Toyota Yaris: Dve autá s dvomi srdcami pod kapotou

0
Štyri generácie Toyoty Yaris, z ktorých prvá a doteraz najnovšia, získali titul Auto roka v Európe. Foto: netcarshow.com

Toyota Yaris sa oprávnene s veľkým náskokom stala európskym Autom roka 2021. Nový Yaris podstúpil výrazné zmeny, ktoré mu veľmi prospeli.

Dizajn tejto Toyoty prešiel nielen estetickými úpravami, ktoré z nej urobili najkrajšie auto vo svojej kategórii, ale zmeny nastali aj v rozmeroch. Na rozdiel od konkurencie sa jeho tvorcovia nesnažili vozidlo zväčšiť, ale naopak. Nový Yaris sa medzigeneračne skrátil, no rázvor sa naopak predĺžil. Auto nemá na dĺžku ani štyri metre, rázvor však narástol o 5 cm, a je aj mierne širšie. Práve skrátenie previsov ho z estetického hľadiska naozaj vylepšil. Čo to urobí so záujmom zákazníkov, ukáže čas, ale má na čom stavať. Vlani sa Yaris stal druhým najpredávanejším autom v Európe.

Batožinový priestor je menší, ale na prevádzku v meste určite postačí. Foto: netcarshow.com

Posun k dokonalosti

Nová generácia nie je evolučným krokom, ale skutočne ide o úplne nové auto. Je postavené na novej platforme GA-B a má podstatne tuhšiu karosériu. Nižšie ťažisko sa výrazne podpísalo na lepších jazdných vlastnostiach. Zväčšenie rázvoru umožnili konštruktérom zlepšiť priestor pre cestujúcich vpredu. Je ho výrazne viac než v predchádzajúcej generácii. Na zadných sedadlách je ho trochu menej. Treba si však uvedomiť, že to je malé auto, ktoré štatisticky väčšinou využíva jeden, nanajvýš dvaja cestujúci. Ale to neznamená, že auto neodvezie aj štyroch dospelých. Objem kufra sa však mierne zmenšil. Poskytuje len 258 litrov, čo je v tejto triede áut trochu málo. Ale daň za zväčšený vnútorný priestor treba zaplatiť.

Interiér ako z vyššej triedy

Interiér poskytuje najmä cestujúcim vpredu dostatok priestoru. Foto: netcarshow.com

Konštruktérom sa vydaril naozaj príjemný interiér. Vyzdvihnúť treba ergonómiu a vhodné rozmiestnenie prístrojov a ovládačov. Takisto aj praktickú a premyslenú kombináciu hardvérových a dotykových ovládačov. Všetko je intuitívne a logické. Netreba si na to zvykať a rýchlo som to zvládol bez dlhšieho zoznamovania sa s ovládaním auta. Interiéru dominuje mierne dolu posunutý prístrojový štít, čo zlepšuje výhľad z vozidla. V aute nechýba ani, síce menší, ale na ovládanie príjemný multifunkčný volant. Prekvapením bol aj head-up displej v zornom poli vodiča, čo naozaj v tejto triede nie je bežné. Samozrejmosťou je množstvo najmodernejších asistenčných systémov.

Sila pod kapotou

Vynovená verzia pôsobí krajšie a modernejšie. Foto: netcarshow.com

Toyota zvolila trojvalcový benzínový motor s objemom poldruha litra, ktorý dodáva silu 125 koní. Na veľkostnú kategóriu auta je to výborná voľba. Motor dokonale spolupracoval s CVT prevodovkou Multidrive S a radenie prevodov prakticky necítiť. Kto chce, môže využiť manuálne radenie prevodov páčkami pod volantom. Spolupráca motora s prevodovkou umožňuje dosiahnuť naozaj priaznivú spotrebu. Na okresných cestách sme neprekročili 5 litrov, v meste o pol litra viac a na diaľnici 5,9 litra. Podvozok vozidla je trochu tuhší, ale pruženie dokáže slušne tlmiť nerovnosti terénu, auto sa ľahko ovláda a je mimoriadne príjemné. Škoda neskúsiť.

Hybrid nemôže chýbať

Okrem “klasickej” benzínovej motorizácie sme si novú Toyotu Yaris vyskúšali aj s hybridným systémom. Treba povedať, že táto japonská automobilka má jeden z najlepších hybridných sústav. To isté patrí aj pri modeli Yaris. Základ tvorí trojvalcový poldruhalitrový benzínový motor s malým elektromotorom. Táto verzia poskytuje autu dovedna 116 koní. Oproti čisto benzínovej verzii to je síce trochu menej, ale sotva si to bežný vodič všimne. Batéria je umiestnená medzi nápravami a tak ani ťažisko vozidla nie je výrazne iné než v “benzíne”. Prioritnou výhodou je však naozaj citeľná spotreba benzínu. Pri jazde na diaľnici je rozdiel zhruba pol litra v prospech hybridu, úsporu však pocítite najmä na okresných cestách. Tu je menšia spotreba benzínu o vyše litra a v meste je rozdiel medzi oboma verziami priam priepastný – dva litre.

Yaris s označením Hybrid dokázal svoju úspornosť oproti klasickej benzínovej verzii. Foto: netcarshow.com

Toyota Yaris a hybridným motorom v podstate nie je ani slabšia, ani pomalšia oproti benzínovej. Výhodou je však úspora a nižšia produkcia škodlivín. A to je hlavným zámerom tvorcov tohto hybridu. Toyota Yaris je správnou cestou do budúcnosti. Je to predsa malé auto prioritne určené do mesta. A svoju úlohu si plní perfektne.

- Reklama -