TEST Citroën e-Berlingo: Pokračovateľ tradície s novým srdcom

0
Na prvý pohľad je elektrický Citroen Berlingo na nerozoznanie od jeho súrodencov so spaľovacími motormi. Foto: archív

Jeden z najúspešnejších modelov francúzskej automobilky Citroën je určite aj model Berlingo. Prvýkrát sa na cesty vybral v roku 1996 a teraz je na svete jeho tretia generácia. Stal sa pokračovateľom veľmi úspešnej histórie malých úžitkových vozidiel značky.

Dizajn

Odborníci o ňom hovoria ako o aute s originálnym až hravým dizajnom. Najnovšia generácia modelu Berlingo sa spolieha na tradičné praktické tvary karosérie, ale určite ho nemožno označiť za málo originálne. Elektrické ë-Berlingo sa od klasických spaľovacích súrodencov reálne odlišuje v drobných detailoch. Zachované je typické usporiadanie delených svetlometov, ktoré dopĺňa dvojica pochromovaných lamiel. Tie v centrálnej časti efektne formujú fabrické logo na zaslepenej prednej maske  Na pohon v útrobách upozorňuje decentné písmenko ë v kontrastnej farbe. Modrú farebnú schému ponúkajú aj ozdobné prvky robustného predného nárazníka s výraznou plastovou ochranou. Klasicky tvarovanú karosériu s krabicovým nádychom zadnej časti zjemňujú detaily ako napríklad tvarovanie bočného presklenia, ale aj výrazné ochranné prvky Airbump v spodnej časti oboch dverí. Nechýba ani čierne lakovanie predných stĺpikov a tradične efektné čierne 16 palcové disky kolies. Vzadu zaujmú pomerne veľké vertikálne umiestnenékoncové svetlá lemujúce pomerne veľké zadné okno. Nesmieme zabudnúť na tomto druhu vozidiel ojedinele vídaný strešný spojler takisto v čiernej farbe. Auto určite nie je typický zástupca dodávkových áut.

Interiér

Priestranný interiér vozidla umožňuje pohodlnú cestu aj na dlhé dovolenkové cesty. Foto: archív

Berlingo je snahou automobilky zachovať existenciu áut s karosériou MPV. Na prvý pohľad zaujme farebné pestré čalúnenie ale nechýbajú ani tvrdšie plastové obloženia. Nastupovanie do vozidla v druhom rade zabezpečujú masívne a priestranné posuvné dvere s elektrickým ovládaním. Sedadlá vpredu I vzadu sú dobre dimenzované, pohodlné s dobrým držaním tela. Vo vozidle je takmer rovná podlaha, čo takisto spríjemňuje cestovanie na zadných sedadlách s výklopnými stolíkmi v operadlách predných sedadiel. Jednou z najzásadnejších inovácií je plne digitálny prístrojový panel. Jeho ostrá grafika disponuje pestrým spektrom jednotlivých vyobrazovacích údajov. Nechýba samostatný systém klimatizácie, množstvo odkladacích priestorov a čerešničkou je objem batožinového priestoru 775 litrov. Testovaný Citroën ë-Berlingo vo vrcholnej výbave Shine disponuje naozaj bohatou výbavou. Bez nutnosti príplatku sú v tomto prípade k dispozícií aj prvky ako: automaticky dvojzónová klimatizácia a zadná parkovacia kamera. Už v nižších výbavách je k dispozícií kompletný balík asistenčných a bezpečnostných systémov, vrátane automatického prepínania diaľkových svetiel, vstavaná navigácia, tempomat či parkovacie senzory po celom obvode vozidla. A to nemajú ani všetky konkurenčné modely a nie je to samozrejmosťou pri autách tejto kategórie.

Motor

Plne elektrické Berlingo tvorí spoľahlivá elektrická platforma pozostávajúca z elektromotora, ktorý svoj maximálny výkon 136 koní poháňa kolesá prednej nápravy. Poznáme ju napríklad z modelu eC4. Berlingo je určené predovšetkým na jazdu v meste, ale nezľakne sa ani jazdy na diaľnici. So spotrebou, resp. skrátením dojazdu treba ale počítať. Výrobca udáva, že dojazd, ktorý asi najviac zaujíma motoristov, je vyše 350 kilometrov. Pri jazde v meste je to takmer reálne. V zimných podmienkach je to o tretinu menej ale pri rozumnom narábaní s plynovým pedálom a hlavne pri využívaní rekuperácie sa dá dojazd zvýšiť takmer na výrobcom udávané hodnoty. Nám sa to síce nepodarilo ale treba povedať, že sme jazdili v zimných podmienkach na zimných pneumatikách. Výhodou Berlinga je, že umožňuje rýchlonabíjanie na 100 kW nabíjacích stojanoch. Na 80 percent nabitú batériu budete mať za necelých 30 minút. Iné je to pri nabíjaní walboxom. Tam to trvá približne 5 hodín a domáce nabíjanie z 230 voltovej domácej siete treba považovať iba za núdzové. Viac ako 12 hodín je údaj, ktorý neoslní. Ale to je slabina takmer všetkých elektrických vozidiel. Azda vývojom nových batérií sa aj toto zmení.

Objemný batožinový priestor 775 litrov je čerešničkou na torte tohto nádherného zástupcu pomaly vymierajúcich vozidiel kategórie MPV. Foto: archív

Priemerná spotreba elektrickej energie pri kombinovanom režime jazdy dosiahla hodnotu 19,1 kWh, čo zodpovedá teoretickému dojazdu okolo 250 kilometrov. Dôležité je pracovať s akceleráciou rozumne a nezabudnúť na rekuperáciu a dojazd bez pridávania plynu. Dá sa to, auto má výbornú kinetickú zotrvačnosť. Treba sa s autom zžiť a uvidíte, že vás očarí. Mńa naozaj uspokojil. Priestranné a pohodlné rodinné eBerlingo je pripravené potešiť aj vás.

- Reklama -