TEST Toyota Yaris Cross: Malé a mimoriadne účinné, ale skutočné SUV

0
Toyota Yaris Cross je zaujímavé malé SUV. Foto: netcarshow.com

V tejto kategórii je vďaka záujmu motoristov mimoriadne plno. Prísť s niečím novým a jedinečným je viac ako ťažké. Toyota však dokázala svojím modelom Yaris Cross vyniknúť. Poďme sa pozrieť ako.

Karoséria

Predná časť vozidla pôsobí mohutne až agresívne. Foto: netcarshow.com

Drsné proporcie sa nemusia na prvý pohľad páčiť každému. Nás však zaujala hneď predná maska. Je nezvyčajne vysoká, podobne ako kapota. Mohutný predný diel karosérie, hranaté blatníky a masívna plastová ochrana spodku karosérie dodávajú autu drsný vzhľad. To však nebolo všetko, čo bolo naozaj veľké. K tomu treba dodať, že 18-palcové kolesá sa zdali byť proporčne k veľkosti auta naozaj mohutné. V porovnaní s “bežným” Yarisom je “crosska” o 25 mm vyššia a dosahuje svetlú výšku 170 mm. Proporcie skutočného SUV však napokon pôsobia celkom zaujímavo. Predná maska pôsobí ako celok agresívne, ale zaujímavo. Treba ešte dodať, že auto zboku pôsobí nezvyčajne vysoké, plastové lemy blatníkov sú dominantné, zadná časť vozidla sa začína oblým spojlerom. Svetelná výbava auta je takisto pôsobivá. Nechýbajú vertikálne denné diódy či zadné svetlá spojené peknou lištou po celej šírke piatych dverí. Prekvapili ma aj spätné zrkadlá uchytené na masívnych úchytoch. Akoby si auto trúflo aj do ťažkého terénu.

Interiér

Autu nemožno uprieť kvalitnú prístrojovú dosku s ľahko dostupnými a intuitívnymi ovládačmi. Foto: netcarshow.com

Mierne prekvapenie sme zažili po nastúpení do vozidla. Spomínané veľké proporcie dávali predpoklad, že interiér bude priestranný. Nie je tak.  Nastupuje sa do auta vďaka výške karosérie absolútne komfortne, ale vnútri pochopíte, že auto vychádza z modelu Yaris, ktorý patrí k najmenším v tejto triede. Najmä v šírke je to citeľné. Ale čo by sme chceli od malého auta, však? Kabína je spracovaná robustne, čo je pre SUV pochopiteľné, ale pocitu stiesnenosti sa nezbavíte. Široké predné stĺpiky a mierne predsunutá strechy obmedzujú výhľad nielen do strán, ale aj do výšky, napríklad na semafory. Na druhej strane oceňujeme pohodlné sedadlá, perfektný volant, kvalitu použitých materiálov, vrátane mäkkého čalúnenia časti palubnej dosky a výplne dverí. Jednotku s hviezdičkou si Toyota zaslúži aj za veľký prístrojový panel, ktorý tvorí sčasti displej s analógovým zobrazením rýchlosti a tri ručičky. Perfektný je aj infotainment, ktorý akoby ani nepatril do auta tejto triedy. Mali sme k dispozícii auto vo výbave Executive, v ktorej nechýbala veľká a prehľadná deväťpalcová dotyková obrazovka. Samostatný panel klimatizácie bol však vynikajúci.

Napokon, sedadlá a dosiahnuteľnosť všetkých ovládačov bolo prehľadné a intuitívne. Darmo, Toyota je v tomto smere lídrom v tejto oblasti. Nechýbalo ani množstvo odkladacích schránok alebo priestor pre mobil pod displejom. Zdá sa, že Toyota mohla pri prestavbe Yarisu predĺžiť rázvor. Získal by sa priestor najmä pre zadných pasažierov. Pohodlnejšie sa vzadu usadia nanajvýš dvaja dospelí cestujúci. Ocenili sme delenie operadiel zadných sedadiel. Sú v netypickom pomere 40: 20: 40 percent, čo zlepšuje variabilitu.

Motor či skôr motory?

Zboku auto pôsobí vysoké a schopné prekonávať aj stredne ťažké terény. Foto: netcarshow.com

K dispozícii sme mali hybridnú verziu, na ktorú sme sa po vynikajúcich skúsenostiach s inými hybridnými modelmi tohto výrobcu naozaj tešili. Testovali sme auto, ktoré malo pod kapotou atmosférický štvorvalec s objemom poldruha litra Dynamic Force. Motor má vysokú účinnosť a spolu s elektromotorom dodávajú oba agregáty 85 kW. Je to typická štvorkolka, ktorá však nie je trhačom asfaltu. Funkciu štvorkolky dopĺňa zadný elektromotor, ktorý má však “iba” štyri kilowaty výkonu. Tie “pracujú” krátko a iba pri rozjazde a na klzkých povrchoch. Akonáhle však zadné kolesá získajú potrebnú trakciu, zadný elektromotor sa vypne a je v “akcii” iba zopár sekúnd. Pri zapnutí režimu Trail alebo na nespevnené povrchy Snow sme získali dlhšiu činnosť zadného elektromotora, ale aj tak sa nedá hovoriť o permanentnej štvorkolke. Touto motorovou výbavou je to síce spoľahlivý hybrid, ale pre menší výkon je spaľovací motor častejšie dominantný. Prínos štvorkolky si všimnete aj pri prudkom zrýchlení, napríklad na mokrom povrchu, kde získa Yaris Cross viac istoty a lepšie odoláva preklzu. Spaľovací motor je však pomerne hlučný a spolu ani spotrebu veľmi neovplyvnili.

Zadná časť vozidla má zaujímavý svetelný podpis s dominujúcou lištou po celej šírke piatych dverí. Foto: netcarshow.com

My sme dokázali jazdiť maximálne so spotrebou 5,3 litra, ale napríklad na diaľnici je to aj o liter viac. Napriek tomu nás Toyota Yaris Cross prekvapila odvahou ponúknuť zaujímavý vzhľad, príjemné jazdné vlastnosti a predstavuje výnimočné auto s pohonom oboch náprav, kompletným balíkom asistenčných systémov. Ak však nepotrebujete štvorkolku, lepšou voľbou bude dvojkolka. Cena je tiež pomerne vysoká. Za mestské SUV si v tomto prípade pripravte 28 390 eur. Kvalita sa však autu nedá uprieť. Napokon, je to výrobok automobilky, ktorá predáva v celom svete najviac svojich výrobkov.

- Reklama -