Mediálna stratégia, modloslužobníctvo, peniaze. Dôvody prečo ISIS ničí pamiatky odhaľuje odborník

0
Islamský štát vyhodil do vzduchu aj dvetisícročný rímsky chrám v Palmýre (Autor: SITA)

Prečo Islamský štát ničí kultúrne pamiatky?

Hovoril by som skôr o „takzvanom Islamskom štáte,“ ktorý to robí jednak preto, že to vyvolá mediálnu pozornosť a zároveň aj z ideologických dôvodov. Islam, najmä jeho radikálne formy, odmietajú zobrazovanie ľudí a iných inteligentných bytostí. Preto islamisti ničia rôzne sochy. Ale povedal by som, že v prípade Dáiš, teda Islamského štátu, ide najmä o tú mediálnu pozornosť. Máme na to precedensy. Známy je napríklad prípad, kedy Taliban vyhodil do vzduchu sochy Budhov v Bamjáne.

Takže ide o premyslenú stratégiu, nie o vandalstvo

Vôbec tu nejde o vandalstvo, robia to pre mediálnu pozornosť. Je dobré zmieniť, že napriek tejto stratégii islamisti staré pamiatky naďalej predávajú, pričom čím je menej pamiatok, tým sa zvyšuje cena tých zostávajúcich a Dáišu sa tak darí získavať potrebné financie. 

Používate výraz Dáiš, čo to znamená?

Označenie Islamský štát je dosť mätúce. To je, ako keby ste povedali socialistický alebo kapitalistický štát. Islamský štát je normálna historická forma štátu. Umajjovský či Fátimovský kalifát boli islamskými štátmi. Dáiš je arabská skratka pre Islamský štát v Iraku a Levante, teda taký akronym, ktorý je používaný v arabskom svete. Islamských štátov bolo veľa, ale Dáiš je len jeden. Treba, aby si ľudia uvedomili, že moslimovia, islam a Dáiš nie je to isté.

Má ničenie pamiatok oporu v Koráne a v islame všeobecne?

V Koráne určite nie. Korán hovorí o tom, že je treba zamedziť modloslužobníctvu, že je len jeden boh, okrem ktorého by moslimovia už žiadneho iného uctievať nemali. Je tam teda tento zákaz, ale nie priamo príkaz ničiť. Neskôr sa v islame stali zobrazenia istým spôsobom regulované, najmä pokiaľ ide trojdimenzionálne zobrazenia ľudských postáv. Prípady ničenia pamiatok však môžeme nájsť aj v iných náboženstvách. Napríklad v judaizme ide o Makabejské povstanie v druhom storočí pred naším letopočtom, kedy dochádzalo k ničeniu rímskych sôch zo strany židov, môžeme pokračovať ikonoklazmom v Byzantskej ríši a treba, samozrejme, spomenúť aj obdobie, kedy sa po Konštantínovi Veľkom kresťanstvo stávalo v Rímskej ríši oficiálnym náboženstvom a kedy dochádzalo k ničeniu antických sôch pomerne vo veľkom. Lenže nikto z týchto aktérov nemal také technické možnosti, ako má dnes Islamský štát, a aj preto to nemohli robiť až tak rozsiahlo.

Nie je predsa len rozdiel v tom, že zatiaľ čo vami spomínaní kresťania či židovskí makabejci ničili podobizne pohanských božstiev, Islamský štát ničí stavby, ktoré nemajú s náboženstvom nič spoločné?

Pre nich aj to predstavuje modloslužobníctvo. Je treba pochopiť, že členovia Dáišu si myslia, že sa blíži koniec sveta, a že oni tomu pripravujú pôdu. Antické pamiatky sú pre ich radikálne vnímanie islamu jednoducho symbolmi modloslužobníctva.

Takže ak vám správne rozumiem, aj víťazný oblúk v Palmýre, ktorý bol sekulárnou nenáboženskou stavbou, je pre nich náboženský, a preto musí byť zničený…

Áno, je potrebné si uvedomiť, že toto nie sú študovaní historici, nejde o ľudí, ktorí by vedeli rozlišovať tieto veci. Oni v Palmýre začali s chrámom, ale pre nich to nie je rozdiel. Zároveň nepodceňujme už spomínaný pragmatický cieľ, ktorým je získať pozornosť a zvýšiť cenu pamiatok.

Čo všetko sa už Islamskému štátu podarilo zničiť?

Zničili rôzne antické pamiatky v múzeu v irackom Mosule. Mimochodom, nezabúdajme na to, že toto múzeum bolo už vyrabované, keď pri americkej invázii organizované masy vykrádali múzea v Mosule a inde v krajine. Zničili taktiež starobylé mestá Hatra a Nimrud. Samozrejme, v Sýrii zničili nielen antické, ale aj moslimské pamiatky. Keby sa dostali do irackej Karbali, v ktorej sa nachádzajú významné šítske pamiatky, tak by ich určite zničili tiež.

Ničenie múzea v Mosule

Prečo ničia aj moslimské pamiatky?

Tá ich ideológia nie je veľmi originálna, ale môže čerpať z rozsiahlej literatúry radikalizmu. Oni si zobrali niektoré myšlienky od saudskoarabského wahábizmu, kde došlo k ničeniu moslimských hrobiek v 19. a 20. storočí, niečo od Al-Káidy, ktorej člen Abú Mus'ab az-Zarkáwí bol autorom myšlienky, že zabiť šítskeho moslima nie je hriech. Dáiš sa často označujú za sunitov, ale tými nie sú v pravom slova zmysle, pretože zničili aj sunnitské pamiatky. Napríklad hrobky, ktoré sú významné pre bežných sunnitských moslimov, ale pre členov Dáišu predstavujú modloslužobníctvo. Treba pripomenúť, že aj Turci boli nútení preniesť ostatky šáha Sulejmana, ktorého vnuk sa stal zakladateľom Osmanskej ríše, do Turecka, pretože hrozilo, že jeho hrobku v Sýrii takzvaný Islamský štát zničí. To čo robí Dáiš je naozaj krajný spôsob interpretácie islamu a nie je vlastné islamu ako takému. 

- Reklama -