Nový Land Rover Defender 90: Definícia tradičnej dokonalosti

0
Foto: netcarshow.com

V rámci modernizácie sa pod kapotu nového Defenderu 90 dostal trojlitrový naftový šesťvalec. My sme si vyskúšali z troch výkonových variant stredný z nich označovaný ako D250. S krátkou verziou karosérie nazvanou Defender 90 sme vyskúšali veľmi dynamické a až dokonalé auto.

Foto: Land Rover

Defender sa vyrába v dvoch parametrových veľkostiach – trojdverový 90 a päťdverový  označený číslicou 110. Krátka verzia zaujala vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, obrovskou dynamikou, obratnosťou a pohodlím. S pôvodným Defenderom z roku 1948 má dnes nový terénny automobil už málo spoločných rysov. Napokon, aj nový Defender už nie je určený primárne na zdolávanie ťažkých a náročných terénov. Neznamená to však, že by sa ich bál. Je však z kategórie finančne náročných vozidiel, a tak si každý majiteľ dobre rozmyslí, či ho bude “otĺkať” v najnáročnejších terénnych podmienkach. Napokon nový Defender už nie je skôr  typický off-road ako jeho predchodca, ale už prémiové vozidlo SUV pre najnáročnejších.

Pôsobivý a moderný dizajn

Azda najvýraznejší podobný rys z predchodcami je hranatá forma karosérie, krátke previsy a svetlá výška. Inak je všetko modernejšie a viacúčelové. Samonosná karoséria je postavená na hliníkovej platforme D7x. Karosériu podopiera lichobežníková predná náprava s nezávislým zavesením zadných kolies. Oproti predchodcovi, ktorého karoséria stala na rebrinovom ráme, je podľa údajov výrobcu novinka torzne trikrát tuhšia a proklamuje, že ide o najpevnejšie auto, aké kedy vyrobili.  Z jednoúčelového offroadu stal hádam najuniverzálnejším autom trhu. Vďaka modernej architektúre a elektroniky tradičné offroady prekonáva.

Foto: netcarshow.com

Prednej časti vozidla dominuje masívna maska chladiča s chromovou lištou. Namiesto tradičných okrúhlych svetlometov má nový Defender polkruhové full-LED svetlomety pripomínajúce oči šelmy. Na kapote, podobne ako v prípade klasicek legendy, sa nachádzajú “rohože” umožňujúce postaviť sa na kapotu bez jej poškodenia. Neskúšal som to, lebo plastové stupačky nebudili vzhľadom na moju hmotnosť dôveru. Podľa mňa je to iba dizajnový prvok. Podobne sú na tom mriežky po bokoch karosérie. Dvere sú dostatočne veľké, hranaté bez zbytočných dizajnových výstrelkov. Vzadu nájdete moderné 3D brzdové svetlá. Klasické je aj otváranie zadných dverí do boku, na ktorých je upevnené plnohodnotné rezervné koleso.

Interiér z kategórie superlatívov

V kabíne sa budete cítiť naozaj ako v prémiovom segmente iných značiek. Nechýbajú malé úzke okná v rohu strechy a boku karosérie, ktoré sú takisto odkazom na minulosť.

Foto: netcarshow.com

Sedadlá sú príjemné, ale chýba im bočné držanie. Vodič sedí pomerne vysoko, čo mu umožňuje priam dokonalý výhľad dopredu i do bokov. Neprekážajú ani predné stĺpiky a ak by toto všetko nestačilo, vypomôžu skutočne masívne spätné zrkadlá ako z kamiónov. Výhľad dozadu nie je však až taký dokonalý, k dispozícii je však kamerový systém. Práve ten považujem za najlepší z áut na našom automobilovom trhu. Volant je masívny s ovládaním médií, tempomatu alebo vyhrievania. Interiéru dominuje prehľadný displej, ktorým sa dajú iniciovať najmodernejšie asistenčné systémy,  klasické budíky tu budete hľadať zbytočne. Desaťpalcovým displejom sa dá ovládať množstvo funkcií, samozrejmosťou je výkonný palubný počítač s bohatým obsahom informácií. Ovládanie vozidla je intuitívne a veľmi jednoduché. Zadné sedadlá sú takisto pohodlné a dostatočne veľké. Dajú sa sklopiť a zväčšiť batožinový priestor na slušných 972 litrov, ale rovnú plochu nečakajte. Prekáža hliníkový schodík a plocha je mierne zošikmená. V základnej polohe sedadiel je to mierne povedané málo – 397 litrov. V krátkej verzii je to však logické. Okrem toho je v aute skutočne veľké množstvo odkladacích priestorov menších i väčších.

Motor, ako sa patrí

Trojlitrový mild-hybridný dieselový šesťvalec Ingenium využíva elektrickú pomoc 48 V siete s integrovaným štartérom-generátorom a malou batériou pod zadnými sedadlami, ktorá ukladá energiu získanú pri rekuperácii. Následne ju generátor využíva pre elektrický doping spaľovaciemu motoru. Aj vďaka elektrickej pomoci je trojliter použiteľný prakticky už od 1250 ot/min, pri ktorých má dostatok výkonu. Krútiaci moment 570 Nm je dostupný už od 1250 ot/min a maximálny výkon nami testovanej výkonovej verzie trojlitra 249 k auto dosiahne pri 4000 ot/min. Maximálna rýchlosť je 188 km/h a zrýchlenie na stovku trvá len 8,0 s. Výborná je osemstuňová meničová prevodovka. Necháva auto pokojne zrýchľovať a citeľne mu pomáha hybridný systém s elektromotorom. Motor má neuveriteľne kultivovaný prejav a je až neuveriteľné, ako dokáže aj pri nízkych otáčkach poskytnúť až 140 Nm krútiaceho momentu. Jazda s takmer 2,3 tonovým autom je nesmierne pohodlná a plynulá. V meste sme dosiahli spotrebu 8,6 litra, mimo mesta ani nie sedem litrov. Zdá sa, že mild-hybridná technológia s kvalitnou rekuperáciou urobila svoje. Priemerne sme dosiahli spotrebu 8,1 litra. A to pri “hranatom” aute s vysokým odporom vzduchu je naozaj výborný výsledok.

Foto: netcarshow.com

Vynikajúci podvozok, dokonalé pruženie na vzduchových vankúšoch na ceste i v teréne sú priam bezchybné. Defender sa nebojí ani brodenia. Dokáže prejsť brod až do hĺbky 90 cm a zvládne aj stúpanie 45 stupňov. Svetlá výška je nastaviteľná v rozmedzí od 216 do 291 mm. Jazdiť v takomto nádhernom, modernom a kvalitne spracovanom aute je pôžitok, ktorý stojí za to.

- Reklama -