Šesťdesiat rokov histórie MINI

0
Najrýchlejšie MINI John Cooper Works GP z roku 2020. Foto: netcarshow.com

Pre automobilových fanúšikov musela byť garáž na londýnskom predmestí Surbiton hotovým rajom. A v otcovej garáži sa často pohyboval 23-ročný John Cooper, ktorý si hneď po skončení druhej svetovej vojny vytvoril základ pre mimoriadnu kariéru konštruktéra pretekárskych automobilov. Jeho meno sa dodnes spája nielen s veľkými úspechmi vo Formule 1, ale aj s obzvlášť športovými modelmi značky MINI.

Život s formulami

Synov vynaliezavý duch vyvrcholil konštrukciou nového typu pretekárskeho auta Formuly 1, v ktorom motor nepracoval pred jazdcom, ako bolo vtedy zvykom, ale za ním. Cooper s ním slávil prvé víťazstvá v roku 1958. V rokoch 1959 a 1960 sa Jack Brabham stal na Cooperovom vozidle dokonca majstrom sveta. Cooperov tím zostal vo Formule 1 aktívny až do konca 60. rokov. Medzi najznámejších pilotov patrili okrem Jacka Brabhama aj sir Stirling Moss, Bruce McLaren a Jochen Rindt.

Športová tradícia pokračuje

Prvý model MINI Cooper z roku 1968. Foto: netcarshow.com

Zatiaľ čo jeho prelomové pretekárske autá Formuly 1 sú už dlho históriou, vplyv Johna Coopera na zážitok zo športovej jazdy v sériových vozidlách žije dodnes. Aj v tejto oblasti sa to všetko začalo revolučnou konštrukciou. Zatiaľ čo John Cooper bol zaneprázdnený presadzovaním svojej značky na pretekoch formúl, inžinier Alec Issigonis vyvinul pre British Motor Corporation nový malý automobil. S vonkajšou dĺžkou niečo vyše troch metrov ponúkalo klasické Mini úžasné množstvo miesta pre štyroch pasažierov a ich batožinu. Issigonis uložil motor vpredu naprieč a prevodovku priamo pod neho. Kolesá umiestnené v rohoch karosérie a krátke previsy urobili zvyšok.

Zrod ikony

Klasické Mini začínalo s motorom s výkonom 25 kW (34 k), no bolo ľahké a vďaka pohonu predných kolies, širokému rozchodu a torzne tuhej karosérii bolo v zákrutách mimoriadne obratné. Zatiaľ čo Issigonis myslel predovšetkým na lacné a ekonomicky dostupné vozidlo pre každého, John Cooper okamžite rozpoznal športový potenciál klasického Mini. Obaja geniálni inžinieri sa stretli už pri spoločných pretekárskych aktivitách, neskôr nadviazali aj obchodné vzťahy a časom sa medzi nimi vytvorilo dôverné priateľstvo. Napriek tomu bolo treba veľa presviedčania, aby sa pozdvihol športový temperament klasického Mini. S požehnaním vedenia BMC preto John Cooper na začiatku vyrobil malú sériu 1 000 vozidiel. Prvý model Mini Cooper prišiel na trh v septembri 1961.

Úspechy MINI

Prvé klasické MINI z roku 1959. Foto: netcarshow.com

Mini Cooper bol okamžite úspešný na pretekárskych okruhoch aj na tratiach rely. Svojimi vystúpeniami na Rely Monte Carlo sa vozidlo stalo legendou. V roku 1963 dosiahol Fín Rauno Aaltonen výnimočné víťazstvo. Okrem trofejí si Mini Cooper počas svojich vystúpení získaval z roka na rok väčšiu popularitu. Na cestách dráždil Mini Cooper svojich fanúšikov v rokoch 1961 až 1971, počas ktorých sa jeho modelové označenie stalo synonymom vášnivej zábavy z jazdy. Meno John Cooper sa medzi fanúšikov klasického Mini zapísalo natrvalo.

MINI v nemeckých rukách

Prevzatie automobilky Rover Group spoločnosťou BMW Group začiatkom roku 1994 otvorilo značke MINI úplne nové perspektívy. Na medzinárodnom autosalóne (IAA) vo Frankfurte sa v roku 1997 predstavila štúdia MINI Cooper, ktorá ponúkala perspektívu novej edície jedinečného britského malého automobilu. Ako moderná interpretácia tradičnej koncepcie vozidla spojila klasické hodnoty svojho predchodcu s požiadavkami na moderný automobil na prahu 21. storočia. V roku 2001 tak uzrelo svetlo sveta nové MINI. Nové MINI bolo väčšie, elegantnejšie, farebnejšie a, samozrejme, technicky vyspelejšie. A do modernej doby prenieslo aj typický motokárový pocit z klasického Mini. MINI vyrábané v anglickom Oxforde sa zároveň predstavilo ako prvé prémiové vozidlo v segmente malých áut.

Plne elektrický model MINI Cooper SE. Foto: netcarshow.com

Už pri vývoji moderného MINI na prelome tisícročí vniesol Mike Cooper do projektu know-how, ktoré sa za tie roky zhromaždilo v jeho rodine. Začiatkom roku 2007 získala spoločnosť BMW Group práva na značku John Cooper Garages. Výsledkom tohto snaženia je, že značka John Cooper Works je od roku 2008 oficiálnou súčasťou automobilky MINI. Okrem toho je názov Cooper zakotvený v celom rade súčasného modelového programu. Prvý plne elektrický model značky sa volá MINI Cooper SE. Poháňaný elektromotorom s výkonom 135 kW (184 k) spája trvalo udržateľnú mobilitu s charakteristickou zábavou z jazdy, s expresívnym dizajnom a s prémiovou kvalitou. Na druhej strane spektra sa nachádza nový model MINI John Cooper Works GP. Poháňa ho štvorvalcový turbomotor s výkonom 225 kW (306 k), vďaka čomu ide o najrýchlejšie MINI, aké kedy mohlo jazdiť po bežných cestách. Každé MINI s názvom Cooper v označení modelu nesie jedinečného britského športového ducha spojenia, ktoré existuje už 60 rokov.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu