TEST KIA Stonic: Facelift, ktorý stojí za to

0
Inovovaná KIA Stonic vo verzii GT je nádherný malý crossover. Foto: netcarshow.com

To, že je KIA Stonic jedným z najobľúbenejších crossoverov, najlepšie dokazujú predajné čísla. Od roku 2017 sa pre toto milé auto postavené na báze hatchbacku Rio rozhodlo už 170 000 motoristov.

Rozumný kompromis faceliftu

Predná užšia maska pôsobí neagresívne a príjemne. Foto: netcarshow.com

V strede životného cyklu prišlo osvieženie v podobe modernizácie, ktoré sa okrem vzhľadu dostal. Stonic dostal dva nové laky Azure Blue a Storm Grey. V  ponuke je deväť exteriérových finišov, ktoré môžete kombinovať s kontrastnými prevedeniami strechy, napr. bielym alebo novým žltým. Okrem toho v rámci faceliftu dostal nové predné LED svetlá s parabolickou technikou. Kia priniesla na trh auto patriace do čoraz obľúbenejšieho segmentu malých crossoverov, ktoré bolo, tentoraz, vyrobené len pre európskych zákazníkov. Po štyroch rokoch automobilka prikročila k modernizácii. Nemecký dizajnérsky dom KIA pripravil milé auto s príjemným vzhľadom, ktorý zaujme. Strieborné lyžiny na streche, ladné línie a vkusné prelisy karosérie spolu s neagresívnou maskou padnú do oka na prvý pohľad. Oproti predchádzajúcej verzii sa veľa na dizajne nezmenilo. Opäť sa potvrdilo, že čo sa páči netreba výrazne meniť. V prípade modelu Stonic to platí určite. Auto je atraktívne aj bez okázalosti a priťahuje zaslúženú pozornosť.

Interiér o level vyššie

V interiéri zaujme 8-palcová obrazovkaa pri pohľade na displej palubného počítača zistíte, že svoje rozmery natiahol na 4,2-palca. Najzaujímavejšou funkciou infotainmentu je možnosť pripojiť cez Bluetooth dve mobilné zariadenia súčasne a pomocou pripojenia na internet nájsť na trase parkovacie miesta či zistiť cenu pohonných hmôt. Poteší veľké množstvo radarov, asistentov a ďalších pomocníkov, ktoré sú schopné premeniť toto mini SUV na autonómne vozidlo. Zaujímavý asistent obsahuje funkciu, ktorá upozorní vodiča, že auto na semafore pred vami sa už pohlo vpred. Asistenčné a bezpečnostné systémy ADAS zahŕňajú napr. monitorovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v jazdných pruhoch alebo predkolízny systém. Testovali sme najvyššiu verziu GT.

K dispozícii sme mali polokožené čalúnenie sedadiel, parádny trojramenný kožený volant so športovým tvarom alebo hliníkové pedále. Pre základné funkcie tu vyhradili ešte množstvo klasických, hardvérových tlačidiel a ovládačov. No ani moderná škola nevyjde nazmar, je tu rýchly infotainment s centrálnym displejom, ktorý má peknú grafiku a celkom svižnú odozvu. Sedenie na ergonomicky tvarovaných sedadlách umocňuje príjemný pocit a miesta je dosť na nohy i hlavu aj na zadných sedadlách. Jednoducho – premyslená funkčnosť bez straty pohodlia.

Mild hybrid, ktorý neprekáža

Zadnej časti vozidla dominuje plechová ochrana podvozku, ktorá mu umožní prejsť bez poškodenia aj menšie terénne nerovnosti. Foto: netcarshow.com

Pod kapotou ukrýva Stonic litrový motor trojvalec v dvoch výkonových verziách – 100 a 120 koní. Slabšia je iba spaľovacím motorom, silnejšia existuje iba s pomocou elektrifikácie. Je to najsilnejší motor v ponuke modelu. GT verzia mala 7 stupňový automat DCT, vďaka čomu sa dá autom doslova plachtiť. Motor štartuje vždy v Eco jazdnom režime, no k dispozícii je aj normálny a športový režim. Vďaka integrovanému štartéru-generátoru mild-hybridného systému štartuje trojvalec mimoriadne ticho, kultivovane a bez vibrácii, platí to aj pre opätovné štarty systému štart stop. Po zložení nohy z plynu jednoducho bleskovo vypne motor a šetrí tým palivo. Hneď ako opätovne zošliapnete pedál plynu, naskočí úplne hladko, rýchlo a bez toho, aby vás takto vyladený mild-hybrid otravoval. Celý pohon možno manuálne prepnúť do „normálneho“ režimu, ale musíte tak urobiť po každom naštartovaní motora. Základom je režim Eco nech robíte čokoľvek. Motor je tichý a okamžite reaguje na plynový pedál a má výborný ťah v celom otáčkovom spektre. Maximálna rýchlosť je 185 km/h a zrýchlenie z 0 na100 km/h dosiahne za 10,5 sekundy. Mild hybrid nie je až tak o znížení spotreby, skôr znižuje emisie. My sme dosiahli priemernú spotrebu 6,5 litra čoraz drahšieho benzínu. Ale jazda bola mimoriadne kultivovaná a pobyt v kabíne auta príjemná.

Auto má veľmi dobré odpruženie. Stonic je stabilný a ľahko ovládateľný. Vďaka vynikajúcemu podvozku bez problémov zvláda aj prudšie prejazdy zákrutami. Ani v ľahšom teréne sa auto nestratí.Je to ďalšie auto, ktoré automobilke KIA robí dobré meno. My sme jazdili s autom s cenou 19 800 eur. Je to málo, veľa? Určite za to stojí.

- Reklama -