Ako túto šialenosť vysvetľujú? Radnica objasňuje absurdnú kampaň s vrakmi áut za 24-tisíc. Ide o ďalší kúsok odvekého politika Bajana, ktorý už prešiel mnohými stranami

0
Starosta Petržalky Vladimír Bajan (Autor: SITA)

Prelomili mlčanie. Podľa tlačovej správy, ktorú ParlamentnýmListom.sk poslala Michaela Platznerová z Oddelenia komunikácie petržalskej radnice, má „záhadná kampaň“ upozorniť na katastrofálnu situáciu s parkovaním na najväčšom sídlisku v Bratislave. Tú si väčšina Petržalčanov a návštevníkov uvedomuje každý deň v bežnej praxi, keď zaparkovanie auta znamená v tejto mestskej časti menšie dobrodružstvo.

„Za kampaňou so starými vrakmi áut, ktoré ´parkujú´ na sebe a sú rozmiestnené na troch frekventovaných miestach v Petržalke, stojí mestská časť,“ potvrdzujú informácie, ktoré PL priniesli pred niekoľkými dňami. „Ide o plánovanú marketingovú aktivitu, ktorá je súčasťou širšej informačno-komunikačnej aktivity v súvislosti s pripravovanou a diskutovanou parkovacou politikou,“ píše sa v správe. Cieľom je vraj „vzbudiť ba až vyprovokovať záujem a diskusiu obyvateľov Petržalky v súvislosti s katastrofálnou situáciou s parkovaním,“ uvádzajú.

Neriadená strela

Faktom ostáva, že občanmi zvolení poslanci, teda tí, ktorí majú o novej parkovacej politike rozhodovať, sa sťažujú práve na tajnostkárstvo starostu Vladimíra Bajana. „Ako sme si už v zastupiteľstve zvykli, starosta Bajan vôbec neinformuje poslancov o krokoch smerujúcich k zavedeniu regulovaného parkovania v Petržalke. Pritom pre najbližšie roky zrejme nebude väčšia téma, ako je nová parkovacia politika v mestskej časti,” povedal pre PL poslanec mestskej časti Vladimír Dolinay.

Je pritom všeobecne známe, že v Petržalke chýba viac ako 17-tisíc parkovacích miest a obyvatelia sú tak často nútení parkovať „nadivoko“. Na tráve, na chodníkoch, pri detských ihriskách, či na priechodoch pre chodcov.

Ako uviedla Platznerová „trávnaté plochy i provokatívny charakter kampane vybrala mestská časť zámerne – vraky sú, samozrejme, zabezpečené a budú na mieste len 5 dní, avšak poukazujú na to, že všade v Petržalke nám tisíce áut denne ničia zeleň tak, že sa už nikdy nespamätá,“ opisuje všeobecne známy fakt. Dopĺňa ju 1. zástupca starostu Ján Bučan, ktorý vysvetľuje zámer kampane a ľahostajnosť Petržalčanov. „Paradoxne sa už ani nepozastavia nad tým, keď vidia auto zaparkované na tráve. Zbystria, až keď vidia na tráve zaparkované dve autá na sebe.“ „Preto takýto zvláštny druh kampane. Naším zámerom teda logicky nebola snaha o estetično,“ doplnila Bučana Platznerová.

„Ak to má byť reklama k parkovacej politike, tak sa mi to zdá neadekvátne. Tieto vraky sa mi nezdajú,“ komentuje kampaň poslankyňa Alica Hájková. Platznerová sľubuje, že miesta, kde bude umiestnená reklama vo forme vrakov, budú opäť uvedené do pôvodného stavu a nedôjde k žiadnemu poškodeniu zelene.

Kontroverzná kampaň petržalského starostu Bajana k novej parkovacej politike

Absurdná kampaň, ktorá sa objavila v Petržalke.

Kampaň sa nepozdáva ani reklamnému expertovi Róbertovi Slovákovi z agentúry Respect App. „Pre mňa je otázne, ako sa ju podarí preklopiť do ´pointy´ tak, aby sa ľuďom odovzdalo to posolstvo kampane, ktoré chcú zadávateľ a agentúra povedať,“ pýta sa.

