Vláda: Zníženie administratívnej záťaže fyzických a právnických osôb bude stáť niekoľko miliónov eur

0
Podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová (uprostred) (Foto: SITA/Úrad vlády SR)

Administratívna záťaž fyzických a právnických osôb využívaním informačných systémov verejnej správy sa má od 1. januára 2022 znížiť. Umožniť to má návrh novely zákona proti byrokracii z dielne vicepremiérky a ministerky investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veroniky Remišovej, ktorý dnes schválila s pripomienkou vláda. Podľa novej legislatívnej úpravy sa výrazne rozširuje rozsah údajov evidovaných v informačných systémoch, ktoré už fyzické a právnické osoby nemusia orgánom verejnej moci v konaniach, ako aj pri bežnej úradnej komunikácii predkladať v listinnej podobe. Ako pripomína vicepremiérka Veronika Remišová, odbúravaním administratívnej záťaže a zjednodušovaním procesov sa obmedzí napokon aj možnosť vzniku korupcie.

Elektronizácia však zníži príjmy do štátneho rozpočtu napríklad zo súdnych poplatkov vyberaných súdmi, a to v sume 90-tisíc eur ročne. Podobne menej financií pôjde do štátnej kasy prostredníctvom zníženia príjmov samosprávnych krajov vo vzťahu k výpisom z nimi vedených zdrojových registrov poskytovateľov sociálnych služieb v sume takmer 36-tisíc eur ročne. Okrem toho zavedenie novely zákona do praxe si vyžiada celkové výdavky zo strany rôznych ministerstiev a štátnych inštitúcií v tomto roku vo výške viac ako 2,14 milióna eur a v budúcom roku vo výške viac ako 4,91 milióna eur. V rokoch 2023 a 2024 sa výdavky ustália na sume takmer 432-tisíc eur. Rezort informatizácie však očakáva od zákona v konečnom dôsledku prínos vyššej ekonomickej efektivity.

V poradí tretia vlna znižovania administratívnej záťaže vypúšťa okrem iného povinnosť predkladať orgánom verejnej moci kópiu rodného listu, kópiu sobášneho listu, kópiu úmrtného listu či potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania. Podobne už nebude treba ľuďom ani spoločnostiam predkladať potvrdenie o pobyte, potvrdenie o pridelení IČO, výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat alebo potvrdenie o tom, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, v konkurze ani na neho nie je vyhlásený konkurz. Rovnako už nebude treba fyzicky odovzdávať výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb, výpis z registra sociálnych podnikov, potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie či vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov.

Výber rôznych potvrdení a výpisov bol vykonaný v spolupráci s rezortami, ktoré spravujú príslušné registre a vydávajú z nich aktuálne listinné výpisy a potvrdenia pre účely úradných konaní. Elektronizácia výpisov a potvrdení umožní podľa ministerky Veroniky Remišovej odstránenie najčastejšie vyžadovaných príloh k predkladaným žiadostiam v rámci množstva úradných konaní. Návrhom sa navyše skompletizuje aj odstránenie všetkých potvrdení a výpisov ako príloh predkladaných záujemcami o zákazky v rámci procesu verejného obstarávania, respektíve vyžadovaných pri rôznych žiadostiach o financovania zo štátneho rozpočtu, európskych štrukturálnych a investičných fondov, žiadostiach o dotácie, granty a iné formy podpory vyplácané obcami a vyššími územnými celkami.

Vicepremiérka Remišová svojou neschopnosťou okradla ľudí o viac ako 18 miliónov eur. Reagoval tak na vládou schválenú novelu zákona proti byrokracii poslanec, bývalý vicepremiér pre informatizáciu a podpredseda strany HLAS – SD Richard Raši, podľa ktorého novelu, ktorej gro pripravil, nebola Veronika Remišová schopná ani len prečítať. Zároveň sa poďakoval svojim bývalým kolegom, ktorí ministerku presvedčili, aby sa zákonom, ktorý má ľuďom ušetriť milióny eur a tisíce hodín času, začala zaoberať. „Táto vládna koalícia ešte na jeseň minulého roku rovnaký zákon odmietla a teraz ho rozšírený o zopár potvrdení vláda schválila. Keby to pani Remišová urobila hneď po nástupe do funkcie, občania a podnikatelia mohli za rok ušetriť viac ako 18 miliónov eur,” dodal Richard Raši.

- Reklama -