako „dosť veľkú, početnú komunitu,“ ktorú riadi 5 alebo 6 technologických expertov. Administrátori teroristickej „zákazníckej“ linky majú podľa odborníkov znalosti v oblasti informačných technológií porovnateľné s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa. Šestica administrátorov, ktorí majú pod palcom celosvetovú komunikačnú sieť IS, by, samozrejme, nedokázala obstarať všetky potrebné informácie. Podľa tajných služieb preto existuje sieť technicky menej zdatných administrátorov, ktorí poskytujú informácie 24 hodín denne. Odhaliť ich je však takmer nemožné. „Sú veľmi decentralizovaní a operujú prakticky vo všetkých regiónoch sveta,“ uvádza vo svojej správe americké Centrum pre boj s terorizmom.

    - Reklama -