Peugeot 205: Číslo, ktoré sa stalo legendou!

0

Do histórie značky Peugeot sa nezmazateľne zapísal rok 1983.  V tento deň totiž predstavili legendárny model 205. Auto, ktoré ukotvilo značku v modernej ére nielen ako produkt, ale aj z pohľadu marketingu a motoristického športu.

Peugeot 205 Turbo 16 sa preslávil v súťažiach rely. Foto: Peugeot

História auta je často v prvom rade históriou mužov a žien, ktorí ho navrhli. Príbeh modelu Peugeot 205 je úzko spätý s príbehom Jeana Boillota. Bol to on, kto prišiel s ambicióznym projektom vytvoriť nové kompaktné auto, ktoré by však bolo niečím oveľa viac než malým autom určeným do mesta. Malo sa stať viacúčelovým automobilom vhodným do mesta aj do terénu, schopným odviezť menšiu rodinu a navyše cenovo dostupným…, skrátka autom, ktoré vyhovie takmer všetkým nárokom.

Vlastný dizajn

Z hľadiska dizajnu, technológií aj marketingu bol Peugeot 205 významným míľnikom. Zatiaľ čo väčšina predchádzajúcich modelov značky bola navrhnutá dizajnérskym štúdiom Pininfarina, v tomto prípade to boli dizajnéri zvnútra spoločnosti na čele s Gérardom Welterom, ktorí vyhrali internú súťaž a priniesli oveľa modernejší a uhladenejší dizajn (Pininfarina získal  ako „satisfakciu“ zákazku na navrhnutie modelu Peugeot 205 kabrio). Tento nový dizajnérsky prístup priniesol niektoré charakteristické prvky, ktoré sa neskôr začali objavovať na ďalších modeloch, ako napríklad maska ​​chladiča s horizontálnymi lamelami a horizontálny pás, prepájajúci zadné svetlá. Interiér vytvoril legendárny návrhár Paul Bracq.

Prvý vysokovýkonný malý diesel 

Peugeot 205 formálne odštartoval vstup značky do modernej éry: bol kompaktný, ale zároveň priestranný, vďaka karosérii hatchback praktický a popri tom aj úsporný a prispôsobený na akékoľvek použitie… Predovšetkým to však bolo prvé auto značky, kde bola vzadu využitá torzná tyč s cieľom zväčšiť priestor pre cestujúcich. Tiež to bolo prvé auto, ktoré využívalo novú rodinu motorov, konkrétne, štvorvalcový motor s objemom 1 769 cm3 s výkonom 60 koní. Vďaka čomu sa Peugeot 205 stal prvým malým francúzskym dieselovým automobilom a najmä prvým malým dieselovým modelom, ktorý ponúkal rovnaký výkon ako benzínové motory, len s oveľa nižšou spotrebou (v priemere 3,9 l/100 km). Zároveň bol prvým malým modelom značky Peugeot, ktorý dostal takú širokú a pestrú paletu motorov – od 45 do 200 koní! – a automatickú prevodovku, ktorá v tom čase na trhu rozhodne nebola samozrejmosťou.

Dizajn auta je dielom firemných tvorcov, ale model kabrio pochádzal zo slávnej dielne Pininfarina. Foto: Peugeot

Skutočný šampión

Motoršport bol mocným nástrojom na propagáciu modelu Peugeot 205. V roku 1984 sa model premiérovo zúčastnil majstrovstiev sveta v rely WRC v rámci slávnej skupiny B – a to s ikonickým modelom 205 Turbo 16. Počas tejto premiérovej sezóny si získal veľký obdiv Ari Vatanen vďaka svojím trom víťazstvám v pretekoch rely. V rokoch 1985 a 1986 získala značka vďaka modelu Peugeot 205 Turbo 16 Pohár konštruktérov a titul majstra sveta v kategórii jazdcov patril najprv Timovi Salonenovi a potom Juhaovi Kankkunenovi. Keďže na konci roku 1986 skupina B skončila, sa Peugeot zúčastnil s modelom 205 T16 legendárneho rely pretekov Paríž – Dakar. V rokoch 1987 a 1988 slávne vytrvalostné rely preteky vyhral najprv za volantom s Ari Vatanenom a následne s Juhom Kankkunenom.

Autu nechýbalo pohodlie až luxus. Foto: Peugeot

V roku 1998, po dlhej a bohatej 15-ročnej kariére a 5 278 050 vyrobených kusoch, Peugeot 205 ukončil svoju púť. V mysliach automobilových nadšencov zostane navždy „božským číslom“ značky Peugeot. Číslom, ktoré položilo základy pre výnimočný rad úspešných mestských automobilov Peugeot 206, 207 a 208.

- Reklama -