Taxikári vyrazili do boja. Nelegálnu konkurenciu neznesú. Za čo ešte demonštrovali?

0
Takto to dnes vyzeralo počas štrajku taxikárov v centre mesta. (Autor: SITA)

Poukázať na nerešpektovanie svojich požiadaviek nebolo jediným dôvodom štrajku. Taxikári chceli upozorniť aj na spoločnosť Uber, ktorá vstúpila na trh a robí im vrásky na čele. Vraj vďaka nej hrozia aj daňové úniky.

Kritický stav už nastal

Protestná jazda mestom začala o druhej poobede v Petržalke. Pokračovala cez centrum mesta, aby sa ukončila na Námestí SNP. Taxikári dali o sebe počuť a ich trúbenie doliehalo aj k nám do redakcie. Dnešný protest bol volaním o pomoc pri neriešení požiadaviek zo strany najvyšších štátnych predstaviteľov. Uber bol len špičkou ľadovca. Problémov v taxislužbe je totiž niekoľko. Ako uvádza OZ Únia taxikárov z Bratislavy, jednou z požiadaviek ja zakázanie činnosti spoločnosti Uber, ktorá „nerešpektuje a vedome porušuje zákony Slovenskej republiky. Ponúka nelegálnu prácu  cez rôzne agentúry neregistrovaným vodičom, čím vytvára priestor na daňové úniky,“ uvádza únia. Ich ďalším požiadavkami sú zavedenie pevnej ceny na základe zákona, zakázanie čiernej práce formou fiktívnych pracovných zmlúv a zabránenie tomu, aby neboli zrušené osvedčenia o odbornej spôsobilosti k 4. decembru tohto roka, ak nemajú vyznačenú platnosť. „Pri stretnutí s kompetentnými pracovníkmi ministerstva financií a ministerstva dopravy nám bolo povedané, že situáciu začnú riešiť vtedy, ak nastane kritický stav. My si však myslíme, že takýto stav už nastal,“ rozhorčili sa taxikári, ktorí to deklarovali práve dnešnou jazdou mestom.

Vážna konkurencia

Uber je americký startup, nová taxislužba, ktorá navonok prináša niekoľko výhod. Základom je mať vo svojom smartfóne stiahnutú aplikáciu. Takže systém funguje online. Zákazníkovi sa strhne suma za jazdu po jej skončení z jeho platobnej karty. Čísla z nej treba do aplikácie zadať dopredu. Aplikácia potom funguje sama. Uber zistí vašu polohu a nájde vodiča, ktorý je vás ochotný odviezť. Výhoda pre taxikárov je tá, že v skutočnosti nie sú ozajstnými taxikármi, ale akýmisi vodičmi na voľnej nohe. Stačí mať auto, platné doklady a žiadny záznam v registri trestov. Aplikácia vám navyše dokáže aj vypočítať, koľko budete platiť a prostredníctvom nej môžete sledovať, kde sa auto, ktoré má pre vás prísť, nachádza. Bloček, na ktorý upozorňujú aj klasickí taxikári, však nedostanete. Všetko sa deje moderne, čiže potvrdenie dostanete na e-mail. Problémom je okrem nedodržiavania zákona aj to, že táto služba môže byť pre taxikárov vážnou konkurenciou, no zároveň ju považujú za nelegálnu. „Vyhrážky malého počtu vodičov taxislužieb len dokladujú, prečo si ľudia stále viac vyberajú alternatívy, ako je Uber,“ uvádza sa na webe tejto platformy.

Skontroluje ich obec

Spoločnosť to však ani na Slovensku nebude mať celkom jednoduché. Ministerstvo dopravy už totiž zo zástupcami Uberu rokovalo. „Na stretnutí zástupcovia ministerstva upozornili, že podľa zákona je akákoľvek preprava osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča za odplatu taxislužbou, ktorú je možné prevádzkovať na základe koncesie a musia byť splnené všetky zákonné podmienky vrátane toho, že vodič musí mať preukaz vodiča vozidla taxislužby, uviedol pre ParlamentneListy.sk hovorca ministerstva Martin Kóňa. Dodržiavať zákon je teda potrebné a ministerstvo upozornilo spoločnosť, aby „informovali všetkých vodičov zaregistrovaných v tejto aplikácii, že v prípade, ak nemajú potrebné doklady, dopúšťajú sa porušovania tohto zákona,“ doplnil Kóňa. Keďže vodiči môžu vďaka Uberu jazdiť na vlastných autách, chýba na nich označenie. Prevádzkovateľov taxislužby môžu kontrolovať obec a Policajný zbor. „Obec kontroluje napríklad označenie vozidla obchodným menom či jeho vybavenie koncesiou. Obec ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prejednáva v prvom stupni priestupky v taxislužbe, ku ktorým došlo v obci,“ uvádza ďalej Kóňa. Policajný zbor zase kontroluje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale aj technickú spôsobilosť vozidiel či ich technické vybavenie. Registračnými pokladňami sa intenzívnejšie zaoberá finančná správa.  „Z pohľadu štátu nie je dôležité, akým spôsobom taxikári získavajú svoju klientelu, ale či ide o legálneho, alebo nelegálneho, tzv. čierneho taxikára. Proti čiernym taxikárom môže zasiahnuť obec,“ uzavrel pre ParlamentneListy.sk Kóňa.

Napísali otvorený list

Taxikári sú nespokojní už dlhšie. Svoju nevôľu so systémom spísali pred viac ako mesiacom aj do otvoreného listu, ktorý adresovali ministrovi financií a ostatných najvyšším ústavným činiteľom. Podľa taxikárov sa v poslednom čase nabalilo toho toľko, že činnosť taxikára sa už nedá vykonávať bez toho, aby neboli porušované právne, sociálne či legislatívne predpisy a zákony SR. Upozorňovali na diskrimináciu a nevraživosť medzi taxikármi, absentujúcu kontrolnú činnosť, ale aj na korupciu. „Paragrafy sú robené nejednoznačne, pomocou slov môže a nemusí si každý vysvetľuje všetko po svojom, vrátane kontrolných orgánov, a následne to podporuje nelegálnu prácu,“ uvádzajú v otvorenom liste taxikári. Zúfalstvo doviedlo taxikárov až k dnešnému hromadnému štrajku. Mesto o ňom vedelo a vopred stihol informovať aj Dopravný podnik Bratislava, ktorý uviedol, že kvôli štrajku mohlo nastať meškanie MHD. DPB tak posilnil posádky vozidiel a spolu s políciou situáciu v meste kontroloval. Pre Uber, kvôli ktorému blokáda taxikárov nastala, tak patrí povinnosť používať registračnú pokladnicu či platiť daň.
 

- Reklama -