TEST Hybrid Hondy HR-V, ktorý dáva zmysel

0
Nová generácia Hondy HR-V je SUV s vynikajúcim hybridným systémom e:HEV. Foto: netcarshow.com

Súčasný automobilizmus je doslova na rozhraní. Elektromobilita sa rozširuje priam závratným tempom, ale obmedzenia áut s čistým elektrickým pohonom stále narážajú na problémy s kapacitou batérií, nedostatočným dojazdom, cenou i slabou infraštruktúrou nabíjacích stojanov. Ako ďalej sa pokúšajú výrobcovia rôznymi spôsobmi. Menej i viac účinnými. K tej druhej skupine určite patrí japonská automobilka Honda a jej systém e:HEV.

Nezameniteľný vzhľad hybridného modelu HR-V. Foto: netcarshow.com

Systém, ktorý funguje

Vyskúšali sme tento pokročilý systém v najnovšej verzii modelu HR-V. Úplne nový model HR-V má súčasnú karosériu kupé-SUV, ktorá je príťažlivá jednoduchosťou dizajnu, zatiaľ čo jeho mimoriadne priestranný a všestranný interiér, v ktorom sa pohodlne sedí a je orientovaný viac na užívateľa. Táto presvedčivá kombinácia vďačí za mnohé kompaktnej integrovanej technológii pohonných jednotiek a centrálnemu usporiadaniu palivovej nádrže. HR-V je vybavené pokročilým hybridným pohonným ústrojenstvom Honda e:HEV ktoré dáva obľúbenému kompaktnému SUV značky Honda dokonalú kombináciu účinnosti a výkonu. Tento pohon si získal uznanie za kombináciu výkonu a účinnosti elektrického vozidla s použiteľnosťou konvenčne poháňaných automobilov. Pohonná jednotka e: HEV pozostáva z dvoch kompaktných a výkonných elektromotorov, ktoré spolupracujú s benzínovým motorom DOHC i-VTEC s objemom 1,5 litra DOHC s Atkinsonovým cyklom, lítium-iónovou batériou a inovatívnou prevodovkou s pevným prevodom spojenou s riadiacou jednotkou výkonu. Systém ťaží z pokroku, ktorý bol dosiahnutý počas 20 rokov hybridného vývoja v oblasti cestných automobilov Honda a Formuly 1. Pri inštalácii do modelu HR-V je výkon motora e:HEV zvýšený z 80 kW (109 koní), ako pri modeli Jazz, na celkový výkon 96 kW (131 koní) a krútiaci moment 253 Nm.

Systém e:HEV v modeli HR-V je kompaktnejší ako v modeli Jazz a má vyšší stupeň hustoty energie, ktorý mu umožňuje vytvárať vyšší krútiaci moment. Počet článkov v batérii sa zvýšil o 25 %, čo umožnilo zväčšiť kapacitu a nasadenie elektrickej energie na 80 kW modelu Jazz, pričom riadiaca jednotka napájania (PCU) je teraz zmenšená a integrovaná do motorového priestoru a namiesto vzduchom je chladená vodou, čo umožňuje lepšie riadenie tepla. Znížil sa aj prevodový pomer medzi elektromotorom a kolesami , čo ešte viac zlepšuje dynamické vlastnosti modelu HR-V. Výsledkom je plynulé a pohodlné cestovanie nielen cez mestské oblasti, ale aj pri jazde vysokou rýchlosťou na diaľnici. Model HR-V produkuje emisie CO2 od 122 g/km (WLTP), má spotrebu paliva 5,4 l/100 km (WLTP) a zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 10,6 sekundy. Systém sa líši v tom, ako sa jeho tri jazdné režimy hladko striedajú, aby zaistili optimálny výkon každého komponentu pri jazde v meste aj na diaľnici. Inteligentná elektronická riadiaca jednotka automaticky a neustále cykluje medzi elektrickým pohonom, hybridným pohonom alebo motorovým pohonom podľa toho, ktorý režim spotreby paliva je v danej konkrétnej jazdnej situácii najefektívnejší.

Pohonná jednotka umožňujúca výraznú úsporu paliva. Foto: netcarshow.com

Odozva podobná elektrickému vozidlu

Na zvýšenie zážitku podobného EV môžu vodiči zvoliť na prevodovke aj prevodový stupeň B. Ten ponúka voliteľné úrovne rekuperácie energie pri dobehu alebo brzdení. Úroveň rekuperácie energie a výslednú silu spomaľovacieho účinku je možné v bežnom režime D podstatne zvýšiť pomocou páčiek za volantom. Presun medzi týmito jazdnými režimami – vrátane štartovania motora na výrobu elektrickej energie – je pre cestujúcich takmer nepostrehnuteľný. Prevodovka s pevným prevodom namiesto použitia konvenčného systému s deleným výkonom s planétovou prevodovkou, ktorá spôsobuje vysoké trenie, vytvára oveľa menšie trenie, čo v konečnom dôsledku pri jazde na čisto elektrický pohon vedie k menšej spotrebe energie. Je veľmi dôležité, že vysoko účinný systém s pevným prevodom Honda dosahuje v mestách vyšší podiel doby jazdy na čisto elektrický pohon, ako ostatné hybridy, ktoré sa dnes predávajú.

Uplatňovanie „hybridných“ skúseností Formuly 1

Technológia hybridného systému e: HEV sa inšpirovala programom víťaznej hybridné pohonné jednotky Formule 1 spoločnosti Honda a využíva technické skúseností z tímu motoristického športu. Vďaka tomu dosahuje bezkonkurenčnú energetickú účinnosť na ceste. Výsledkom je, že nový model HR-V e: HEV ponúka výnimočnú účinnosť a výkon v širokej škále jazdných podmienok.

Infografika systému e:HEV. Foto: Honda

„Hybridné“ dedičstvo

Pôvodný model Honda Insight 1999 vytvorila spoločnosť Honda ako vozidlo s najvyspelejšou hybridnou technológiou na svete. Tento vôbec prvý hybridný model ponúkaný na predaj v Európe predstavil systém Integrated Motor Assist (IMA) značky Honda, ktorý sa spoliehal hlavne na spaľovací motor a pomoc elektromotora a rekuperáciu brzdnej energie využil na zvýšenie akcelerácie a zníženie spotreby paliva. Spoločnosť Honda pokračovala vo vývoji svojej hybridnej technológie. Pokrokový dvojmotorový systém e:HEV sa teraz používa v modeloch Jazz, CR-V, v úplne novom modeli HR-V a v najnovšej 11. generácii modelu Civic.

- Reklama -