TEST Renault Arkana e-Tech Hybrid: Pod kapotou srdce z formuly 1

0
Renault Arkana je príjemným prekvapením Renaultu. Je to pekné a štýlové auto s modernou hybridnou technológiou. Foto: netcarshow.com

Renault Arkana určite patrí k najemotívnejším autám vo svojej kategórii. Štýlové SUV kupé oslovilo tisíce zákazníkov najprv v Rusku. Možno aj nečakaný veľký záujem o toto auto priviedlo zmenenú Arkanu aj do Európy. S technológiou pohonu získaného zo série Formuly 1 prichádza hybrid s mnohými jedinečnosťami.

Pôsobivá karoséria žiadaného kupé

Moderné, úsporné a štýlové auto, ktoré sa jednoducho musí páčiť. Foto: netcarshow.com

Arkana spája elegantné línie a robustný štýl. Jedinečný dizajn je výsledkom elegantnej karosérie, vysokej svetlej výšky a špičkového interiéru. Ešte silnejší a športovejší je vo verzii R. S. Line. Na prvý pohľad zaujme športová predná maska, špecifické disky kolies s červenými detailmi, dvojitá koncovka výfuku a ďalšie vychytávky. Nový Renault Arkana, ktorý svojím jedinečným konceptom úplne mení zavedené pravidlá, predstavuje vozidlo s medzinárodnými ambíciami, ktoré dobýva bohato sa rozvíjajúci segment C.  Renault s novým vozidlom Arkana je prvým nešpecializovaným výrobcom, ktorý ponúka SUV kupé v Európe, a to v kategórii dosiaľ vyhradenej pre prémiové značky. Francúzska dizajnérska škola sa prejavila nielen tvarom karosérie, ale aj zaujímavými svetlami vpredu i vzadu. Zdá sa, že cestu k úspechu má zaručenú.

Interiér premianta

Interiér Arkany je inšpirovaný modelom Captur. Palubná doska je vyhotovená skutočne z kvalitných materiálov, nechýba jej kvalita spracovania a vynikajúca ergonómia. Je príjemne atraktívna a pôsobí veľmi dobre. V Arkane nechýba množstvo odkladacích priestorov, chválime aj samostatné tlačidlá na ovládanie základných funkcií a panel klimatizácie s otočnými ovládačmi. Dotykový infotainment s prehľadnou grafikou mal v porovnaní s predchádzajúcimi testovanými modelmi aj rýchlejšie reakcie. Sedadlá sú veľmi pohodlné, dobre tvarované a vytvorené s kvalitných materiálov. Možno mierne bude tlačiť na koleno stredový tunel s ovládačom prevodovky.

Celá palubná doska ako aj celá kabína využíva na túto triedu kvalitné materiály a je dobre spracovaná. Nájdete tu mäkčené plasty, bočné obklady dverí obšité v eko koži a dojem zlepšujú aj detaily verzie R. S. Line. Cestujúci na zadných sedadlách budú mať mierne stiesnený pocit pre zvažujúca sa strechu. To už je daň za karosériu kupé. Oproti benzínovej verzii je hybridná verzia skromnejšia s batožinovom priestore. Hybrid pre zástavbu batérie ponúka “iba” 480 litrov. Podlaha je trochu vyššie, pod ňou zasa už neostalo miesto na dojazdovú rezervu. Auto je však dobre odhlučnené a v kabíne sa budete cítiť príjemne.

Srdce s tromi motormi

Cestujúci vzadu budú mierne limitovaní zvažujúcou sa strechou modelu kupé. Foto: netcarshow.com

Základom hybridného pohonu v Arkane je atmosférické benzínové srdce 1.6 SCe zo spoločného vývoja s Nissanom. Dodáva výkon 94 koní, ale to nie je všetko. K zvýšeniu výkonu mu účinne pomáhajú dva elektromotory. Menší elektromotor má výkon 20 koní a plní úlohu štartéra a generátora. Väčší je súčasťou prevodovky a produkuje ďalších 49 koní. Kombinovaný výkon hybridu E-Tech je tak 143 koní. Batéria je ukrytá nad zadnou nápravou pod podlahou kufra a má kapacitu 1,2 kWh. Zaujímavosťou je, že je batéria aktívne chladená vodou. Ďalšou zaujímavosťou je záruka výrobcu na batériu osem rokov alebo 160 000 km. Počas tohto času nesmie klesnúť kapacita batérie pod 63 %, inak ju vymenia. Najzaujímavejšou časťou hybridov E-Tech je použitá prevodovka. Ide o automatickú sekvenčnú skriňu bez spojky, ktorá na trhu nemá obdobu. Spaľovací motor využíva štyri prevodové stupne, elektromotor sa pripája cez ďalšie dva prevodové stupne. Spojka chýba, radenie prebieha prostredníctvom elektronických aktuátorov a o synchronizáciu sa stará elektromotor. Hybridy E-Tech sa rozbiehajú stále na elektrinu. Teoretickou výhodou je komfortné, plynulé a zároveň rýchle radenie, jednoduchosť a nízka hmotnosť. Elektromotor a spaľovací motor vedia využívať „svoje“ prevodové stupne nezávislé od seba. Vďaka tomu mohli inžinieri Renaultu naprogramovať až pätnásť rôznych pracovných režimov prevodovky. Menia sa automaticky. Celý, i keď trošku zložitý pohonný systém, má spotrebu benzínu priemerne 5,4 litra na sto kilometrov, ale dá sa aj pri pokojnej a úspornej jazde jazdiť v meste o liter menej a na okresných cestách 4,9 litra. Na diaľnici pri plnom plyne približne 7,2 litra. Aj to je však spotreba viac ako obdivuhodná.

- Reklama -