Pád lietadla A321. Únava materiálu alebo teroristický útok?

    0
    Trosky ruského dopravného lietadla, ktoré havarovalo na Sinajskom polostrove v Egypte (Autor: SITA)

    Na Sinajskom polostrove sa cez víkend zrútilo ruské lietadlo A321 s 224 pasažiermi na palube. Dôvody, ktoré viedli k jeho pádu, zatiaľ nie sú známe, ale existujú už tri možné vysvetlenia celej tragédie.

    Jednou z dvoch najčastejšie spomínaných možností je teroristický útok. Niekto mohol umiestniť bombu na chvost lietadla. Zároveň však mohlo ísť o obyčajnú únavu materiálu či o výbuch motora.

    Ruské úrady označili uvedené špekulácie za predčasné, najskôr vraj musí prebehnúť oficiálne vyšetrovanie. To sa začne až vo chvíli, keď sa všetci zainteresovaní zhromaždia v Egypte.

    Ruskí odborníci sa medzitým v rýchlosti pozreli na čiernu skrinku, ktorá nie je podľa ich vyjadrenia poškodená. Údajne sa na lietadle nenašli žiadne stopy po výbušninách.

    Rusko zatiaľ trúchli nad najväčšou leteckou tragédiou vo svojich dejinách. V nedeľu, deň po páde lietadla, boli zrušené všetky zábavné programy a televízne stanice upravili svoje vysielania. Taxikári v Petrohrade vozia príbuzných obetí zadarmo na letisko.

    Tragédia sa prejavila aj v životoch bežných Rusov, ktorí hromadne rušia svoje dovolenkové plány, a tak sú cestovky nútené poskytovať ohromné zľavy na zájazdy, o ktoré nemá v súčasnosti nikto záujem.

    Celý text si môžete v angličtine prečítať TU

    Podľa oficiálnych vyjadrení sa lietadlo rozpadlo už počas letu. Mnohí experti sa zhodujú na tom, že k tomu došlo prakticky okamžite. „Aj laik vie, že takéto lietadlo má veľa technických poklopov, pod ktoré sa dá schovať bomba,“ uviedol ruský testovací pilot Magomed Tolboyev. Vojenský pilot a držiteľ titulu Hrdina Sovietskeho zväzu Valery Burkov sa tiež prikláňa k verzii o teroristickom útoku. „Keď odpadne chvost lietadla, je to jasné znamenie, že na palube došlo k explózii.“

    „Keď lietadlo stratí chvost bez toho, aby došlo k zásahu zvonku, existuje dostatok dôvodov myslieť si, že ide o únavu materiálu,“ uviedol pre TASS nemenovaný odborník na leteckú dopravu. Niektorí experti pripomenuli, že v roku 2001 sa lietadlo počas pristátia dotklo chvostom pristávacej dráhy. To sa však podľa neho deje pravidelne, dôležité sú hlavne následné opravy.

    „Prasklina v zadnej časti lietadla, ktorú si nikto pri opravách nevšimol, mohla ovplyvniť jeho ovládateľnosť. Prasklina sa rozšírila, chvost odpadol, lietadlo sa zrútilo. Keď nastane dekompresia okamžite, pilot nemôže nič urobiť,“ tvrdí odborník a dodáva, že pilot má v takej výške 17 sekúnd na to, aby si nasadil kyslíkovú masku. Zároveň si však myslí, že v tomto prípade asi pilot nemal ani tých 17 sekúnd.

    Generálmajor vo výslužbe Alexander Tsalko sa domnieva, že mohlo ísť aj o teroristický útok. „Stačí dať 50 gramov výbušniny pod nejaký technický poklop na zadnej časti lietadla, aby sa celé rozpadlo. To je pravdepodobná príčina. Ale mohlo tiež dôjsť k poruche motora,“ povedal Tsalko.

    autor: spa

    - Reklama -