Oddeľujú školy rómske deti od nerómskych? Po novom si na ne posvieti inšpekcia aj občianske združenie

0
Ilustračné foto: rómska osada neďaleko obce Rudňany (Autor: ReproFoto: youtube)

Cieľom spoločného projektu je zabrániť tomu, aby vzdelávací systém vytláčal rómske deti na okraj spoločnosti. „V septembri by sme mali dokončiť metodický materiál a pristúpiť k formálnym zisteniam a prešetrovaniam diskriminácie rómskych detí na školách,“ uviedol riaditeľ OZ eduRoma Vlado Rafael. Cieľom projektu je poukázať na to, čo segregácia na školách znamená v praxi.

„Ak chceme meniť segregáciu na školách, tak musíme urobiť veľa vecí aj na úrovni štátnych inštitúcií,“ priblížil Rafael pre denník SME skúsenosť z práce so školou v Šarišských Michaľanoch. „Naše občianske združenie vyzýva všetky školy na Slovensku, aby upustili od diskriminačných praktík voči rómskym deťom. Z praxe vieme, že školy, ktoré segregujú, to robia potichu a veľmi premyslene. Preto je dôležité, aby sme tu mali opatrenia, ktoré budú zakotvené v legislatíve,“ dodáva šéf združenia eduRoma.

Rómčina sa na slovenských školách neučí

„Žiadna zo škôl nevyužila možnosť vyučovať rómsky jazyk alebo ho používať vo výchove a vzdelávaní ako pomocný jazyk. Rómsky jazyk v písomnej aj v ústnej podobe ovládalo päť asistentov učiteľa,“ uvádza sa v správe Štátnej školskej inšpekcie. Dokument mapuje vytváranie podmienok vzdelávania pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia v uplynulom školskom roku. Zo správy školskej inšpekcie, ktorá vlani robila prieskum na 165 slovenských základných školách, vyplýva, že z takmer 12 800 sledovaných žiakov ich viac ako 1 800 pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia a často ide práve o Rómov. Najviac detí, až 26,4 percenta, ktoré sú ohrozené segregáciou na základných školách, pochádza z Košického kraja.

Odporúčania školskej inšpekcie

Zo spolupráce medzi občianskym združením eduRoma a školskou inšpekciou vzišlo niekoľko výziev pre základné školy. Riaditeľom základných škôl inšpekcia odporúča zabrániť vzniku segregačných praktík a vyzýva, aby dôsledne uplatňovali obsah a ciele multikultúrnej výchovy. Základné školy majú žiakom zabezpečiť aj vzdelávanie učiteľmi a asistentmi učiteľov, ktorí ovládajú rómčinu, aby sa minimalizovala jazyková bariéra. Ďalej inšpekcia odporúča základným školám, aby predchádzali rizikovému správaniu sa žiakov a podporili vzdelávanie pedagogických a odborných zamestnancov v oblasti výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. Ako sa riaditelia slovenských základných škôl postavia k týmto odporúčaniam, ukáže nadchádzajúci školský rok.

- Reklama -