TEST Škoda Fabia: Väčšia, krajšia a hlavne dokonalejšia

0
Nová Fabia je vo všetkých rozmeroch väčšia ako jej predchodca. Foto: autor

Štvrtá generácia u nás roky najpredávanejšieho auta Škoda Fabia prišla na trh iba s benzínovými motormi. Ich ponuka je však pomerne bohatá. Nová Fabia urobila ďalší krok k vyššej kvalite.

Karoséria

Predná maska je krajšia a esteticky pôsobia aj spodné výduchy vzduchu na spodnom spojleri. Foto: autor

Základné obrysy zostali zachované okrem toho, že strecha vozidla sa dozadu mierne zvažuje viac ako predchádzajúca generácia. Oproti predchodcovi je dĺžka väčšia o 111 mm a rázvor osí kolies vzrástol o 94 mm na 2 564 mm. Automobil je teraz o 48 mm širší – celková šírka je 1 780 mm. Zväčšenie vonkajších rozmerov sa premietlo aj do zväčšenia vnútorného priestoru. Objem najväčšieho batožinového priestoru v triede vzrástol o 50 litrov na 380 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel maximálny objem dosahuje 1 190 litrov. Iné sú svetlá vpredu i vzadu a na bokoch predného spodného spojlera sú estetické prúdnice vzduchu. Pribudla aj jemná spodná priehlbina tiahnuca sa cez obidve dvere. Pôsobí esteticky a vkusne. Malý zadný strešný spojler iba dodáva autu pôsobivý vzhľad.

Interiér

Interiér vozidla je moderný, a napriek tvrdším plastom pôsobí príjemne. Foto: autor

Zväčšenie vonkajších rozmerov sa výrazne prejavilo na väčšom vnútornom priestore. Najmä vzadu si už ani traja dospelí cestujúci nebudú musieť sťažovať na málo miesta na nohy. Napomáha tomu mierna vychytávka. V krytoch blatníkov konštruktéri urobili vnútri malú priehlbinu, ktorú možno využiť ako lakťovú opierku. Navyše sklon operadiel je výrazne vo väčšom uhle, takže to prispieva k pohodlnejšiemu usadeniu. Takéto maličkosti sa zdajú byť zanedbateľné, no verte, sú mimoriadne účinné. Prístrojová doska je zaujímavejšia, výrazné sú okrúhle krajné výduchy ventilácie. Plasty sú síce tvrdšie, no v slušnej kvalite a so zaujímavou štruktúrou. Tvary palubnej dosky vychádzajú zo Scaly, tá však má mäkčenú vrchnú časť, zatiaľ čo Fabia tvrdú. Vďaka remeselnej kvalite je však kvalitnejšie spracovaná. Predné sedadlá sú kvalitné a nechýba im ani bočné držanie. Ovládače sú ergonomicky umiestnené a ľahko dostupné. Žiadny labyrint, ale strohá funkčnosť. Pomerne dosť kritizovaná je rukoväť na dverách. Zdá sa, že toto si naozaj konštruktéri mohli odpustiť. Nie je to ani pekné a ani veľmi funkčné.

Zadný priestor je priestrannejší a väčší sklon zadných operadiel prispieva k pohodliu. Foto: autor

Obyčajné „madlo“, ktoré by asi lepšie nahradila rukoväť na dverách. Pozitívne je umiestnenie výduchov ventilácie v stredovom tuneli pre cestujúcich vzadu. Nová Fabia má však o 50 litrov väčší kufor. K tomu treba pripočítať ďalšie plusy – množstvo uchytení prípadnej sieťky na batožinu alebo jednoduchý ťah, pri ktorom odchýlením koberčeka na dne kufra získate miesto, do ktorého pokojne uložíte nákup, ktorý sa neprevráti. Ďalšia maličkosť, ale ako účinná!

Motory

K dispozícii sme mali dve Fabie. Obe poháňal litrový preplňovaný trojvalec. Prvá z nich mala výkon 95 koní s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Treba povedať, že tento motor je síce slabší, ale na bežnú a pokojnú jazdu plne stačí. Nečakajte žiadne rýchle akcelerácie, ale auto sa odmení príjemnou spotrebou. Priemernú spotrebu sme počas testu dosiahli 5,3 litra, no pri jazde mimo mesta sme dosiahli 4,6 litra na sto kilometrov. Podľa nás je tento motor jeden z najúspornejších trojvalcov, aké sme kedy testovali. Dokonca sme zaregistrovali, že ani pri obsadení auta piatimi osobami sme veľmi tieto hodnoty neprekročili.

Svetelný podpis full LED svetiel nemá bočne zatmievanie. Foto: autor

Druhá Fabia mala pod kapotou silnejší preplňovaný trojvalec s výkonom 110 koní, ale so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Tu už, logicky, bola akcelerácia výrazne lepšia. Aj spotreba však narástla takmer o liter. Tá sa pohybovala v rozmedzí od 5,5 do 6,3 litra na sto kilometrov. Pri ručnom radení sme si užili aj dosť zábavy, hoci toto auto na to určené určite nie je. Schopnosti však na to má. Ak by som sa mal rozhodnúť, tak by som určite volil auto s automatom.

Dojmy

Prístrojovej doske dominuje digitálna obrazovka, na ktorej ovládanie si treba zvyknúť. Foto: autor

K pohodliu prispieva aj množstvo asistenčných systémov. Virtuálna obrazovka bola síce novinkou, ale chvíľu mi trvalo, kým som si na ňu zvykol. Interiér možno bez pochýb zaradiť na špičku segmentu B. Je kvalitný, dostatočne odhlučnený, ergonomicky výborne navrhnutý a ponúka aj dostatok odkladacích priestorov a niekoľko praktických riešení, ktoré konkurenti nemajú. Nárastom rozmerov sa pomaly hlási o vstupenku do vyššieho segmentu. Škoda, že emisné normy natrvalo pochovali možnosť, aby z Fabie mohlo byť aj kombi. Škoda, no auto je napriek tomu vhodné aj pre väčšie rodiny. Jazda s týmito autami je príjemná a bezproblémová. Stačí sa rozhodnúť – silnejšiu či slabšiu verziu. Ani jedna nie je zlou voľbou.

- Reklama -