Test Hyundai Ioniq 5: Auto, na ktoré sme čakali

0
Auto s čistými líniami ako vystrihnuté z budúcnosti. Foto: netcarshow.com

Napriek tomu, že v EU sa kladie priorita na zavedenie elektromobilov v čo najväčšom počte, názory motoristov sú rozdielne. Niektorí túto iniciatívu Bruselu prijímajú, iní ju zatracujú. Zdá sa mi, že zatiaľ sú k pravde bližšie tí, ktorí elektroautám neveria. Prakticky stále však máme možnosť spoznať nového „elektroedepta“ do tejto debaty. My sme vyskúšali Hyundai Ioniq 5. Je treba dodať, že predchádzajúci model Ioniq patrí stále k premiantom v tejto triede. Nová „päťka“ je už však na vyššom leveli.

Karoséria

Zadná časť je doplnená, podobne ako predné svetlomety, LED svetlami, ktoré pôsobia naozaj krásne. Foto: netcarshow.com

Na trh prichádzajú  elektromobily úplne novej generácie, ktoré už ako čisto elektrické boli vymyslené, navrhnuté a aj skonštruované. Elektrické technológie v nich sú optimalizované pre čo najdlhší dojazd a čo najrýchlejšie nabíjanie. Jedným z nich je aj Hyundai Ioniq 5. Jeho hranaté tvary evokujú vozidlo zo sci-fi. Čisté línie, ktoré nepripomínajú žiadnu konkurenciu, LED svetlá prakticky všade, veľké 20-palcové kolesá, veľké okná, vynikajúca aerodynamika. Celkovo auto originálne kombinuje hladké plne rovné plochy s ostrými uhlami. To všetko sú prednosti, ktoré Hyundai vyšperkoval naozaj do detailu ako napríklad zapustené kľučky dverí.

Kľučky auta sú zapustené a znižujú odporu vzduchu. Ovládajú sa až príliš jednoducho. Foto: netcarshow.com

Možno sa natíska otázka, keďže je tento model z hľadiska dizajnu dokonalý, čo dokážu vylepšiť konštruktéri v prípadnom facelifte. Budú mať čo robiť. Za týmto autom sa obzrie každý. Samozrejme, ak ho bude počuť, lebo jeho tichý chod je priam ukážkový.

Interiér

Keďže je auto pomerne veľké, poskytuje dostatok priestoru v interiéri. Je to aj vďaka rovnej podlahe, ktorá poskytuje dostatok miesta na kolená. Vodič a spolujazdec majú tiež rovnú podlahu, ale majú aj posuvnú stredovú konzolu, ktorá posúva aj vstavanú lakťovú opierku. Samotný systém má dva displeje, jeden pred vodičom a jeden v strede. A sú pod jedným krycím sklom s bielym povrchom. Ioniq 5 je nastavený vlastne celkom komfortne vďaka príjemným sedadlám, ale dvojtonová hmotnosť občas sprostredkuje nutnosť tuhosti. Čiže skôr športové naladenie by mohlo lákať k dynamickejšej jazde. V  kabíne sú na sedadlách, strope, obložení dverí a aj podlahe použité „eko materiály“ z recyklovaných PET fliaš, rastlinnej (bio PET) priadze, z vlnenej priadze a aj laky sú „bio“, s rastlinnými výťažkami. Ioniq 5 je prvým modelom kórejskej automobilky s funkciami rozšírenej reality na head-up displeji (AR HUD), prvým s pokročilým asistentom pre jazdu na diaľnici a využíva celý komplex pokročilých asistenčných a bezpečnostných systémov, nazvaný Hyundai SmartSense. Pobyt v takomto interiéri je takisto vstupenkou do budúcnosti. Ioniq 5 má pomerne slušný objem kufra 527 litrov a odkladací box možno nájsť aj pod prednou kapotou. Podľa druhu pohonu je to 25 alebo 50 litrov.

Motor či skôr motory

Ioniq je dostupný s batériou s dvomi kapacitami – majú buď 58, alebo 72,6 kWh. My sme testovali najvyššiu – a najdrahšiu – verziu s pohonom 4×4. Vybavená bola dvojicou elektromotorov a silnejšou z batérií, slabšia pri štvorkolke nie je k dispozícii. V takomto prípade má Ioniq 5 celkový výkon 305 koní a auto dosahuje zrýchlenie 5,2 sekundy na sto kilometrov. Viete si to užiť naozaj dokonale. Ak na križovatke na zelenú zošliapnete plynový pedál až na podlahu, budete mať pocit, že sa o vás pokúša preťaženie. Samozrejme, je to prehnané tvrdenie, ale hlavu vám do opierky zarazí okamžite.

Batožinový priestor pojme 527 litrov. Foto: netcarshow.com

Dojazd auta je deklarovaných výrobcom 460 kilometrov, ale aj tu, opäť platí, že závisí od vodiča. My sme s ľahkou nohou dosiahli 501 kilometrov pri maximálnom využití rekuperácie. Priemerne sme spotrebovali na sto kilometrov 21 kWh. Samozrejme, na diaľnici je to viac, približne 28 kWh, na okreskách pri ekonomickej jazde aj menej, asi 18 kWh. Priemer je len priemer. Auto je postavené na novej platforme a pracuje s 800-voltovým systémom, ktorý umožňuje ultrarýchle nabíjanie. Z 15 na 80 percent sme auto bez problémov dobili za 20 minút. Zaujímavosťou tiež je, že vďaka zabudovanému systému V2L L možno auto aj pri vypnutom zapaľovaní využiť a napájanie elektrobicyklov alebo kolobežiek. Jazda s týmto autom dáva tušiť, že vývoj v elektroautách kráča naozaj míľovými krokmi vpred. Možno raz aj skeptici elektromobility zmenia svoj názor. Ioniq 5 je na najlepšej ceste toto dokázať. Zatiaľ najväčšou „brzdou“ je však cena. Nami testované auto vyjde na 56 780 eur. Ale oplatí sa.

- Reklama -