Slovensko má veľký problém, hrozí mu žaloba, varuje Hlina. A čo na to ministerstvo?

    0
    Alojz Hlina (Autor: SITA)

    Podľa Hlinu je dôkazom toho, že momentálne koluje po slovenských súdoch obežník zaslaný zástupkyňou SR pred súdmi Európskej únie. Podľa Hlinu zisťuje, v akom rozsahu súdy nariadili spotrebiteľom vyplácať finančné prostriedky na základe zmeniek v prospech nebankových spoločností. Takéto rozsudky sú totiž podľa neho v rozpore s európskym právom.

    Problematika nebankových subjektov a ich pôsobenia na trhu sa podľa Hlinu týka veľkého množstva ľudí. “Politici to neriešia, polícia to nerieši, súdy dávajú za pravdu úžerníkom,” povedal Hlina s tým, že na stranu občanov sa postavila až Európska komisia. Dodal, že je zvedavý, akú vysokú pokutu bude musieť Slovensko komisii za porušovanie európskeho práva zaplatiť, pretože tieto pokuty bývajú obvykle veľmi vysoké.

    Na problematické rozhodovanie súdov v sporoch o čiastky zo zmeniek upozornil v auguste aj minister spravodlivosti Tomáš Borec. “Zistil som, že v tejto veci existujú tisíce rozhodnutí po celom Slovensku a často sa od seba odlišujú,” povedal Borec. Niektoré súdy podľa neho pri sporoch o zmenkách pre spotrebiteľské úverové spoločnosti prihliadajú napríklad aj na dobré mravy alebo postavenie spotrebiteľa, iné zohľadňujú iba existenciu samotnej zmenky. Borec preto požiadal Najvyšší súd SR, aby v tejto veci vydal zjednocujúce stanovisko.

    Zároveň minister avizoval, že za pomoci poslancov predloží do parlamentu zákon, ktorý do budúcnosti nariadi, aby boli súdy povinné v prípadoch so zmenkami posudzovať aj dobré mravy a primeranosť zmluvných podmienok. Podľa predsedu ústavnoprávneho výboru Róberta Madeja (Smer-SD) aj európska judikatúra nariaďuje pri sporoch o nárok zo zmeniek prihliadať na ochranu spotrebiteľa. Slovenské súdy to však podľa neho často ignorovali. “Stalo sa to, že mnohé súdy priznali nielen zmenkovú sumu, ale priznali aj obrovské, neúmerné a podľa môjho názoru doslova úžernícke príslušenstvo vo výške 0,25 percenta denne, čo predstavuje 91-percentný úrok ročne,” skonštatoval v auguste Madej. Obe riešenia tejto situácie, teda zjednocujúce stanovisko pre rozhodovanie v aktuálnych sporoch a aj zákon, ktorý rozhodovanie upraví pre budúce spory, prispejú podľa Madeja k účinnejšej ochrane spotrebiteľa a k zvýšeniu právnej istoty.

    “Slovenská republika nečelí žiadnej žalobe Európskej komisie (EK) týkajúcej sa spotrebiteľského práva, ani podanie takejto žaloby v súčasnosti neočakávame,” uvádza Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR v reakcii na dnešnú tlačovú besedu poslanca NR SR Alojza Hlinu (klub KDH). “Voči Slovenskej republike vedie Európska komisia len predsúdne konanie, ktoré bolo začaté ešte v roku 2013. Princípom tohto konania je, že EK si od SR len vyžiadala informácie o napĺňaní a uplatňovaní legislatívy EÚ a následne vydá odôvodnené stanovisko,” uvádza sa ďalej v reakcii ministerstva spravodlivosti, ktorú poskytla hovorkyňa MS SR Alexandra Donevová. Medzi Slovenskou republikou a Európskou komisiou je “štandardná komunikácia a ani v tejto veci nemáme informácie ani o tom, že by malo prísť k podaniu žaloby. Slovenská legislatíva poskytuje vysoký štandard ochrany práv spotrebiteľov, ktorý bol zásadným spôsobom zvýšený aj zmenami zákonov z posledných dvoch rokov, o čom komisiu priebežne informujeme”, dodáva sa v reakcii.

    - Reklama -