Vyhodené peniaze?

Petržalka chce stanoviť jasné pravidlá v parkovaní a zaviesť nový parkovací systém, kde zvýhodnení majú byť rezidenti. „Domáci musia mať prednosť, keďže platia miestne dane, ale zaparkovať nedokážu aj na úkor mimobratislavčanov, ktorí žiadne miestne dane neplatia. A to nie je spravodlivé,“ tvrdí Bučan.

Petržalka podľa Platznerovej komunikuje so svojimi obyvateľmi o novej parkovacej politike aj inými formami. „Momentálne sa vyhodnocuje prieskum verejnej mienky na túto tému, v pondelok sa na webstránke uskutočnila online diskusia, v ktorej starosta a prednosta zodpovedali viac ako 40 otázok Petržalčanov. Pripravujú sa aj stretnutia s občanmi, letáky a podobne,“ tvrdí.

Úrad starostu sa domnieva, že nový parkovací systém by mal platiť už od januára 2016. „Všetko teraz závisí od hlasovania poslancov mestskej časti, ktoré sa uskutoční 22. januára. Ak petržalskí poslanci nový systém schvália, Petržalčania by mali parkovať jednoduchšie, podobne ako vo Viedni či Prahe,“ píše sa v správe a tu nastáva ďalší kameň úrazu. Podľa informácií PL totiž starosta so svojim návrhom parkovacej politiky nemá od poslancov pozitívny ohlas. Podľa čiastkových informácií, o ktoré sa ráčil starosta s poslancami podeliť, je plán predražený a bude neefektívny. Jeho prijatie je teda viac ako nepravdepodobné. Poslanci sa tak cítia ako zatlačení do kúta a tento spôsob kampane považujú za vydieranie. „Akúkoľvek kampaň pred zasadnutím a najmä rozhodnutím zastupiteľstva považujem za problémovú a veľmi rizikovú,” kritizuje Bajana aj poslanec Ján Hrčka.

Kontroverzná kampaň starostu Petržalky Bajana k novej parkovacej politike

Vraky uprostred zelene u ľudí vyvolávajú údiv

Pochybné obstarávanie

Problémom je aj samotné objednávanie kampane, o ktorom sa poslanci dozvedeli až po podpise zmluvy a ešte aj to iba „náhodou“ z internetu.

„Bez súhlasu a informovania poslancov odovzdal zákazku za takmer 24-tisíc eur reklamnej agentúre, o ktorej nič nevieme, pričom sme s touto sumou v rozpočte vôbec nepočítali,“ hovorí Dolinay a dopĺňa: „Podľa zákona o majetku obcí by mala prejsť trojpätinovou väčšinou, čo sa, samozrejme, nestalo.“

Platznerová pre PL povedala, že súťaž bola realizovaná formou prieskumu trhu. „S cenovou ponukou sme oslovili 3 agentúry, vyhrala najnižšia ponuka.” Na otázky, kde v rozpočte ubrali peniaze na kampaň, prečo sa s ňou nezačalo až po schválení návrhu a prečo o nej a o podpise zmluvy neboli informovaní poslanci, už neodpovedala.

Načrtla len rozpočet samotnej kampane, ktorej celková suma je 19 500 eur bez DPH. S DPH sa suma vyhupne na 23 400 eur.

Kreatívny koncept kampane + agentúrne fee 1500 eur
Teasingová časť kampane so starým vrakmi 3000 eur,
Grafické spracovanie bilbordov, dodanie 50 kusov bilbordov 5000 eur,
5x roadshow po Petržalke (dodanie stánku s brandingom a logom kampane, ozvučenie akcie, moderátor, koncert hudobnej skupiny, grafické práce a tlač 100-tisíc kusov letákov, scenár roadshow, mediálna podpora, hostesky, rozdávanie letákov) 10 000 eur,
 

- Reklama -