TEST Dacia Spring electric: Malý, ľahký a praktický i cenovo dostupný

0
Malé a farebnými prvkami obohatené vkusné elektroauto za prijateľnú cenu. Foto: netcarshow.com

Nech si myslíme čokoľvek, éra elektromobilov je, zdá sa, neodvratná. Jazdiť s elektromobilom má však okrem ekologických aj pohodové výhody. Je jednoduché a praktické. Dacia Spring taká aj naozaj je.

Karoséria

Nabíjanie má zástrčku v prednej maske. Je to nielen praktické, ale aj ľahko prístupné. Foto: netcarshow.com

Mne pripomína najmenšiu Daciu Sandero. Spring je však plnohodnotný crossover. Je vysoký, bohato oplastované blatníky vzbudzujú rešpekt a farebné doplnky z neho robia aj pekné a vkusné malé auto. Je široké 1 770 mm, vysoké 1 510 a dlhé 3 734 mm a svetlú výšku má 150 mm. Karoséria je jednoduchá s malým prelisom prechádzajúcim do zadného blatníka a zadných dverí. Lyžiny na streche sú praktické. Veľké okno dominuje pohľadu spredu a ani zadné okno na piatych dverách nebráni vo výhľade dozadu. Spring vychádza z čínskeho Renaultu City K-ZE, ktorý sa v ríši stredu už nejaký ten čas predáva. A ten je zas elektrickou verziou indického Renaultu Kwid, ktorý je v Indii veľkým bestsellerom. Karoséria umožňuje jazdu štyrom dospelým osobám. Tak ako všetky modely tejto automobilky je auto jednoduché a zároveň praktické. Keď jeho hmotnosť nepresahuje jednu tonu, má v sebe potenciál, ktorý výrobca využil dokonale. Lacno rozhodne nepôsobí. Zaujmú LED svetlá s grafikou písmena Y, maska s reflexnými prvkami, kolesá FlexWheels, imitujúcimi hliníkové disky či plastovým prvkom na dverách. K dispozícii sme mali aj farebný balík Orange Pack s kontrastnými oranžovými dekoráciami. Auto sa mi vzhľadovo páčilo. Zaujal ma aj predný stierač. Je iba jeden s dvojitým kĺbom. Mne to aj v daždi dokázalo poskytnúť dokonalý prehľad na cestu a dianie predo mnou.

Interiér

Jednoduchosť, ale už aj vkusnosť je v tomto prípade viditeľná. Štyri sedadlá sú určené pre štyri osoby. Kufor má objem 300 litrov, ale po sklopení sedadiel vzrastie úžitkový objem na 630 litrov. Okrem toho je tu 23,1 litra odkladacích priestorov priamo v interiéri. Prístrojový panel obsahuje 3,5-palcový displej medzi analógovými ukazovateľmi, no za príplatok je pripravená 7-palcová dotyková obrazovka, slúžiaca audiu či navigácii. Konektivitu zabezpečia platformy Apple CarPlay a Android Auto. Nechýba Bluetooth, USB konektor či rozpoznávanie hlasu, aktivované tlačidlom na volante. Pripravená je tiež manuálna klimatizácia, cúvacia kamera aj elektrické nastavenie spätných zrkadiel. A, samozrejme, množstvo asistenčných systémov. O bezpečnosť sa starajú všetky v Európe vyžadované prvky, napríklad šesť airbagov, stabilizačný systém ESP, núdzové volanie, autonómne brzdy či automatické prepínanie svetiel.

Motor

Zadná časť ukrýva batožinový priestor s objemom takmer 300 litrov. Foto: netcarshow.com

Na prvý pohľad som zostal v pomykove, keďže plne elektrické auto poháňa “iba” 27 kWh batéria. Vzhľadom na to, že auto je na rozdiel od konkurenčných vozidiel ľahké, výrobca udáva dojazd 225 kilometrov. Aj v tomto prípade je to mierne nadhodnotený údaj, ale mne sa podarilo s autom poháňaným elektromotorov s výkonom 44 koní prejsť maximálne 195 kilometrov. V meste to bolo o 45 kilometrov viac. Auto je primárne určené na krátke jazdy, na diaľnici dosiahne rýchlosť maximálne 125 km/h. Aj tu je zrejmé, že na dlhé jazdy nie je určené. Zato v meste je veľmi aktívne. V režime Eco sa výkon obmedzí len na 23 kW a maximálna rýchlosť na 100 km/h, čo znamená, že dojazd vzrastie o 10 percent. Nabíjanie podporuje výkon 30 kW, čo nie je zlé. Len necelá hodina má stačiť na dobitie batérie na 80 %. Z domáceho wallboxu (7,4 kW) sa čas nabíjania predĺži na päť hodín a z bežnej siete na 14 hodín. Nabíjanie má zjednodušiť bezplatná aplikácia MY Dacia, ktorá umožňuje zistiť stav nabitia či jeho priebeh. V rýchlonabíjačke ho nabijete za menej ako poldruha hodinky, z wallboxu za menej ako 5 hodín (7,4 kW) a ak by ste ho chceli nabíjať z bežnej domácej zásuvky, zaberie vám to 14 hodín. Nabíjací konektor je umiestnený v prednej maske, priamo pod výklopným logom. Vyzerá to dobre a z hľadiska prístupu k nabíjačkám je to aj praktické.

Dacia Spring electric nie je žiadny trhač asfaltu a tak ho treba aj brať. Stovku dosiahne za 20 sekúnd a spotrebu sme počas testu dosiahli priemerne 14 kWh. Na diaľnici to bolo aj 17 kWh. Napriek týmto “skromným” parametrom je to prvé plne  elektrické auto s prijateľnou cenou. Nemusíte rátať s desiatkami tisícok eur, stačia dve. Mnou testovaný model vyjde na necelých 20 000 eur. A elektromobilita je tak u nás konečne o niečo bližšie. Keby fungovali dotácie, tak by nestálo ani desaťtisíc. Ale to už je iná kapitola elektromobility na Slovensku.

- Reklama -