Odborový zväz spustil petíciu za zjednotenie financovania a riadenia verejného regionálneho školstva koncom marca. Petícia obsahuje dva body. V prvom bode žiadajú, aby sa financovanie a riadenie všetkých škôl a špeciálnych školských zariadení, ktoré spadajú pod ministerstvo vnútra, vrátilo výlučne do kompetencie ministerstva školstva. V druhom bode žiadajú, aby financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí a vyšších územných celkov prešlo zo súčasného režimu financovania originálnych kompetencií do režimu financovania prenesených kompetencií cez ministerstvo školstva.
Slovenské školstvo vnímajú odborári ako roztrieštené a chcú ho zjednotiť vo financovaní aj v riadení, aby ministerstvo školstva tvorilo pre školy jednu spoločnú strechu. Otázka financovania škôl sa otvorila najmä koncom minulého roka v súvislosti s koncoročnými odmenami. Ministerstvo školstva vtedy udelilo zamestnancom svojich škôl odmeny po 100 eur, ministerstvo vnútra zamestnancom škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti okresných úradov po 200 eur, pričom zamestnanci materských škôl, základných umeleckých škôl a centier voľného času spadajú pod mestá a obce, ktoré v niektorých prípadoch nemali na vyplatenie odmien peniaze. Presunúť financovanie materských škôl, základných umeleckých škôl a školských zariadení (školské kluby detí, centrá voľného času či školské jedálne) z originálnych do prenesených kompetencií navrhovala aj Slovenská komora učiteľov.
Na opačnej strane stojí Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), podľa ktorého by návrh odborárov znamenal destabilizovanie situácie nielen v školstve, ale v celom systéme verejnej správy. Združenie je presvedčené, že rozhodovanie o všetkých pôsobnostiach v originálnom školstve patrí na miestnu úroveň a akákoľvek zmena pôsobností by bola vážnym zásahom do fungovania celej verejnej správy.Minister školstva Juraj Draxler nedávno vyhlásil, že sa hlási k výzve zjednocovania kompetencií, keďže v súčasnosti je roztrieštenosť školstva nešťastná a treba s tým niečo spraviť.