BMW iX 50: Výzva pre konkurenciu

0
Aerodynamická karoséria, veľké pneumatiky a perfektné motory umožňujú dojazd až 630 kilometrov. Foto: Juraj Turis

Prežívame časy, keď automobilky chrlia čoraz viac elektromobilov, často už aj na úkor áut so spaľovacími motormi. Nie každý elektromobil však spĺňa najpreferovanejšie požiadavky potenciálnych zákazníkov. Nájdu sa však už aj autá, ktoré sa k podmienkam zákazníkov aspoň približujú. Určite medzi ne patrí absolútna novinka bavorskej automobilky BMW iX 50.

Odpovede na najčastejšie otázky

Výrazná maska s technológiou umožňujúcou teplom zvládnuť ľahké opravy. Kapota sa dá otvoriť iba v servise a otvárací znak automobilky využijete iba na dolievanie tekutiny do ostrekovačov. Foto: autor

Otázky motoristov v showroomoch takmer všetkých značiek sa pohybujú v začarovanom kruhu: Dojazd, rýchlosť nabíjania a cena. Zdá sa, že na prijateľnú cenu si budeme musieť ešte nejaký rok počkať, ale iX spĺňa už dokonale prvé dve požiadavky budúcich majiteľov. Uveďme odpovede na prvé dve z nich. BMW iX 50 s kapacitou batérie 111,5 kWh sa dá nabiť z 10 na 80 percent za 35 minút pri využití nabíjacieho výkonu 200 kW, pričom za desať minút nabíjania sa dojazd predĺži o 150 kilometrov a auto umožní pri rozumnej jazde dojazd až 630 kilometrov. K tomu treba spomenúť trojstupňovú rekuperáciu. Tretia otázka o cene je zatiaľ trochu vysoká – takmer 140 000 eur.

Prvé dotyky s novinkou

K dispozícii sme dostali model iX 50 s dvoma elektromotormi s celkovým výkonom 385 kW, ktoré sa starajú o pohon oboch náprav. Auto dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a maximálnu rýchlosť 200 km/h. Verte, že túto rýchlosť pri takejto akcelerácii hravo dosiahnete, ale u nás to radšej neskúšajte. Dizajn auta je podľa mňa neuveriteľne príťažlivý až nákazlivý. Robustná karoséria na 21 palcových pneumatikách tak aj pôsobí, ale na pôsobivosti jej to neuberá. Ľahká karoséria s hliníkovým rámom a kompozitnými plastmi z uhlíkových vlákien so špičkovou aerodynamikou s koeficientom 0,25 posadená na pneumatickom odpružení, ktoré možno doplniť pneumatikami s vnútornou penovou vrstvou eliminujúcou hlučnosť, umožňuje dokonalý zážitok z jazdy. Zaujala ma výrazná predná maska (klasické ľadvinky), ktoré majú špeciálny povrch a menšie škrabance a preliačiny sa dajú hravo opraviť jemným nahriatím a extrémne úzke svetlá vpredu i vzadu. Svoju funkciu však plnia absolútne bezchybne. K tomu patrí ešte veľká panoramatická strecha s technológiou elektrochromického skla s vrstvou polymérov na báze tekutých kryštálov. Jej svetelnú priepustnosť si môžete nastaviť podľa svojho želania. Dokonca až na úplne nepriepustnú.

Luxusný interiér budúcnosti

Interiér auta s perfektnou elektronikou a asistenčnými systémami je pohodlný a príjemný. Foto: autor

Chvíľu mi trvalo, kým so dokázal otvoriť zvnútra dvere. Klasickú kľučku budete hľadať márne, stačí stlačiť ovládač na opierke dverí. V kabíne sa nachádza úplne nový, minimalistický koncept. Jej ústredným prvkom je obrovský zakrivený displej, šesťhranný volant či látkou potiahnutá stredová konzola na odloženie menších vecí. Spomínaný displej tvoria vlastne dve obrazovky s uhlopriečkami 12,3 a 14,9 palca. Auto sa interiérom stáva výkladnou skriňou bavorskej automobilky. Operačný systém BMW 8.0 umožňuje pokročilé hlasové ovládanie pomocou osobného digitálneho asistenta či on-line aktualizácie softvéru s podporou sietí 5G. Vodiča strážia najnovšie systémy ADAS, pracujúce s dátami z piatich kamier, dvanástich ultrazvukových senzorov a piatich radarov.

Ekologická výzva

Kufor auta s objemom 500 litrov je priestranný a ľahko prístupný. Foto: autor

Auto schádza od novembra z liniek v Dingolfingene, a to výhradne iba s využitím zelenej energie. BMW sa rozhodlo, že kobalt a lítium pre batérie bude nakupovať výlučne z kontrolovaných zdrojov v Austrálii a v Maroku. K ekológii prispievajú aj samotné elektromotory s vinutými magnetmi, ktoré sa zaobídu bez vzácnych surovín. Hliník, využitý v konštrukcii skeletu, pochádza z uhlíkovo neutrálnej výroby, keďže vzniká za pomoci solárnej energie. Väčšina je navyše recyklovaná. V interiéri používa iX drevo s certifikátom FCS a kožu spracovanú pomocou výťažkov z olivových listov. Koberce a podlahové čalúnenie majú pôvod v recyklovaných rybárskych sieťach.

Neopakovateľný zážitok

Auto som mal k dispozícii síce iba zopár hodín, ale užil som si ho dokonale. Zrýchlenie, tichá a dynamická jazda, množstvo užitočných asistenčných systémov a vedomie, že jazdím ekologicky, je pre mňa príjemné zistenie. Auto s hmotnosťou dve a pol tony, dlhé takmer päť metrov a široké bezmála dva metre poskytuje na dokonalých sedadlách neskutočný zážitok. Určite patrí k najlepším (ak nie je najlepšie) plne elektrickým autám na našom trhu. Už teraz sa teším na plnohodnotný týždňový test. Je na čo sa tešiť.

Vzadu i vpredu zaujmú extrémne úzke svetlá, ktoré svoju funkciu plnia bezchybne. Foto: autor
- Reklama -